آنفولانزای فوق حاد پرندگان به قزوین نرسیده است

وی افزود: آنفولانزای حاد پرندگان در فصول سرد سال به ویژه در زمان مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد، بنابراین هر ساله آمادگی برای مقابله با این بیماری و رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی محیطی گزارش شده است. به صنعت طیور استان.

کارشناس انگل شناسی اداره کل دامپزشکی قزوین گفت: خوشبختانه هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان حاد در استان گزارش نشده است اما پایش ها ادامه دارد بنابراین در هر صورت در صورت مشکوک بودن به صورت موردی نمونه برداری می شود. مورد مشاهده می شود.

فرهی تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل مهاجرت پرندگان از سطح استان است، احتمال انتقال نقاط آلوده به واحدهای طیور وجود دارد، لذا تمامی مقررات بهداشتی دامپزشکی و واحدهای مرغداری در سطح استان را ابلاغ کرده ایم. .

وی در خصوص بیماری های ویروسی دام و روش های پیشگیری ادامه داد: یکی از مهم ترین برنامه هایی که در هفته پدافند غیر عامل در روستاهای همجوار استان های همجوار انجام شد، پایش فعال بیماری PPR (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) بود که همه حیوانات در این راستا واکسینه شدند.

کارشناس انگل شناسی اداره کل دامپزشکی استان قزوین اذعان داشت: همچنین در چند روز گذشته تمامی دام های روستای حیات طیاب باراجین که حدود 120 راس اهلی و وحشی هستند علیه PPR (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) واکسینه شدند.

فرهی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده واکسیناسیون حیوانات اهلی انجام می شود اما در مناطق عقب مانده سه اردوی جهادی در مناطق طارم، صعب العبورالاموت و باورس برگزار شده است که خدماتی مانند واکسیناسیون، آموزش و ترویج، مشاوره و درمان و سمپاشی علیه انگل های خارجی انجام شده است که اکثر این طرح ها در روستاها اجرا شده است.

وی بیان کرد: PPR یک بیماری ویروسی واگیردار است که در بین گوسفند و بز و نشخوارکنندگان کوچک و وحشی شایع است که می تواند 10 تا 90 درصد تلفات را در گله ایجاد کند، بنابراین به مردم و روستاییان اطلاع داده ایم که در صورت مشاهده موارد مشکوک باید به شماره چهار رقمی 1512 یا سامانه پیامکی 5001512 گزارش دهند تا در راستای پیشگیری اقدامات لازم توسط کارکنان مراکز دامپزشکی انجام شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ استان قزوین به دلیل وسعت کم یکی از مراکز مهم تولید گوشت و طیور در کشور است و بر همین اساس اداره دامپزشکی شهرستان و استان قزوین تمام تلاش خود را برای عرضه گوشت و مرغ سالم و کنترل سلامت آنها به کار می گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید