آنفولانزای مرغی در کمین است/ تأسیسات طیور و زیستگاه پرندگان باید به طور کامل نظارت شود.


ساعت: 15:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916938

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ایرانشهر؛

عبدالخالق آهوپه گفت: فروش و کشتار مرغ زنده ممنوع و غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالخالق آهوپه معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: دستگاه های اجرایی ستاد پیشگیری از آنفلوآنزا نماینده دائمی را برای عضویت در ستاد آنفلوانزای فوق حاد این شهرستان معرفی کنند. .

وی افزود: در صورت بروز بیماری، نماینده تام الاختیار کارکنان باید در مرکز آلوده حضور داشته باشد و طبق شرح وظایف اعلام شده در جلسه اقدام کند.

این مسئول تصریح کرد: نظارت کامل بر مرغداری ها برای بررسی رعایت پروتکل های بهداشتی قرنطینه انجام شود.

وی افزود: با توجه به لزوم هوشیاری در شناخت و مقابله با بیماری مذکور، آموزش ها و توصیه های لازم در خصوص علائم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به روستائیان داده شود تا در صورت مشاهده علائم بیماری مراتب را گزارش کنند. آن را در اسرع وقت به بخش دامپزشکی – به زودی.

آهوپا خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت انتقال عوامل بیماری زا از وسایل نقلیه غیرمجاز حمل دام و طیور و فرآورده های خام دامی، در صورت نداشتن گواهی بهداشت قرنطینه دامپزشکی از صدور بارنامه خودروهای حمل کننده دام و طیور و فرآورده های آنها خودداری کنید. که باید برآورده شود

وی بیان کرد: اقدامات خیرین در خصوص واگذاری دام و طیور به روستاییان و عشایر باید با هماهنگی اداره دامپزشکی و اخذ مجوزهای قانونی مناسب انجام شود.

به گزارش آهوپا؛ خودروهای حمل کننده طیور و فرآورده های طیور باید دارای مجوز حمل بهداشتی قرنطینه دامپزشکی بوده و در صورت حمل غیرمجاز خودرو مذکور توقیف و به دامپزشکی ایرانشهر معرفی شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلای کشاورزان و کارگران به بیماری آنفولانزای پرندگان، مرغداری ها باید تجهیزات حفاظت فردی را آموزش ببینند.

معاون برنامه ریزی و توسعه استان ایرانشهر گفت: در صورت مشاهده تلفات غیرعادی در پرندگان محلی و وحشی، گزارش آن در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان ارائه شود تا اقدامات لازم انجام شود.

وی گفت: بازدیدهای مشترک از زیستگاه های پرندگان مهاجر وحشی برای پایش بروز آنفولانزای حاد پرندگان انجام شود.

آهوپا افزود: با توجه به اینکه فروش مرغ زنده غیرصادقانه و غیربهداشتی بوده و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است فرهنگ سازی لازم برای تشویق مردم به مصرف گوشت بسته بندی شده و مرغ ذبح شده روزانه و آموزش مضرات فروش مرغ زنده انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید