تاب آوری شرکت های دانش بنیان در سایه نوآوری/ حمایت شرکت مس از 18 شرکت دانش بنیان


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904604

گزارش از اولین نمایشگاه ملی تخصصی دانش معدن، صنعت و حمل و نقل;

اگرچه شرکت های دانش بنیان محصولاتی پاک و قابل عرضه به بازار تولید و روانه بازار می کنند، اما راز رونق و ماندگاری آنها در سایه نوآوری نهفته است که اگر نوآوری در محصول نباشد افراد کمی از آن استفاده می کنند و پس از مدتی شکست می خورند. زمان به سوی نابودی کشیده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; همه ساله در ابتدای پاییز تعدادی از شرکت های داش بانیان در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کرمان گرد هم می آیند تا آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دهند. اولین نمایشگاه ملی تخصصی دانش بنیان معدن، صنعت و حمل و نقل عصر شنبه در ۷۵ غرفه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق کشور در کرمان افتتاح شد.

یک شرکت دانش بنیان با حفظ مزیت رقابتی خود پایدار می ماند. تضمین می شود که شرکت ها در موقعیت خود باقی می مانند و با نوآوری در محصولات خود تجارت می کنند.


شرکت های دانش بنیان هستند که در سال های ابتدایی فعالیت خود شکست می خورند، ماجرا از این قرار است که پس از طی مراحل اداری و قانون صدور مجوز، پس از شروع این تولید انبوه با سرمایه داخلی، محصول خود را ثبت می کنند، اما چون محصولی تولید می کند که نوآورانه نباشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده به کار خود ادامه دهد، بنابراین شکست می خورد.


بنابراین باید لحظه به لحظه در کار شرکت های دانش بنیان نوآوری وجود داشته باشد زیرا دنیا دنیایی است که هر سه ماه یا کمتر محصول تولید شده جدیدتر می شود و تغییراتی در آن دیده می شود اما محصول قبلی وجود ندارد. بیشتر در بازار مورد پسند قرار گرفته است و مردم نیز به دنبال محصولات جدیدتر، با کیفیت تر و جذاب تر هستند و این فاصله زمانی به شدت در حال کاهش است.


امروز یک محصول تولید می شود، فردا یک شرکت دیگر با نوآوری و فناوری جدید همان محصول را تولید می کند که محبوبیت بیشتری در بین مردم دارد و جای کالای دیروز را می گیرد، اینجاست که یک شرکت مبتنی بر دانش و بدون نوآوری شکست می خورد.


برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان در حاشیه نمایشگاه بین المللی تماس بگیرید. ضمن اینکه غرفه این مرکز نوآوری نیز در این نمایشگاه برپاست به کرمان رفتیم و با وی به گفت و گو پرداختیم.


محمدرضا جندگی وجود 7 هزار شرکت نوآور و فناور (SME) به عبارتی شرکت های کوچک و متوسط ​​در ایران را برای رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف اقتصادی و غیره ناکافی می داند. این است که به طور متوسط ​​اگر ده نفر را استخدام کنند، فقط 14 هزار نفر شاغل هستند، در حالی که دنیا هر روز تمایل دارد از محصولات جدید و مستمر دانش بنیان استفاده کند.


وی افزود: در این نمایشگاه 23 واحد که بسیاری از محصولات آنها ثبت اختراع (ثبت شده در خارج از کشور) است، غرفه هایی را به نمایش گذاشته اند که یکی از آنها عطر دو اسانس است. این شرکت با فرانسوی ها ارتباط دارد و این محصول دانش بنیان که از پوست پسته تهیه می شود مورد علاقه فرانسوی ها بوده و گروهی خوش فکر ایرانی الاصل در حال تولید این عطر هستند.


جندقی گفت: شرکت دانش بنیان دیگری نیز داریم که محصولات گلخانه ای خود را در تهران به فروش می رساند. محصولات این گلخانه منحصربفرد و اصیل بوده و تا به حال مشابه آنها تولید نشده است.


وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان با درایت خود موفق به تولید و عرضه محصولات به بازار می شوند.


جندگی تیم‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان را مهم می‌داند و می‌افزاید: تیم‌سازی برای ما حائز اهمیت است چرا که تعدادی از نخبگان را در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری یزد وارد می‌کنیم تا به آنها کمک کنیم تا به نتیجه برسند. اهداف تولید انبوه محصولات دانش بنیان


وی افزود: ما حتی این شرکت های دانش بنیان را وارد صندوق های پژوهش و نوآوری می کنیم تا بتوانند با ریسک کمی تولید کنند. این معرفی ها تضمینی برای نخبگان در شرکت ها است.


جندگی تصریح کرد: 7000 شرکت در کشور داریم که در صورت حمایت از آنها سطح اشتغال افزایش می یابد، البته این 7000 شرکت با وجود این همه تجهیزات فراوان و ساختمان های بزرگ و این همه تحصیلکرده کوچک هستند. ما باید بیش از یک میلیون شرکت کوچک و متوسط ​​داشته باشیم.


وی ادامه داد: اگر در هر کدام ده نفر کار کنند، ده میلیون نفر در کشور مشغول به کار می شوند. بنابراین شرکت های دانش بنیان باید بتوانند با نوآوری پایداری و شکوفایی خود را به منصه ظهور برسانند.


اعتماد به نفس شرکت های دانش بنیان باید افزایش یابد

رئیس مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر کمک مالی، زمینی و بودجه ای به شرکت های دانش بنیان باید بسته های حمایتی و حمایت های غیر مالی را برای شرکت های کوچک و متوسط ​​تعریف و اجرا کند. وام دانش بنیان؛ نپوشیدن کفش آهنی را برای مدیران عامل شرکت ها برای دریافت تسهیلات آسان و آسان کنید و در کنار آن تعویق بازپرداخت این وام ها را در نظر بگیرید.

وی افزود: برای تولید محصول در یکی دو سال باید نقاط قوت و ضعف محصول را بیابند و در این مدت نگران امکانات نباشند. البته باید یک صندوق مالی جداگانه برای شرکت های دانش بنیان در ایران ایجاد شود.

جندگی گفت: اگر به فرزندانمان فرصت اشتباه ندهیم به جایی نمی رسیم. اگر از این شرکت ها حمایت شود، فرار مغزها رخ نمی دهد و من مطمئن هستم که اگر حمایت دولت شامل دانش بنیان ها، افراد خلاق و خوش فکر باشد که می توانند شک نکنید که می مانند و پیشرفت می کنند.


23 شرکت دانش بنیان رفسنجان

وی ادامه داد: 20 ماه پیش مرکز نوآوری شهید ستاری با هدف شناسایی افراد نخبه و پرورش آنها و تشکیل شرکت های دانش بنیان در رفسنجان راه اندازی شد و از 200 ایده ای که وارد شد، 23 ایده از بهترین و قابل قبول ترین ایده ها بود. انتخاب و پشتیبانی می شود.

جندگی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کاهش ریسک شرکت دانش بنیان صندوق ایجاد کرده است، یعنی اگر محصولی فردا تولید شود، اگر شکست خورد، صفر تا صد قربانیان را حمایت می کند و پرداخت می کند. غرامت و شرکت متضرر نمی شود مشروط بر اینکه بازده حقوق صاحبان سهام شرکت بالای 20% و جذاب باشد که توسط این صندوق حمایت می شود.


3 هکتار زمین برای ایجاد مرکز نوآوری در ایران

وی بیان کرد: برای ایجاد و احداث مرکز نوآوری شهید ستاری که برای کل کشور است، 3 هکتار زمین واقع در جنب میدان 22 بهمن در رفسنجان در نظر گرفته شده است.

جندگی تصریح کرد: هر آنچه در اکوسیستم نوآوری وجود دارد در این مرکز دیده شده است، ساختمانی منحصر به فرد برای ایران ساخته می شود. امیدواریم مرکزی ایجاد شود تا تمامی ایده های مورد نیاز کشور در حوزه های مختلف معرفی و حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز مرکز تولید بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط ​​در کشور خواهد بود که تصمیم داریم یک میلیون واحد کوچک و متوسط ​​در کشور ایجاد کنیم که با این کار میزان اشتغال به ده میلیون نفر افزایش یافته و رشد و توسعه اقتصادی ایجاد می شود.


تعریف 27 نیاز فناوری

محمدصادق جعفری نماینده تحقیق و توسعه این نمایشگاه و رئیس واحد تحقیقات مهندسی مجتمع مس سرچشمه نیز اظهار داشت: تحقیق و توسعه در 6 واحد تحقیقات معدنی، فرآوری مواد، آب و محیط زیست، متالورژی، هیدرومتالورژی و فناوری و مهندسی انجام می شود.

وی افزود: کار اصلی در این واحد معرفی و تحویل پروژه ها و مشکلات است که طبق ضوابط مرکز شورای اسلامی شرکت ها و دانشگاه های دانش بنیان بدون تشریفات انجام می شود. و وارد حراج می شوند تا مورد بهره برداری قرار گیرند.

جعفری بیان کرد: در این نمایشگاه سامانه ای برای استقرار کل لیست شرکت های دانش بنیان و واگذاری آثار و محصولات خط تولید به شرکت ها و دانشگاه های دانش بنیان استان یا خارج از استان تعریف کرده ایم.

وی بیان کرد: اخیرا جلسه ای با دانشگاه بهنار داشتیم که توانستیم تا سقف 100 میلیون تومان قرارداد ببندیم و این کار به تحقق اهداف شرکت های دانش بنیان و کسر بودجه از بحث مالیات کمک می کند. شرکت های دانش بنیان.

جعفری خاطرنشان کرد: امسال 27 نیاز فناوری را مطرح کردیم و می خواهیم پتانسیل شرکت های دانش بنیان را برای تحویل پروژه ها بسنجیم. البته بیشترین قرارداد را با دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان و شهید باهنر کرمان بسته ایم.


حضور 75 شرکت دانش بنیان در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق

عماد امیری مدیرعامل اکسپوی بین المللی جنوب شرق نیز اظهار کرد: در این نمایشگاه شرکت های بزرگی چون گل گهر سیرجان، شرکت ملی صنعت مس ایران و فولاد بافت برای حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک حضور دارند.

وی افزود: از 75 شرکت دانش بنیان شرکت کننده در این نمایشگاه، 20 شرکت بزرگ و بورسی هستند.


حمایت شرکت مس از 18 شرکت دانش بنیان

امیری تصریح کرد: شرکت های بزرگ و صنعتی در تلاش هستند تا با روش های نوآورانه، فناورانه و علمی قطعات لازم را تولید و در ایران تولید کنند تا واردات این کالاها کاهش یابد و از تولید دالی حمایت شود.

وی بیان کرد: شرکت مس از 18 شرکت دانش بنیان تولید کننده قطعات مورد نیاز صنعت حمایت کرده است.


دانش به کار رفته در تولید کاتد از قراضه مس

علی باقری مدیرعامل شرکت خصوصی فلزات کمیاب و غیرآهنی رفسنجان که در این نمایشگاه غرفه دارد، گفت: ما در رفسنجان از ضایعات مس کاتد تولید می کنیم که به این روش روش علمی می گویند و اولین شرکت در ایران تولید کاتد از ضایعات مس داشته باشد.

وی افزود: به لطف تولید این محصول، اولین برند استاندارد در تولید کاتد را به دست آورده ایم و در حال حاضر علاوه بر تولید کاتد، تولید شمش مس و سولفات مس را نیز در برنامه داریم.

باقری بیان کرد: در سال 1388 از دیگر فعالیت های این شرکت تولید طلا و نقره از لجن مسی بود که از هیدرومتالورژی بازیافت می شود.

وی که تمامی محصولات این شرکت را به روش نانو و دانش بنیان معرفی کرد، گفت: یکی دیگر از کارهای این شرکت تولید محصول سلنات سدیم دانش بنیان از رسوب مس آندی است که از اولین کارهای دانش بنیان است. بانیان در سال 1354 و 1355. این محصول کاربرد اصلی و اولیه خود را در ساخت شیشه و افزودنی های خوراک دام و طیور دارد.

اولین نمایشگاه تخصصی ملی دانش بنیان معدن، صنعت و حمل و نقل با حضور شرکت های دانش بنیان از سراسر کشور و همچنین شرکت های صنعتی، معدنی و حمل و نقل استان کرمان علاوه بر ارائه دانش خود فعالیت خود را آغاز کرد. محصولات مبتنی بر این نمایشگاه به دنبال همکاری با مراکز تحقیقاتی در زمینه فناوری هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید