برجام تمرکز دولت روحانی را از معضل ریزگردها منحرف کرد/تأثیر مثبت نشست منطقه ای زیست محیطی


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: 24.04.1401
کد خبر: 1883272

حسین کنعانی مقدم با بیان اینکه دولت سیزدهم اراده قوی برای مقابله با پدیده مخرب ریزگردها دارد گفت: نشست منطقه ای محیط زیست تاثیر مثبتی در کاهش ریزگردها خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز ، با اشاره به ابتکار دولت سیزدهم برای برگزاری نشست منطقه ای با حضور 11 وزیر محیط زیست برای کاهش ریزگردها که به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده است. از مردم، گفت: این جلسه نشان داد که دولت سیزدهم عزم جدی برای بهبود محیط زیست و کاهش ریزگردها دارد و برای مقابله با آن پیشقدم شده و از وزرای محیط زیست 11 کشور که در افزایش ریزگردها مشارکت دارند دعوت به عمل آورد. ملاقات کرد.

وی با تاکید بر اینکه تالاب های خوزستان، هامون، دریاچه ارومیه و… دغدغه اصلی مردم است، افزود: در 20 سال گذشته به طور مداوم مشکلات مربوط به ریزگرده ها و لزوم اصلاح را به مسئولان گوشزد کرده ام. محیط زیست، اما به این یادآوری ها توجهی نشد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به تدریج با خشک شدن رودخانه های مشترک ایران، ترکیه، عراق و … مشکل ریزگردها و با بدتر شدن وضعیت تالاب ها و عدم هماهنگی ایجاد شد. بین وزارتخانه های جهادکشاورزی، نیرو و وزارت صنعت، محیط زیست سازمانی و شهرداری پدیده مخرب ریزگردها ایجاد شد.

کنعانی مقدم یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی که متولی حوزه خاک است باید به درستی از آن استفاده کند و آب نیز زیر نظر وزارت نیرو است، بنابراین پدیده مضر ریزگردها به دلیل عدم هماهنگی بین این مراجع البته نقش کشورهای ترکیه، عراق، سوریه و… را در ایجاد کمی گرد و غبار قابل انکار نیست.

به نظر شما نشست منطقه ای با حضور 11 وزیر محیط زیست برای کاهش ریزگردها می تواند نتایج خوبی داشته باشد؟ وی بیان کرد: اگر این جلسات منجر به تشکیل یک سازمان یا تفاهم نامه مشترک شود و سالانه برگزار شود می تواند در کاهش پدیده ریزگردها تاثیر مثبت داشته باشد وگرنه با یک جلسه نمی توان به بهبود محیط زیست امیدوار بود.

این کارشناس مسائل منطقه در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه دولت روحانی در برخورد با ریزگردها کارنامه خوبی از خود برجای نگذاشته است، می دانست که اگر دولت سیزدهم تلاش می کرد پدیده مخرب ریزگردها را با الگو برداری از بین ببرد، این کار را انجام می داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید