هیچ نشانه ای از آنفولانزای پرندگان در سیستان و بلوچستان مشاهده نشد/ پایش مستمر زیستگاه های پرندگان مهاجر در استان


ساعت: 13:17
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910571

پس از شیوع ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور؛

بر اساس پایش های مستمر برای شناسایی موارد مشکوک آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی نقاط کشور، این بیماری در مرغداری ها و حیوانات وحشی سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، آنفولانزای پرندگان که گاه آنفولانزای پرندگان نیز نامیده می شود، یک عفونت ویروسی است که نه تنها پرندگان، بلکه انسان و سایر حیوانات را نیز مبتلا می کند، اما بیشتر اشکال ویروسی آن محدود به پرندگان است.

این ویروس ها به طور طبیعی در پرندگان آبزی وحشی در سراسر جهان وجود دارند و می توانند طیور و گونه های دیگر پرندگان و حیوانات را آلوده کنند. ویروس آنفولانزای پرندگان معمولاً انسان را مبتلا نمی کند.

علائم آنفولانزای پرندگان در طیور در شکل فوق حاد، آنفولانزای پرندگان شروع ناگهانی و تلفات سنگین گله خواهد داشت که شامل بی حالی شدید، کاهش مصرف خوراک، کاهش ناگهانی و شدید تولید روزانه تخم مرغ، سیاه شدن و خونریزی در طوقه و پاها می شود. علائم دیگر این بیماری در بین پرندگان است.

نکته مهم این است که هر مرغ و پرنده آلوده باید سریعا از بین برود تا از سرایت ویروس به سایر پرندگان جلوگیری شود.

مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه آنفولانزای پرندگان یکی از بیماری های عفونی پرندگان است که ناشی از ویروس آنفولانزا است، گفت: آنفولانزای پرندگان یکی از بیماری های شایع در بین طیور و پرندگان است. – آنفلوانزای حاد پرندگان، در بازدیدهای مشترک با ادارات حفاظت محیط زیست، نظارت و پایش مستمر زیستگاه پرندگان مهاجر تقویت شده و آموزش های لازم برای مراقبت و مبارزه با این بیماری برای یگان ها انجام شده است.

وی افزود: آنفولانزای پرندگان یک بیماری حاد طیور است که بسیاری از گونه های پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا می کند و تلفات بسیار زیادی را به همراه دارد، اما در برخی از گونه های پرندگان به ویژه پرندگان آبزی می تواند بدون ایجاد علائم بالینی وجود داشته باشد و آنها را تبدیل به مخازن ویروسی


06d5402c 9f36 47dc b0bf faad03e04eed خبر خاکستری

به گفته این مسئول؛ گزارش هایی مبنی بر جداسازی این ویروس از بدن برخی از پستانداران از جمله موش، خوک، گربه، ببر، اسب و انسان گزارش شده است که اهمیت این بیماری را از نظر بروز نشان می دهد.

وی گفت: تاکنون موردی از آنفولانزای پرندگان در سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: مرغداران باید در پایان دوره جوجه های زنده را به کشتارگاه بفرستند.

وی گفت: شهروندان نیز از خرید مرغ زنده خودداری کنند و مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مرغ کشتار روزانه که تحت نظارت دامپزشکی هستند تهیه کنند.

حسینی افزود: برگزاری ستاد کنترل و پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ها، مکاتبه با اتحادیه مرغداران استان در خصوص اقدامات کنترلی و ایمنی زیستی در واحدهای مرغداری استان، اطلاع رسانی دامپزشکی مسئولان بهداشتی و دامپزشکی دارای مجوز رسیدگی به مسائل درمانی متقاضیان کار در مراکز مرغداری با توجه به رعایت اصول بهداشتی و گزارش تلفات غیرعادی به دامپزشکی مربوطه و اطلاع دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها از گزارش تلفات غیرعادی طیور اهلی از دامپزشکی. خدمات شهرستان از جمله اقدامات لازم در راستای دوشش خوک و کنترل بیماری است.

این مسئول بیان داشت: برگزاری دوره آموزشی و ترویجی آگاهی از بیماری برای مرغداران و روستاییان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان با همکاری اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی استان ها، مراقبت و پایش فعال بیماری در پرورش تخمگذار. واحدهای تخم استان در صورت تلفات غیرعادی برای پرندگان اهلی و وحشی نمونه برداری جهت شناسایی احتمالی سویه های آنفلوانزا در آزمایشگاه دامپزشکی مرکزی، ارسال نمونه قربانیان به مرغداری های استان جهت تعیین علت تلفات و شناسایی احتمالی سویه های آنفلوانزا به آزمایشگاه دامپزشکی مرکزی از دیگر اقدامات این اداره کل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید