برای رهایی از معضل آلودگی هوا و ترافیک راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904649

شهردار تهران گفت: در حوزه حمل و نقل از جمله مترو پروژه های 300 هزار میلیارد تومانی داریم چرا که برای رهایی از معضل آلودگی هوا و ترافیک راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران در دیدار با پرویز فتاح رئیس بنیاد مصطفان که در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، تاکید کرد: اگر امروز نتوانیم مشکلات شهرداری و بنیاد را حل کنیم. حل آنها دشوار خواهد بود و اظهار داشت که بنیاد ظرفیت بالایی دارد و می توانیم روی بسته های بزرگ با هم کار کنیم. شهر تهران ظرفیت بالایی دارد و بر اساس این ظرفیت نیاز به کار دارد. به همین دلیل انعقاد تفاهم نامه با بنیاد می تواند فصل جدیدی را پیش روی ما بگشاید.

وی با بیان اینکه به آینده چشم دوخته ایم، افزود: ظرفیت بنیاد در زمینه های مختلف بی نظیر است و از قابلیت ها و ظرفیت های تخصصی بالایی برخوردار است و می تواند پروژه های بزرگ شهرستان را پوشش دهد.

300 هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل از جمله مترو پروژه داریم

زاکانی با اشاره به اینکه سال گذشته 231 پروژه را بررسی و چارچوب های اقتصادی آنها را مشخص کردیم، ادامه داد: ارزش این پروژه ها بیش از 300 هزار میلیارد تومان است و در حال انجام کار کارشناسی روی پروژه های دیگر با همین ارزش هستیم تا تبدیل شوند. قابل معامله . در حوزه حمل و نقل از جمله مترو نیز پروژه های 300 هزار میلیارد تومانی داریم چرا که برای رهایی از معضل آلودگی هوا و ترافیک راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم.

شهردار تهران با بیان اینکه به دنبال ایجاد شهرک های مناسب در محدوده نیاز مردم هستیم که تمامی امکانات در این شهرک ها وجود داشته باشد و مستحکم، امن و آباد باشد، افزود: 18 منطقه و 19 منطقه نیازمند است. سکونتگاه و کنسرو شالوده جدیدی برای شهر گذاشته شد تا فاصله شمال و جنوب را کاهش دهد. این موضوع می تواند در تامین مسکن نیز کمک کند و در زمینه توسعه مسکن با گروه های مختلف همکاری می کنیم.

تهران نیاز به نوسازی و بازسازی دارد

وی با اشاره به اینکه تهران نیازمند نوسازی و بازسازی است، گفت: به عنوان مثال 4 هزار و 560 هکتار بافت فرسوده و 12 هزار بافت ناپایدار داریم که نیاز به ایده های بزرگی دارد که می تواند شهر را مدرن و ایمن کند. در این امور امکان اتکای شهرداری به بنیاد مصطفان وجود دارد; علاوه بر این، شهر تهران از دردهای مزمن رنج می برد. به عنوان مثال در اسلام آباد، دی ونک، فرحزاد، کن و شمیران مردم مشکلات زیادی دارند و در این مناطق باید شرایط به گونه ای طراحی شود که مردم منتفع شوند و در مقابل برای شهر افتخار ایجاد کنند، از جمله؛ علاوه بر این، بنیاد فرصت های دیگری نیز دارد تا بتوانیم کارهای بزرگ و اساسی انجام دهیم.

در ادامه این جلسه پرویز فتاح رئیس بنیاد مصطفان با بیان اینکه انتظار این است که بتوانیم در این مدت مشکلات فی مابین را حل کنیم، گفت: لیست املاک و زمین ها، بدهی ها و مطالبات را استخراج می کنیم. و نمایندگانی از هر دو کشور برای حل این مسائل شناسایی شود.

وی با اشاره به اینکه امکاناتی در اختیار شهرداری داریم که می توان آن را در قالب ترخیص در اختیار شهرداری قرار داد، افزود: امکانات ما می تواند به عنوان فضای تنفسی برای شهروندان تهرانی مورد استفاده قرار گیرد. این بنیاد ظرفیت های دیگری نیز دارد. مثلا شهرک ساز است و شرکت های ما می توانند در شهرک سازی و نوسازی بافت های فرسوده به شهرداری کمک کنند. ما می توانیم زمینی را که کلید کار شماست در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در مورد مترو و تونل ها، ماشین خسته کننده (TBM) ما می تواند به شما کمک کند.

فتح تاکید کرد که ما می توانیم با یکدیگر تفاهم و تعامل داشته باشیم و گره ها را به نفع مردم باز کنیم. وی ادامه داد: ما برای هر نوع تعامل در موضوعات مختلف آمادگی داریم و این تعاملات برکات زیادی برای تهران و مردم خواهد داشت. امیدواریم در مسائل فرهنگی تهران هم هماهنگ عمل کنیم.

بر اساس این گزارش؛ همکاری در زمینه اراضی متعلق به بنیاد مصطفان در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، تشکیل کارگروه و ایجاد مرکز پیگیری موثر در شهرداری و بنیاد از دیگر محورهای این جلسه بود.

دیدگاهتان را بنویسید