70 درصد ریزگردها وارد کشور خارجی می شود/ اهمیت پیگیری معضل ریزگردها از طریق دیپلماسی


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840286

پرویز اوسطی گفت: بر اساس تحقیقات میدانی، اطلاعات ماهواره ای و کارشناسی، منشا 70 درصد ریزگردهای وارداتی به خارج از کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پرویز اوسطی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: موضوع ریزگردها به یک معضل جهانی تبدیل شده است که بیشتر ایران و خاورمیانه در منطقه درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه چهار کانون مهم گرد و غبار در خارج از کشور وجود دارد، افزود: بر اساس تحقیقات میدانی، اطلاعات ماهواره ای و کارشناسی، منشأ 70 درصد گرد و غبار وارداتی به کشورهای خارجی است.

وی گفت: عراق یکی از کانون های ریزگردهای خارجی و سوریه، عربستان، اردن، کویت و صحرای آفریقا از دیگر کانون های ریزگرد خارجی هستند.

وی گفت: حدود 30 درصد منبع گرد و غبار به مراکز داخلی کشور بازگردانده می شود که باید توسط سازمان های متولی مانند محیط زیست و منابع طبیعی، مسائل مربوط به مراکز داخلی مدیریت شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه ریزگردها باید دیپلماسی فعال شود و ایران با کشورهای منطقه دیدار کند.دستیابی به تصمیم اجرایی.

وی گفت: ایران باید در نشستی با کشورهای منطقه برای اجرای پروژه‌هایی که بتواند ریشه‌های ریزگردها را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قطع کند، موافقت و اجرا کند.


پیگیری معضل گرد و غبار نیازمند اجماع بین المللی، منطقه ای و ملی است

وی با اشاره به آمار نگران کننده ریزگردها در یکی از جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در کشورهای جنوب صحرای آفریقا گاهی ریزگردها تا ۷۳۰ کیلوگرم در هکتار می رسد و در مناطق خانگی این رقم گاهی به ۱۲۲ کیلوگرم در هکتار می رسد. . . سال به سال با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط خشکسالی در کشور و منطقه، حجم گرد و غبار رو به افزایش است، بنابراین این یک نگرانی اساسی است و نیاز به اجماع در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی برای رسیدگی به معضل گرد و غبار در قالب دارد. برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

« ستاد ملی مبارزه با ریزگردها در کشور وجود دارد و برخی ارگان ها در آن عضویت دارند. وی گفت: وظایفی به آنها محول می شود که در قالب جراحی و اقدامات داخلی انجام می دهند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست ها و راهبردهای همه دستگاه ها در ستاد ملی مقابله با ریزگردها مشخص شده است، گفت: کنترل ریزگردها دانشگاه علوم پزشکی ، محیط زیست، هواشناسی و … نیز وظایفی دارد.

«سازمان هواشناسی در این جلسه گفت: تجهیزات مورد نیاز برای پایش و کنترل گرد و غبار مشکل دارد، بنابراین این تجهیزات باید مطابق با استانداردهای مورد نیاز در کشور نصب شود، به عنوان مثال در زمینه استانداردهای بین المللی، فاصله. بین ایستگاه ها و رادارهای هواشناسی کشور 100 کیلومتر است، در حالی که در کشورهای پیشرفته این میزان 20 کیلومتر است، بنابراین تجهیزات نیاز به استانداردسازی دارند تا بتوانیم رصد بهتری در زمینه ریزگردها داشته باشیم.

وی گفت: اگرچه ایران می‌تواند بخشی از داده‌های مورد نیاز خود را از طریق ماهواره به دست آورد، اما به داده‌های میدانی نیز نیاز داریم، به طوری که نیاز به تجهیزات و ساخت رادار مطابق با استانداردها برای ارائه اطلاعات مورد نیاز ما دارد.

آوسطی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی خاطرنشان کرد: 10 رادار هواشناسی در کشور وجود دارد که برای رعایت حداقل استانداردها باید به 22 برسد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: همه نسبت به معضل ریزگردها حساس هستند و در مردم و مسئولان وظایفی دارند که بر اساس آن می خواهند به حل معضل ریزگردها کمک کنند، اما در عمل در زمینه مراکز مربوطه و ظرفیت برنامه ریزی و عملیاتی، تجهیزات و امکانات لجستیکی با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: در حوزه دیپلماسی نیز باید اقدامات مقابله با گرد و غبار در قالب پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی دنبال شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید