رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در پرتو انقلاب / فعالیت بیش از 5500 شرکت دانش بنیان در کشور


ساعت: 09:05
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1806945

زمانی که با انقلاب اسلامی دستیابی به مدارج معرفتی شتاب گرفت.

رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در دوران انقلاب زمانی میسر شد که قبل از انقلاب نه تنها خبری از این تحولات نبود، بلکه عموم مردم بی سواد بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا افزایش سواد و همراه با آن تربیت مهم دانشمندان جوان در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه دانش در دهه های اخیر، انقلاب اسلامی ایران را به یکی از قدرت های علمی جهان تبدیل کرده است.
یکی از موضوعات اساسی که با گذشت بیش از 4 دهه از پیروزی انقلاب نسبت به دوران پهلوی می توان به آن پرداخت، رشد و توسعه مراکز آموزشی و دانشگاهی و سطح سواد در کشور است.

وضعیت باسوادی در دوران پهلوی

بر اساس اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دوران پهلوی، در حالی که میانگین باسوادی در جهان 69 درصد بوده است، در کشور ما این رقم 36 درصد بوده که رقم بسیار پایینی است.
تعداد کم بی سوادان به حدی بود که اسدالله علم، نخست وزیر پهلوی نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: تعداد بی سوادان وحشتناک است (خبرنامه ۱۸ دی ۱۳۵۱).


08c7242d e662 4cd1 a0c8 87099aa95817 خبر خاکستری

شکست برنامه های آموزشی رژیم پهلوی
اگرچه تلاش برای مبارزه با بی سوادی در ایران سابقه طولانی دارد، اولین سازمانی که به طور رسمی آموزش بزرگسالان را ارائه کرد، آموزش و پرورش اکبر بود. این سازمان در سال 1315 کار خود را آغاز کرد اما پنج سال بعد و در سال 1320 به دلیل ناکارآمدی منحل شد.
برنامه بعدی آموزش سالمندان در سال های 1320-1335 است که تنها 8 سال به طول انجامید و در سال 1328 خاتمه یافت.سازمان آموزش بزرگسالان طرح بعدی است که تا سال 1345 به کار خود ادامه می دهد اما به دلیل عدم توانایی در توسعه سواد، شکست می خورد. به این ترتیب نقشه های رژیم پهلوی محقق شد که یکی پس از دیگری شکست خورد.

بی سوادی 64 درصد جمعیت 15 ساله و بالاتر
علاوه بر این، آمارها نشان می دهد که سیاست های رژیم پهلوی در زمینه آموزش و سوادآموزی نه تنها ناموفق بوده، بلکه حتی از برخی جهات عقب مانده است. طبق آمار در سال 1976 جمعیت 15 ساله و بالاتر حدود 18.7 میلیون نفر بود که به نسبت مساوی بین زن و مرد و همچنین در شهرها و روستاها توزیع شده است. حضور 6.7 میلیون نفر باسواد در سال 76 در گروه سنی 15 سال به بالا نشان می دهد که میزان باسوادی در این گروه سنی تنها 35.9 درصد است. این رقم نشان می دهد که بیش از 64 درصد از جمعیت 15 ساله در سال 1355 کاملاً بی سواد بوده اند.


افزایش خیره کننده تعداد افراد باسواد در کشور


انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدای آموزش مردم به عنوان یکی از اولویت های اصلی آن مطرح بوده است.
بنابراین تنها سه دهه پس از انقلاب، بیش از 89 درصد مردم ایران اسلامی باسواد و حتی بالاتر از میانگین جهانی شده اند.
در این میان پرورش دانشمندان صاحب نام و خبره باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه های دانش حرفی برای گفتن داشته باشد.


139e920d 830c 44d9 bc66 3a97b44e3668 خبر خاکستری


شرکت های دانش بنیان و پیشرفت های رو به رشد
در واقع همان طور که از نامشان پیداست، شرکت های دانش بنیان در دنیای امروز شرکت هایی هستند که دانش و فناوری جزء لاینفک آنهاست و به دلیل توقف ناپذیری قطار علم، هر روز به تکامل و نوآوری می پردازند.

فعالیت بیش از 5 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر گام‌های خوبی برداشته است، بنابراین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه محصولات نانو در کشور بیش از ۳ تریلیون تن فولاد به فروش می‌رسد، گفت: امید است در افق ۱۴۰۴ تا صادرات یک میلیارد دلاری محصولات نانو
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 5500 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که در قالب 100 طرح از انواع حمایت ها بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: این شرکت ها بسته به نوع خدمات دانش بنیان که ارائه می دهند در حوزه های مختلف خدمات دریافت می کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به توجه ویژه کارکنان کشور به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اکوسیستم جدیدی در فضای دانش کشور ایجاد شده است و امیدواریم با حمایت و نظارت به حرکت خود ادامه دهند. “


590b63ee e7d9 4af9 8dfa b02a0a1427fe خبر خاکستری
وی علم نانو را مهم دانست و گفت: علم نانو یکی از پیشرفته ترین علوم در کشور ماست و در برخی از علوم مانند هوافضا و سلول های بنیادی رتبه اول و در تولید علوم نانو رتبه چهارم دنیا را داریم.
ستاری افزود: دولت در سال های اخیر حمایت قاطعانه ای از افزایش تولید محصولات نانویی در کشور داشته که در همه استان ها قابل مشاهده و تقدیر است.
وی گفت: فروش محصولات نانو در کشور بیش از 3 هزار میلیارد تن است و برنامه ریزی عمیقی برای صادرات آنها در حال انجام است و امیدواریم تا افق 1404 یک میلیارد دلار محصولات نانویی صادر کنیم.

کسب و کارهای دانش بنیان نیاز به حمایت ویژه دارند

0d6ccad7 24d0 4c7f b1ae 49569c52927c خبر خاکستری
در همین رابطه محسن دهنوی نماینده مردم تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین فضای نوآوری در خاورمیانه است، گفت: کسب و کارهای دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دهید.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر 27 مجوز برای کار مولد در صنایع نوین باید اخذ شود که حداقل سه سال طول می کشد. باید برای تسریع فرآیند صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان اقداماتی انجام دهیم.»
دهنوی گفت: باید به اقتصاد دانش بنیان در حوزه سلامت، کشاورزی و حمل و نقل هوشمند توجه بیشتری شود.
وی گفت: حجم بازار دارو و تجهیزات پزشکی در کشور حدود 7.5 میلیارد دلار است که بخش قابل توجهی از آن از طریق واردات تامین می شود. انتقال دانش محور به تولید محلی که در دوران پس از تاج نیز بسیار مهم است.
دهنوی در خصوص نقش مجلس در توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: مجلس باید در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد.
در واقع باید گفت که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در زمینه آموزش علمی و سوادآموزی مردم ایران بسیار خوب عمل کرده است، بلکه با پرورش جوان و جوان راه را برای توسعه علمی و فناوری کشور هموار کرده است. دانشمندان
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید