بار مالی وصول حق بیمه قراردادی شرکت های دانش بنیان/ لزوم بررسی و تبیین قوانین شرکت های دانش بنیان


ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1896884

یک فعال دانش بنیان در حوزه اقتصاد دیجیتال با اشاره به ایجاد مشکل توسط سازمان تامین اجتماعی در زمینه اخذ حق بیمه قراردادی با وجود معافیت از وجود شرکت های دانش بنیان، گفت: هزینه های مالی بالایی ایجاد می کند. مشکلات جدی برای تولید در شرکت ها بر اساس دانش

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; شرکت ها دانش مجموعه هایی شناخته می شوند که بر اساس دانش شکل می گیرند و ارزش افزوده زیادی برای جامعه به ارمغان می آورند. به گفته کارشناسان، این شرکت ها بازوی اقتصاد کشور برای رشد و توسعه هستند.

کشور ما در این زمینه فرصت های خوبی دارد. بر اساس آمار، ایران جزو کشورهایی است که بیشترین تعداد فارغ التحصیلان مهندسی در جهان را دارند. از سوی دیگر بالغ بر 7000 شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف فعالیت می کنند.

استفاده از این توانمندی ها می تواند به کاهش وابستگی ما به فناوری خارجی و کاهش حساسیت کشورمان به تحریم ها کمک کند، مشروط بر اینکه واقعاً حمایت از این شرکت ها صورت گیرد و مشکلات آنها برطرف شود.

بیشتر بخوانید:
حمایت بیمه ای مورد نیاز شرکت های دانش بنیان / تجاری سازی محصولات دانش بنیان

قوانین حمایتی موجود موثر نیستند

صاحبان شرکت های دانش بنیان عموماً بیان می کنند که ناآشنایی کارشناسان دولتی با ماشین آلات شرکت های مورد نظر، قوانین حمایتی موجود را بی اثر کرده است. به عنوان مثال در قانون آمده است که دورکار شرکت های دانش بنیان باید از مزایای بیمه بهره مند شوند اما سازمان تامین اجتماعی این موضوع را قبول ندارد.

قانون همچنین می گوید که این شرکت ها می توانند در املاک مسکونی تأسیس شوند، اما وزارت حراست آنها را موظف به صدور سند برای ارائه کارت بازرگانی به این شرکت ها می کند.


نهادهای نظارتی درک درستی از شرکت های دانش بنیان ندارند

مهدی عبادی، مدیرعامل این شرکت دانش وندار در گفتگو با راه دانا درباره این موضوعات گفت: مهمترین چالشی که امروزه این شرکت ها با آن دست و پنجه نرم می کنند نهادهای نظارتی هستند. متأسفانه نظارت ضعیف در کشور عملاً باعث عدم درک صحیح از شرکت های دانش بنیان شده است.



وی ادامه داد: این مشکل اصلی ترین و مهم ترین مشکل شرکت ها است دانش با او روبرو می شوند. بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه مرکزی آنقدر برای شرکت های دانش بنیان مشکلاتی ایجاد می کند که عملاً مانعی بر سر راه فعالیت و رشد آنها شده است.

این فعال صنعت گفت: سازمان امور مالیاتی کشور نیز دغدغه حوزه های جدیدی را دارد که شرکت ها دانش آنها در آنها کار می کنند، او هیچ دانشی ندارد و به همین دلیل مشکلات زیادی برای این شرکت ها ایجاد می کند. سازمان تامین اجتماعی نیز نهادی است که کمتر متعهد به تخریب شرکت های دانش بنیان به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: رفتار این سازمان (تامین اجتماعی) به نظر ایجاد مشکل و چالش برای شرکت های دانش بنیان نیست، بلکه تلاش آن در جهت تخریب آنهاست.


بار مالی وصول حق بیمه قرارداد برای شرکت های دانش بنیان

عبادی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی حق بیمه قراردادها را وصول می کند و در بسیاری از موارد توسط شرکت ها وصول می شود دانش دریافت می کند. با وجود معافیت از وجود شرکت های دانش بنیان و عدم اعمال آن، مشکل حق بیمه قرارداد هزینه مالی زیادی برای این شرکت ها دارد.

وی گفت: برون سپاری کار می کند و با آن همکاری نمی کند شرکت های دانش بنیان اقتصاد را تضعیف می کند و در این زمینه برای شرکت های دانش بنیان مشکلات جدی ایجاد می کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که شاید قوانین دست و پای سازمان تامین اجتماعی را بسته و منجر به فشار این سازمان به شرکت ها شده است و لزوم بازنگری در قوانین در این زمینه ضروری به نظر می رسد. که اوضاع بهتر است

عبادی در خصوص آرای صادره از سوی تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: در برخی موارد شرکت های دانش بنیان با شکایت از آرای مورد نظر به دیوان عدالت اداری مراجعه می کنند. رسیدگی به شکایات در این موسسه فرآیندی بسیار طولانی است. از طرفی دادگاه معمولا برای صدور رای به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کند.


ضرورت بازنگری و تبیین قوانین در حوزه شرکت های دانش بنیان

وی تاکید کرد: این چرخه معیوب برای همیشه ادامه دارد و برای شرکت ها زیان آور است. معمولا شرکت ها دانش وقتی با سازمان تامین اجتماعی وارد چالش می شوند، از قبل شکست خورده اند و باید تسلیم همه خواسته های آن سازمان شوند. در حال حاضر این شرکت ها مرجع قانونی مستقلی برای شکایت به سازمان تامین اجتماعی ندارند.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان وندار در خصوص نیاز شرکت ها به نگهداری اسناد و مدارک در حدود ده سال تصریح کرد: متاسفانه قوانین در این زمینه متناقض است. اگرچه این موضوع برای شرکت ها مشکل ساز است. اما این مهم کمتر از چالش هایی است که در بالا ذکر کردیم. در مجموع به نظر می رسد باید قوانین حوزه فعالیت سازمان های بیمه گر را به گونه ای تغییر دهیم که با جامعه مدرن هماهنگی بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید