شرکت های دانش بنیان کلید حل مشکلات اقتصادی / طولانی شدن روند ثبت شرکت ها و عدم شفافیت قوانین مشکلات دانش بنیان


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820876

بررسی دلایل کمبود شرکت های دانش بنیان در گیلان در حوزه کشاورزی مطرح شد.

فعالیت کمتر از 20 درصد از شرکت های دانش بنیان کشاورزی استان گیلان که اقتصاد آنها وابسته به این بخش است، نگرانی و نیاز جدی اتخاذ سیاست هایی برای تحریک توسعه این بخش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رهبر معظم انقلاب امسال به عنوان تولیدکننده، دانش بنیان و ایجاد اشتغال معرفی شدند و در سخنانی در نوروز بر لزوم گسترش مراکز دانش بنیان و حمایت قاطع و همه جانبه دستگاه ها و کارکنان و فعالان دولتی تاکید کردند. در این حوزه تاکید کردند که در سایه این حمایت ها و توسعه کمی و کیفی مراکز دانش بنیان، اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی نیز محقق خواهد شد.

شرکت های دانش بنیان مراکز خصوصی و تعاونی هستند که بر اساس نیازهای جامعه و تولید علم و ثروت و توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش بنا شده اند و توجه به آنها می تواند نقش موثری در ارتقای شاخص های اقتصادی هر کشور ایفا کند. و مقابله با مشکلاتی مانند فقر و بیکاری.

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود تولید را رمز حل مشکلات اقتصادی کشور دانستند و وجود دو شاخصه برای ایجاد اشتغال و دانش بنیان را دو اصل مهم برای توسعه و رونق تولید داخلی دانستند. .

شرکت های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و توسعه و حمایت از این مراکز تحقیقاتی برای ارتقای سطح اقتصادی کشور حائز اهمیت است. یکی از راه های حمایت از شرکت های دانش بنیان، تبلیغ محصولات این شرکت ها است و یکی از اقدامات موثر برای تحقق این امر این است که دستگاه های دولتی تنها از محصولات این شرکت ها استفاده کنند.

استان گیلان که دارای مرز جغرافیایی با کشورهای همسایه و دارای مناطق آزاد تجاری است، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان دارد. به شدت تخریب شده است.


گیلان رتبه سیزدهم شرکت های دانش بنیان را دارد

علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان در گفت و گو با خبرنگار 9 دی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان به دو نوع یک و دو تقسیم می شوند، گفت: 73 شرکت دانش بنیان در گیلان فعالیت می کنند که در مقایسه با استان های دیگر در حال فعالیت هستیم. سیزدهم در کشور

0bb07f69 083c 446f a233 973473d41fce خبر خاکستری

وی با بیان اینکه شرکت های خلاق سومین نوع شرکت های دانش بنیان هستند گفت: در گیلان 22 شرکت خلاق وجود دارد که نسبت به سایر استان ها رتبه نهم کشور را داریم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان معمولا بر اساس محصولات سنجیده و بر اساس تحقیقات ارزیابی می شوند، افزود: درصد بالایی از شرکت های دانش بنیان در گیلان فعال هستند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت شرکت های تیپ 1 و تیپ 2 گفت: شرکت های دانش بنیان نوع دو شرکت هایی هستند که محصول تولید کرده اند اما به تولید انبوه نرسیده اند اما عموما تولید انبوه وجود دارد. .


کمتر از 20 درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعال هستند

باستی خاطرنشان کرد: از 73 شرکت دانش بنیان مستقر در استان گیلان، 9 شرکت یعنی. کمتر از 20 درصد آنها در بخش کشاورزی فعال هستند.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان مختص بخش خصوصی هستند و بر اساس نیاز بازار شکل می گیرند، ادامه داد: سیاست های مربوط به این شرکت ها بر اساس نیاز جامعه است و بر اساس این اصل تدوین می شود، بنابراین تعداد زیادی وجود دارد. تعداد زیادی شرکت دانش بنیان در زمینه کشاورزی کار نمی کنند.

c03f6f97 67cc 49a6 b9cc de5dc1c36664 خبر خاکستری


جهت گیری شرکت های دانش بنیان به سمت کشاورزی است

باستی با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده در راستای توسعه شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی و معاونت فناوری معاونت علمی، تحقیقات و فناوری وزیر جهاد کشاورزی منعقد شد. هدف گذاری شرکت های دانش بنیان از سراسر کشور در حوزه کشاورزی.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تاکید بر علاقه جهاد کشاورزی و استانداری گیلان به توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی گفت: برای این منظور برنامه ها و مشوق هایی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد شرکت های دانش بنیان یکی از نیازهای کشور است و برای ارتقای کمی و کیفی آن باید نگاه خود را در این زمینه تغییر دهیم، افزود: تا زمانی که ساخته شوند مازاد تلقی می شود. ، مهم نیست که چگونه در حال تحول هستند، نیازهای جامعه برآورده نمی شود و می توان شرکت های بیشتری را در مناطق مختلف بازسازی کرد.


طولانی بودن مراحل ثبت شرکت ها و عدم شفافیت در قوانین از جمله مشکلات شرکت های دانش بنیان است

باستی با اشاره به اینکه برخی قوانین مربوط به تاسیس شرکت ها مشخص نیست، خاطرنشان کرد: طولانی بودن مراحل ثبت شرکت یکی از مشکلات فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان است و سهولت راه اندازی شاخص کسب و کار در ایران خوب نیست. ، تا پیشنهاد این موارد با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مانند ادارات و سایر بخش ها نیستند و دانش و فناوری در اختیار آنها قرار می گیرد، بنابراین نباید برای ارائه تسهیلات به آنها ضمانت های سختگیرانه بخواهیم.

مرز گیلان و وجود منطقه آزاد در آن یکی از مزیت های توسعه شرکت های دانش بنیان است و تاکید می کند: امکان ارتباط با کشورهای خارجی در زمانی که شرکت های دانش بنیان به مرحله صادرات محصولات خود می رسند بسیار حائز اهمیت است. و برخی مراکز دانش بنیان در گیلان نیر بر همین اساس فعالیت می کنند.

به گزارش روز هشتم، توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی استان گیلان می تواند نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی استان و افزایش تولید محصولات استراتژیک و در نهایت رونق ملی داشته باشد که قطعاً نیازمند سیاست گذاری است. برنامه ریزی جدی تر و همچنین حذف بوروکراسی طولانی اداری و تسهیل فعالیت فارغ التحصیلان در منطقه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید