سیستان و بلوچستان؛ زیستگاه امن پلنگ ایرانی


ساعت: 09:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916252

خشکسالی های بی سابقه در دو دهه اخیر در سیستان و بلوچستان خطر نابودی و انقراض نژاد پلنگ ایرانی را در منطقه حفاظت شده بیرک به عنوان یکی از بهترین زیستگاه های این جانور در کنار کمبود غذا به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرمون، پلنگ ایرانی یکی از گونه های جانوری حفاظت شده ایران است که به صورت پراکنده در جنگل ها، مناطق کوهستانی و ارتفاعات نسبتاً بلند تا ارتفاع سه هزار و 500 متری زندگی می کند و به دلیل انزوای این حیوان، مشاهده آن دشوار است.آسایش ممکن نیست.

پلنگ ایرانی گربه ای گوشتخوار و تیره رنگ با جثه ای بلند و باریک، دست و پاهای قوی، ناخن و پنجه های بزرگ، گوش های کوتاه و دم بلند است و به دلیل کمبود منابع غذایی و خطرات احتمالی، از گونه های این پلنگ است. در خطر انقراض

در سیستان و بلوچستان بیش از هر نقطه ای از ایران پلنگ ایرانی را می بینیم و همیشه نام این حیوان باشکوه را در رسانه های داخلی می بینیم اما خشکسالی های بی سابقه دو دهه اخیر همراه با کمبود غذا. در سیستان و بلوچستان باعث شده است که نژاد پلنگ ایرانی که در منطقه حفاظت شده بیرک به عنوان یکی از بهترین زیستگاه های این جانور زندگی می کند با خطر نابودی و انقراض مواجه شود.


مردم سیستان و بلوچستان که آگاهی بالایی در زمینه حفاظت از گونه های جانوری از جمله گونه کمیاب پلنگ ایرانی دارند، همکاری بسیار خوبی با محیط بانان دارند.


9a2ab00b be9d 427b b3a9 5ce9d084c191 خبر خاکستری

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که کمترین شکار گونه‌های در معرض خطر انقراض در آن انجام می‌شود و مردم آن حفاظت از محیط زیست را در مناطق خود جدی گرفته‌اند.


داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون گفت: پلنگ های ایرانی به دلیل احساس سرزمینی بودن به صورت پراکنده در اقصی نقاط استان زندگی می کنند اما بیشترین پراکندگی این گونه جانوری در کوه حفاظت شده بیرک است. منطقه شهرستان سراوان.


وی افزود: رنگ بدن پلنگ ایرانی ترکیبی از لکه های سیاه، سفید متمایل به زرد یا خاکستری است و طول بدن این حیوان تا 160 سانتی متر و گاهی تا 180 سانتی متر و طول دم آن تا 110 سانتی متر می رسد. .


میرشکار خاطرنشان کرد: وزنی بین 35 تا 90 کیلوگرم، جثه ای درشت، بدنی عضلانی و انعطاف پذیر، سر پهن، دست ها و پاهای کوتاه با پنجه های قوی دارد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: سطح بدن این حیوان پوشیده از کرک های نرم و کوتاه نخودی رنگ است که در قسمت های پایینی بدن روشن تر است و بدن با لکه های گرد و شیب های توخالی رنگ پوشیده شده است. .


میرشکار افزود: پلنگ عمدتاً از غروب آفتاب تا طلوع خورشید فعال است و به تنهایی زندگی می کند و قلمرو هر نر معمولاً شامل چند ماده است.


وی بیان کرد: این نوع حیوانات با ایجاد خراش روی زمین و یا ختنه کردن و ریختن کود در حج به شدت از قلمرو خود دفاع می کند و حدود آن را مشخص می کند.


این مسئول تصریح کرد: از جمله گونه های در خطر انقراض است و شکار غیرمجاز پلنگ و طعمه آنها، تغذیه از لاشه های مسموم، تله گذاری و تصادفات جاده ای از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت این گربه در ایران است. در رده آسیب پذیر فهرست IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید