لزوم تخصیص سهم 15 درصدی از حقوق استخراج دولت برای جبران خسارت زیست محیطی / استخراج. عامل توسعه یا تخریب محیط زیست


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۹
کد خبر: 1813906

پس از افزایش نارضایتی مردم از فعالیت های مخرب زیست محیطی برخی معادن در خراسان رضوی؛

پس از نارضایتی مردم از فعالیت‌های مخرب زیست‌محیطی برخی معادن خراسان رضوی، نمایندگان دولت به دولت دستور دادند 15 درصد از درآمد حاصل از ذخایر معادن را در همان مناطقی که معادن در آن فعالیت می‌کنند توزیع کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; در پی رسانه ای شدن شفافیت سهم مردم از معادن غنی منطقه تربت حیدریه و انعکاس نارضایتی مردم از فعالیت های معدنی و آسیب های ناشی از آن به محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی و راه ها، محسن زنگنه. وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یکی از خواسته های مردم تربت حیدریه در خصوص فعالیت معادن این است که این معادن به نفع منطقه زیست محیطی مردم نبوده و باید تاوان خسارات و زبانی که به بار می آورند را بپردازند. به کشاورزی و راه برای جبران همین موضوع در رسانه ها منتشر شد و پس از نگرانی مردم این درخواست در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند که هر سه ماه یکبار 15 درصد از حقوق معادن دولتی را به محدوده محل فعالیت معدن اختصاص دهد.

زنگنه گفت: برخی معادن گاهی تا حدودی به وظایف اجتماعی خود عمل کردند، اما این کافی نیست و مردم انتظار بیشتری دارند، بنابراین برخی مسائل باید با قانون حل شود تا کار از جایگاه قانونی برخوردار شود.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین یک درصد از این مبالغ صرف جبران خسارت وارده به منابع طبیعی و زیرساخت ها می شود.


سرمایه گذاری 800 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 515 نفر

محمد اشرفی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه تعداد معادن این شهرستان را 62 مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد 37 معدن غیرفعال و 25 معدن فعال هستند.

اشرفی با اشاره به سرمایه گذاری 800 میلیارد ریالی و ایجاد اشتغال برای 515 نفر در این معادن گفت: معادن اصلی این شهرستان طلا، عقیق، مس، سنگ آهک کرومیت، مخلوط کوه، گرانیت، عقیق، خاک صنعتی، سنگ مرده، سنگ مرمر، باریت و منگنز.

وی میزان برداشت سالانه این معادن را 563 هزار و 569 تن عنوان کرد و گفت: معادن فعال در شهرستان تربت حیدریه مطالبات دولت اعم از مالیات و عوارض را به خزانه دولت واریز می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید