شورای شهر تهران به جای نامه نگاری شهردار غیرکارشناس را استیضاح و عزل کند/تحریم ها منجر به عدم تمدید ناوگان حمل و نقل عمومی شد.

شورای شهر تهران به جای نامه نگاری شهردار غیرکارشناس را استیضاح و عزل کند/تحریم ها منجر به عدم تمدید ناوگان حمل و نقل عمومی شد.

پیام فیض: شورای شهر تهران در نامه ای خطاب به روسای قوا در رابطه با شرایط آلودگی هوای پایتخت، آمار وضعیت شهر تهران را به روسای قوا اعلام کرد که جای توجه دارد. در این نامه آمده است: سالانه ۲۶ هزار نفر در تهران بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. شهروندان تهرانی امسال تنها 2 روز هوای تازه داشته اند! این ارقام در حالی از سوی شورای شهر تهران ارائه شد که شهردار تهران به مردم دستور داد برای کاهش قیمت ارز دلار نخرند. در حالی که طی روزهای اخیر مدارس و دانشگاه ها به دلیل آلودگی هوا مجازی شده بودند، اما زاکانی در این باره توضیحی نداد و سکوت کرد.در همین رابطه ستاره صبح با محمدجواد حکشناس از اعضای سابق تهران گفت و گو کرد. شورای شهر که در زیر می خوانید:

ریشه مشکلات زیست محیطی در حوزه آلودگی آب و هوا را در چه می دانید؟

موضوع آلودگی هوا، آب و خاک جزء محیط زیست محسوب می شود، رودخانه، دریا، طبیعت و موجوداتی که در این محیط ها زندگی می کنند از اجزای محیط هستند.

انسان با دخالت در طبیعت و روند عادی آن، تخریب های جبران ناپذیری را در طبیعت به وجود آورده است، یکی از مسائل و مشکلات جدی بشر امروز به ویژه زمانی که بحث توسعه را در دستور کار خود قرار داد، توجه به این موضوع بود که رفاه و آبادانی توسعه صنعت در تقابل و تضاد با محیط زیست است و باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از منابع غیر قابل برگشت می شود، 3 عنصر آب، خاک و هوا از مهمترین بخش های محیط هستند که بدون تعامل مناسب با خورشید یکی هستند. از مشکلات اصلی فعالان . محیط بانان، حقوقدانان، جامعه شناسان و حتی فیلسوفانی که افکار عالی را مطرح می کنند تبدیل شدند. سوالی که از سوی فعالان این حوزه مطرح می شود این است که مردم تا چه اندازه می توانند برای رفاه خود، طبیعت را مختل کنند؟ به عنوان مثال، ایجاد سدها بر روی آب های روان بخش قابل توجهی از باتلاق ها، دریاچه ها و موجودات زنده موجود در آنها را از بین برده است.

در شهر تهران اخیرا شاهد تولید بی سابقه متان بوده ایم. یکی از اثرات تولید متان افزایش 8 تا 10 درجه ای دما است که منجر به کاهش بارندگی، افزایش آلودگی و کاهش سطح آب مصرفی مردم می شود.مشکلاتی که امروزه برای مردم وجود دارد. تنفس این به دلیل نادیده گرفتن یا کتمان حقایقی است که اتفاق افتاده است.

در چند سال اخیر شاهد وقوع سیلاب های سهمگین در برخی نقاط کشور بوده ایم که علت آن عدم مدیریت صحیح منابع آبی و مشکلات ناشی از انتقال آب از سرچشمه های کارون یا زاگرس است. در سال های اخیر مشکلات زیست محیطی از جمله ریزگردها در تهران نیمه غرب ایران شاهد ریزگردها بوده است و این به دلیل ناکارآمدی و عدم مدیریت صحیح و عدم نگاه دقیق و علمی به محیط زیست است که نیاز به توجه دارد. در سال های اخیر مورد توجه قرار نگرفته است.

عدم درک علمی از مشکلات زیست محیطی و بی اهمیت تلقی این گونه مسائل منجر به انباشت مشکلات زیست محیطی شده است.

نظر شما درباره نامه اعضای شورای شهر تهران به روسای قوا چیست؟

این نامه از بسیاری جهات دردناک و شگفت انگیز است. نهادی که باید مسئولیت پذیر باشد و محیط زیست را به عنوان شاخص مهم خود در شعارهای تبلیغاتی خود تعریف کند، چنان مستاصل و ناکارآمد شده است که برای رهبران مانند دانش آموز دبستانی است. نامه می نویسد.در حالی که مردم به آنها رای داده اند و از آنها کارایی می خواهند.این نامه کذب است.این نامه می گوید سالانه 26000 نفر به دلیل مشکلات زیست محیطی و ناکارآمدی حاکمان و ناهماهنگی نهادهای مسئول جان خود را از دست می دهند.من کجا شکایت کنم. ?

عملکرد شهردار تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

به صحبت های خودش در دوران کاندیداتوری ریاست جمهوری اشاره می کنم، اخیراً مصاحبه ای از زاکانی با علی رضوانی در فضای مجازی بازنشر شده است که در آن وی سهم تحریم ها در شرایط فعلی را 20 درصد و 80 درصد می داند. مشکلات ناشی از غیرت، بی مسئولیتی و ناکارآمدی اعلام کننده است. اگر این سخنان زاکانی را بپذیریم، امروز آقای زاکانی را متهم به بی اثری می کنند. طبق آمار شورای شهر تهران در 9 ماه گذشته تنها دو روز هوای پاک داشته است. اگر 80 درصد این شرایط ناشی از عدم دقت و بی مسئولیتی است چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چه کسی مسئول است؟

آمار دو روز در سال به معنای 99.5 درصد هوای ناسالم تهران است. آقای زاکانی که فارغ التحصیل پزشکی هسته ای است چقدر این شرایط را به عهده می گیرد. سهم کم دقتی Threats در این شرایط چیست؟

سال ها تلاش شد تا دولت یکپارچه شود و در سال 1400 به این آرزو رسیدند، اما نتیجه وحدت قوا این است که شورای شهر اصولگرا اعلام کرد که 26 دستگاه وظیفه هوایی دارند، اما به دلیل اختلاف بین ادارات، وظایف به درستی اجرا نمی شود یعنی تا زمانی که برق بین دستگاه ها یکپارچه نشود، هیچ هماهنگی برای آلودگی هوا وجود ندارد.

زاکانی به‌عنوان شهردار تهران، به‌جای اینکه پاسخگوی وضعیت فعلی باشد و از مشکلات و مسائل تهران بگوید، مشغول مسائل دیگری است و از همه چیز و همه چیز می‌گوید به جز حوزه مسئولیت خودش. زاکانی امروز از دلار، اعتراضات و مشکلات دولت می گوید.

زمانی که موضوع انتخاب شهردار مطرح شد، حقوقدانان و جامعه شناسان تاکید کردند که مدیریت یک شهر 10 میلیونی باید به فردی سپرده شود که تخصص داشته باشد و کارش را بلد باشد اما اختیار انجام آن را ندارد. .

شورای شهر به جای نامه نگاری به سران، شهردار را استیضاح و عزل کند. اگر فکر می کنند ادعای زاکانی مبنی بر تقصیر 80 درصدی صحت ندارد، باید اعلام کنند که تحریم ها موثر است. تحریم ها و تاثیر آن ادعایی ندارد و بر واگن مترو، تامین تاکسی های جدید، اتوبوس های جدید و سایر زیرساخت های شهری تاثیر منفی خواهد گذاشت و علت اصلی آلودگی هوا به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

امروز بیش از 50 درصد از ظرفیت متروی تهران که در سال های گذشته ساخته شده است استفاده نمی شود که اگر این 50 درصد با خودروهای جدید استفاده شود مشکل آلودگی هوا تا حدود زیادی حل می شود. امروزه مشکل گاز در کشور وجود دارد و کارخانه ها در تولید خود با کمبود گاز مواجه هستند. این تا زمانی است که همین آقایان یک روز گفتند برجام را امضا نکنید تا در زمستان سخت از طرف مقابل امتیاز بیشتری بگیریم، اما این معادله امروز برعکس است امروز مسئول این تحلیل های غلط کیست؟ بنابراین تحریم ها تاثیر مستقیمی بر مدیریت شهری دارد، اگر تحریم ها به موقع برداشته می شد این آلودگی وجود نداشت، امروز همین مسئولین حتی حاضر نیستند بابت آوردن این بلا به سر مردم عذرخواهی کنند.

اگر عضو شورای شهر بودید امروز چه می کردید؟

من نامه ای به رئیس 3 دستگاه ننوشتم و طراحی نکردم، اگر شهردار مسئول است باید مسئولیتش را بپذیرد، اولین کار این بود که شهردار را استیضاح و برکنار کنیم، شهردار باید کسی باشد که خودش را بشناسد. شهر و شغلش .شهردار باید بدون خانواده بازی کند و پست داماد مشکلات شهر را حل می کند.

انتخاب تهدید به عنوان شهردار غیرقانونی است. قانون قاطعانه بود که نباید این کار انجام شود و مشکل اصلی خود شوراست که چنین فردی را با سوابق نامربوط انتخاب کرده و همچنین وزارت کشور که حکم او را امضا کرده است، امروز تهران به یک شهر غیرقابل سکونت تبدیل شده است. شهر، شورای شهر و وزیر دولت باید پاسخگوی این شرایط باشد.

دیدگاهتان را بنویسید