پلنگ شرق تهران به زیستگاه خود بازگشت/شهروندان از تغذیه و تغذیه گونه های وحشی خودداری کنند.


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919825

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه پس از اطلاع از مشاهده این حیوان در این منطقه، تیم های مجرب با تجهیزات بیهوشی و احیا به محل اعزام شدند، گفت: پس از حدود 3 هفته پایش منطقه، خوشبختانه پلنگ مورد نظر محل مذکور را ترک کرده و به زیستگاه خود در مناطق طبیعی استان بازگشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران صبح امروز در بازدید از منطقه حفاظت شده ویرجین با اشاره به اینکه همزمان با بارش رحمت الهی و بارش برف در ارتفاعات استان و کمبود علوفه حیات وحش، تغذیه زمستانه حیوانات وحشی در منطقه حفاظت شده ویرجین توسط محیط بانان این منطقه افزود: با توجه به اینکه در این شرایط احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی وجود دارد، شهروندان از تغذیه و تغذیه گونه های وحشی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه همه باید در امر حفاظت از حیات وحش برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: اگر شهروندی بخواهد به صورت داوطلبانه برای تغذیه حیات وحش روستا علوفه تهیه کند می تواند به ادارات شهرستان و اداره کل مراجعه کند. استان تهران باید تحویل علوفه را ادامه دهد تا طبق نظر کارشناسان در مناطقی که نیاز به علوفه دستی است اقدامات لازم انجام شود.

مزنانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همزمان با فصل سرما، برنامه های حفاظت از حیات وحش و اقدامات حفاظتی در حوزه های مدیریت محیط زیست استان تهران در حال افزایش است، افزود: گشت، پایش و کنترل مناطق در فصل سرما به دلیل امکان افزایش حضور شکارچیان و بدرفتاری با مجرمان افزایش خواهد یافت.

وی به متخلفان شکار و صیادی و متخلفان عرصه های طبیعی و مناطق حفاظت شده استان تهران به ویژه منطقه حفاظت شده ویرجین هشدار داد و افزود: محیط بانان و یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با انواع تخلفات صید برخورد و اقدام به شکار و شکار می کنند. میادین حمله سرنشین دار جدی و قانونی اتخاذ خواهد شد.



مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: همچنین در فصل سرما احتمال نزدیک شدن سایر حیوانات وحشی مانند گربه به مناطق مسکونی وجود دارد و از شهروندان تقاضا می شود در صورت مشاهده و مشاهده از اقدامات خودسرانه خودداری کنند. برای اطلاع رسانی فوری محیط .

مزینانی در ادامه به مشکل مشاهده پلنگ در حاشیه شرقی شهر تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مناطق مدیریت محیط زیست استان در حاشیه شهر تهران است و همچنین مناطق نظامی در این مناطق وجود دارد، پایش گونه های حیات وحش از جمله پلنگ در این مناطق انجام می شود. این مناطق دور از ذهن نیستند.

وی با بیان اینکه پس از اطلاع از مشاهده این حیوان در آن منطقه، تیم های مجرب شامل دامپزشک، کارشناسان و بوم شناسان با تجهیزات بیهوشی و احیا به محل اعزام شدند و ادامه داد: پس از حدود 3 هفته پایش منطقه، خوشبختانه پلنگ در سوال از محل خارج شده است.

مزینانی در پایان به برنامه این اداره کل برای سرشماری زمستانی حیات وحش استان تهران پرداخت و اظهار داشت: سرشماری زمستانی حیات وحش به منظور بررسی وضعیت پستانداران گیاهخوار و بررسی مشکلات مربوط به حیات وحش انجام می شود و بررسی های لازم در حال انجام است. نتایج کیفی است متعاقبا اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید