نوآوری شرکت های دانش بنیان و خلاق در خدمت حفاظت و ارتقای محیط زیست است/ محیط زیست مهمترین اولویت پروژه های کلان فناوری ملی است.

ساعت: 12:36
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1779704

با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دستاوردهای شرکت های مبتنی بر دانش زیست محیطی رونمایی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم معرفی دستاوردهای فناورانه محیط زیست با بیان اینکه مشارکت کنندگان در اکوسیستم نوآوری و فناوری می توانند نقش بسزایی در حمایت از محیط زیست داشته باشند. ادامه داد: دانش بنیان و خلاقیت در توسعه فناوری های پاک، کارایی خود را به اثبات رسانده و خوشبختانه بسیاری از پروژه های کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه محیط زیست نیز شناسایی شده است.

این سازمان با اشاره به نقش موثر سازمان حفاظت محیط زیست، این سازمان را راهگشای بازاریابی برای شرکت های دانش بنیان و خلاق در این زمینه دانست و افزود: حوزه این است که این شرکت ها می توانند به توسعه محیط زیست کمک کنند. در شرایطی که جدیت به کارگیری استانداردهای زیست محیطی می تواند راه را برای تجاری سازی محصولات آنها هموار کند.

توسعه فناوری های زیست محیطی

ستاری با اشاره به تولیدات ایرانی که توسط شرکت های دانش بنیان و خلاق تولید می شود، گفت: نیازهای فناورانه به ویژه در حوزه حمل و نقل، نظارت و حفاظت از محیط زیست برآورده می شود و خود محیط زیست کمک می کند. فن آوری های جدید ذخیره سازی انرژی و برق رسانی نیز می تواند به توسعه یک محیط پاک و پایدار کمک کند.

رئیس ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی با تاکید بر اینکه محصول کارآمد و موثر در حفاظت از محیط زیست و سایر مسائل توسط شرکت های دانش بنیان و خلاق بخش خصوصی قابل دستیابی است، گفت: دولت تنها می تواند نظارتی داشته باشد. و نقش تسهیل کننده و برای عرضه محصول به بازار، شرکت های دانش بنیان هستند که نقش پیشرو را ایفا می کنند.

وی عزم و جدیت همه نهادها برای استقبال از نوآوری و فناوری را برای توسعه محصولات دانش بنیان ایران ضروری دانست و گفت: از نقاط مختلف کشور استفاده کنید.

حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق محیط زیست

در بخشی دیگر از این مراسم، علی سلازگه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال و حمایت از توانمندی های شرکت های دانش بنیان، ادامه داد: آمادگی داریم بر نقش شرکت های دانش بنیان و خلاق در این حوزه تاکید کنیم. “این آستانه عملکرد است.

معاون رئیس جمهور تعامل و همکاری با شرکت های دانش بنیان و خلاق را در حمایت از توسعه فناوری در کنار حفاظت از محیط زیست موثر خواند و گفت: نقش ویژه ای برای شرکت های دانش بنیان، کمک به حفاظت و نگهداری از محیط زیست و در این سازمان تلاش من است ما با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارتقای نقش این شرکت ها تلاش می کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه شکاف بین فناوری و محیط زیست با کمک شرکت های نوآور، دانش بنیان و خلاق برطرف شده است، افزود: شرکت های دانش بنیان و خلاق با مسئولیت پذیری و حمایت، محصولات خود را دوستدار محیط زیست و دوستدار محیط زیست می کنند. آنها دیجیتال و هوشمند هستند و نقش موثری در حفاظت از محیط زیست دارند.

وی با تاکید بر لزوم استانداردسازی در این حوزه گفت: استانداردسازی در حوزه های مختلف باعث بهبود عملکرد شرکت ها در شاخص های مختلف می شود و محیط زیست یک سازمان دولتی است و فناوری های این حوزه در حوزه هایی مانند نظارت و ردیابی، سرشماری و مدیریت پسماند مورد نیاز است. . مورد استفاده قرار گیرد.

دستیابی به مبانی دانش و آفرینش برای محیط زیست

در این مراسم پرویز کرمی، دبیر توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بیان روند توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در ایران و جایگاه این اکوسیستم پرداخت و ادامه داد: ایران دارای بزرگترین اکوسیستم نوآوری و فناوری در منطقه است. ایران با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، توانسته جایگاه خود را در شاخص‌های جهانی نوآوری Gii ارتقا دهد، در حالی که در ابتدا در رتبه ۱۲۰ قرار داشت، اما با حمایت معاونت علمی و فناوری، نوآوری و بوم‌شناسی فناوری ریاست‌جمهوری.

وی با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان و خلاق در توسعه اقتصاد دانش بنیان همراه با الزامات زیست محیطی، گفت: این شرکت ها با ماهیت خلاقانه و نوآورانه خود، نقش بسزایی در ارتقای عملکرد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی دارند. ، و اکنون 350 هزار نفر اشتغال مستقیم و 180 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند. با این حال، این مشاغل سازگار با محیط زیست و بی ضرر هستند و همچنین می توانند به بهبود استانداردهای زیست محیطی کمک کنند.

حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های کلان اکولوژیکی

پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی، فناوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم به اولویت طرح ملی فناوری کلان محیط زیست پرداخت و ادامه داد: سلامت، محیط زیست و غذا سه حوزه راهبردی و اولویت دار برنامه های کلان کشور هستند. با حمایت معاونت علمی و فناوری از طرح های موثر و کارآمد برای رفع نیازهای کشور حمایت شد و تعدادی از این طرح ها در این نمایشگاه ارائه شد.

وی با بیان اینکه محیط زیست در حمایت و بهره برداری از طرح های ملی فناوری مورد توجه قرار گرفته است، گفت: یک طرف این قراردادها طرف عامل است و شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی در حال اجرای این طرح ها هستند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان مجری نیز با سازوکارهای مختلفی از این طرح ها حمایت می کند که بخشی از آنها مالی و بخشی دیگر مربوط به بازاریابی، تسهیل گری و استانداردسازی است.

کشف 30 دستاورد فناوری زیست محیطی

خانه نوآوری و فناوری ایران که در سالن A 37 به عنوان مکانی برای نمایش فناوری ایرانی ساخته شده است، میزبان 30 پیشرفت فناوری در حوزه محیط زیست بوده است. مهمترین این دستاوردها که به مرحله تولید و تجاری شرکت های دانش بنیان رسیده است، در زمینه هایی مانند رفع بوی بد تصفیه خانه های فاضلاب، تصفیه فاضلاب، پلیمرهای زیست تخریب پذیر، دفع زباله های بیمارستانی، میکروتوربین های مولد برق و حرارت است. ، موتورسیکلت برقی، موتور سیکلت وی از موتور سیکلت چهار چرخ، باتری لیتیومی و توربین بادی یاد کرد.

برخی از این طرح‌ها در قالب طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مورد حمایت و بهره‌برداری مالی قرار گرفتند و برخی دیگر از محصولات راه را برای ورود به بازار داخلی و بین‌المللی تحت قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باز کردند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید