موفقیت «دانش‌بنیان» در گرو تجهیزات «اکوسیستم فناوری» است/ نقش مدارس در افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان


ساعت: 12:13
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817248

بررسی نقاط قوت و ضعف زیرساخت های دانش ایران؛

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور درگیر بروکراسی اداری هستند، گفت: حذف برخی فرآیندهای پیچیده اداری می‌تواند برای این شرکت‌ها آسان‌تر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی فاتی رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در گفتگوی تفصیلی با شبکه اطلاع رسانی هرمز به تشریح اقدامات پارک های علم و فناوری کشور پرداخت که در آن راهکارهایی برای حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان نیز ذکر شده است. .

قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال 1368 به تصویب رسید

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال 89 تصویب شد و حمایت های خوبی از جمله معافیت های مالیاتی، معافیت های بیمه ای و همچنین استثنائات قانون کار و معافیت های گمرکی برای ساخت دارد. نمونه محصول و دانش بنیان برای اولین بار یک محصول خارجی باید برای اولین بار از خارج وارد شود و مهندسی معکوس انجام شود.


e315a39a 43d6 41fc bc47 b685b1c8bb96 خبر خاکستری



فاطی افزود: خوشبختانه این معافیت هم اکنون اعمال می شود. اما به نظر می رسد این کافی نیست. زیرا شرکت های دانش بنیان مشکلات بیشتری از جمله حمایت هایی دارند که به نظر من باید از آنها در زمینه مسائل آموزشی و بحث قانون کار که آشنایی ندارند و بسیاری از آنها درگیر بروکراسی اداری هستند.

در حال حاضر بیش از 6000 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد ارزیابی قرار می گیرند. این شرکت ها باید ویژگی های تولید شرکت های دانش بنیان از جامعه، دانشگاه ها، مراکز آموزشی و مرکز تحقیقاتی برای فرد را داشته باشند.بنابراین می طلبد که دانشگاه ها شروع به کار کنند و اگر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خوب کار کنند، تعداد دانش ها به میزان قابل توجهی است. شرکت های مستقر بدون شک افزایش خواهند یافت.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با اشاره به اینکه تشویق جامعه نخبگان به ایجاد شرکت و این امر باید به عنوان الگو در کشور معرفی شود، گفت: ایجاد این شرکت ها می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند.


لزوم حمایت دستگاه های اجرایی از شرکت های دانش بنیان

فاطی ادامه داد: از سوی دیگر حمایت دستگاه های اجرایی برای افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان بسیار مهم است اگر این دستگاه ها از منظر دیگری به شرکت های دانش بنیان نگاه کنند و با آن ها قرارداد ببندند، همان طور که هم هست. در قانون شرکت های دانش بنیان آمده است که حتی می توانند ضریب 1/2 را در مناقصه شرکت های دانش بنیان بگذارند که کمک زیادی به افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان و مدل سازی می کند.

یک مقام ارشد پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: از نظر فرهنگی نیز تبلیغ بسیار مهم است. همچنین امتیازاتی را برای معلمان در نظر بگیرید. من بر این موضوع تاکید می کنم؛ این وظیفه معلمان است که پایان نامه های خود را به کار گیرند و هر پایان نامه ارسالی را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کنند و این هدف باید توسط وزارت آموزش و پرورش محقق شود و مشوق هایی برای معلمان فراهم شود تا بنیانگذاران شرکت بتوانند با تاکید مقام معظم رهبری دیرینه به آنها کمک کنند. آن ماده …. این به صلاح کشور نیست و علم واقعاً باید به کار گرفته شود تا با ورود به زندگی مردم مؤثر واقع شود.

اثربخشی تلاش های شرکت های دانش بنیان در صنعت

وی ادامه داد: صنایع بزرگی مانند فولاد، پالایشگاه ها و … که به دلیل چرخش تا حدودی دولتی هستند، نیاز به دانش زیادی ندارند و به دنبال آن نیستند و مزیت رقابتی گاز و نفت ارزان را دارند و دنبال چیز زیادی نیستند. بهره وری، بنابراین وجود شرکت های دانش بنیان می تواند منجر به بهره وری بالاتر در این صنایع شود. متأسفانه می بینیم که رغبتی وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تأکید کردند که مثلاً شرکت های بزرگ خودروسازی، پتروشیمی ها، شرکت های نفتی و هلدینگ های بزرگ اقتصادی در کشور باید بر اساس دانش و دانش باشند. در این شرکت ها منتشر می شود.

وی افزود: افزایش بهره وری و رقابت پذیری در سطح بین المللی یکی از مهم ترین اثرات شرکت های دانش بنیان است. اگر برخی شرکت های فولادی و نفتی بخواهند در عرصه بین المللی رقابت کنند باید از حضور این شرکت ها برای موفقیت در این مسیر استفاده کنند. “

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد: مهمترین نکته بحث تحریم است. تحریم ها نشان داده است که شرکت های دانش بنیان به خوبی می توانند نیازهای فناورانه صنایع کوچک و بزرگ را برآورده کنند و ما نیز نگران هستیم که با رفع تحریم ها و گشایش فضای کشور، علاوه بر مزایای فراوانی که برای ما به همراه خواهد داشت گره از کار و زندگی مردم و همچنین صنایع برای رفع بخشی از نیازهای آنها در خارج از کشور می بندد، بر روی شرکت های مبتنی بر دانش بسته می شود و اجازه نمی دهد کسی به این شرکت ها علاقه مند شود و از محصولات آنها استفاده نکند. باید یک سری قوانین و مقررات وجود داشته باشد و حداقل 20 درصد از خرید شرکت های داخلی برای محصولات دانش بنیان باشد که در حال حاضر رقم بسیار ناچیزی است.

وی گفت: از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان نیز باید محصولات استانداردی را برای ارائه خدمات به صنایع ارائه کنند و نباید این اتفاق بیفتد که صنایع از محصول دانش بنیان بی کیفیت استفاده کنند و برند دانش بنیان از بین برود. .

پارک های علم و فناوری حامی ویژه شرکت های دانش بنیان هستند

وی تصریح کرد: اجرای سیاست های موسوم به سیاست های کلان علمی و فناوری در استان ها توسط پارک ها انجام می شود، به این معنی که بخشی از آن در وزارت اطلاعات، وزارت علوم، فناوری، علوم و تحقیقات به آدرس زیر انجام می شود. دانشگاه. و فناوری در پارک علم و فناوری، البته این تقسیم کار قبلاً صورت گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: بحث شرکت ها و کارگاه های دانش بنیان مطرح است و اولین کاری که پارک ها باید انجام دهند ایجاد فضای فیزیکی خوب و مناسب برای شرکت های دانش بنیان و از نظر فضای اداری و فضای کارگاهی، فضاهایی وجود دارد.» تا شرکت ها بتوانند ایده های خود را به محصول تبدیل کنند.

همچنین پارک علم و فناوری باید این افراد و شرکت ها را برای شناخت و استفاده از قدرت دیگری متحد کند. فاتی گفت: خوشبختانه ما این خدمات را در پارک علم و فناوری هرمزگان داریم و این شرکت ها مدت زیادی است که در کنار هم بوده اند. طبق قوانین، بسیاری از شرکت‌ها از دانشگاه‌هایی فارغ‌التحصیل شده‌اند که با حاکمیت شرکتی و قانون تجارت آشنا نیستند و اغلب در جاده‌ها پیش می‌روند و دچار مشکل می‌شوند، بنابراین پارک‌های علم و فناوری باید به میدان بیایند و کمک کنند.

وی افزود: پارک های علم و فناوری در بحث تسهیلات کم هزینه، تسهیلات ارزان قیمت ارائه شده در بودجه پارک های عمومی و شرکت های دانش بنیان بسیار خوب عمل کرده اند و این خدمات بی بدیل است.


بازار شرکت های دانش بنیان نیازمند حمایت است

مدیر ارشد اجرایی پارک علم و فناوری هرمزگان نیز گفت: اما نکته مهم؛ بحث بازاریابی شرکت های دانش بنیان است، شرکت ها محصول تولید می کنند اما جامعه خرید نمی کند، عرضه در بازار شرکت های دانش بنیان بسیار مهم است، بنابراین مردم باید ابتدا یک شرکت راه اندازی کنند و محصول مورد نیاز جامعه را تولید کنند و سپس نکته اینجاست که در برخی موارد که محصول جدید و فناوری جدید وجود ندارد، خود پارک ها باید وارد شوند و با دستگاه های اجرایی مذاکره کنند تا از این محصولات و خدمات استفاده شود.

فاطی ادامه داد: احساس من این است که برای موفقیت در یک استان باید اکوسیستم فناورانه داشته باشیم. این اکوسیستم کشورهای مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آنها دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی، موسسات و حتی دبیرستان ها و آموزش و پرورش است.«پرورش دهندگانی هستند که می توانند نقش زیادی داشته باشند.


مدارس نقش مهمی در افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان دارند

وی تاکید کرد: اگر کار فناورانه و نوآوری انجام شود، بحث خلاقیت باید از سنین پایین در مدارس آغاز شود، به عبارت دیگر اگر تعداد شرکت های دانش بنیان دو برابر شود، مدرسه و دانشگاه خاص و مشخص وجود داشته باشد. از طرفی جامعه باید از نظر فرهنگی جذب این موضوع شود، بنابراین باید تبلیغات زیادی در جامعه ایجاد شود و بنیانگذاران شرکت های دانش بنیان به عنوان نخبگان جامعه معرفی شوند و ظاهر و کارشان متفاوت باشد. باید احترام گذاشت

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان همچنین افزود: ضلع دیگر این مثلث پارک های علم و فناوری هستند، این مدل در همه جای دنیا پارک ها و مراکز رشد است و معتقدم در استان ها از جمله استان هرمزگان این چتر باید وجود داشته باشد. به طور گسترده نگهداری شود و قادر به ارائه خدمات در همه شهرها باشد.

فاطی در پایان خاطرنشان کرد: ضلع دیگر این مثلث دولت است که باید به عنوان نهاد حاکمیتی وارد عمل شود و مقررات و مشوق هایی را برای سرمایه گذاری دانش بنیان در استان ها از جمله استان هرمزگان و بخش هایی که در نظر دارد در نظر بگیرد. فناوری ها باید در آنها نفوذ کند و توجه و توجه بیشتری شود تا بتوانیم در این زمینه موفق باشیم و شعار سال را به خوبی اجرا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید