برگزاری میزگرد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان


ساعت: 13:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907808

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به برگزاری میزگرد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان گفت: برخی بیماری ها سلامت و جمعیت دام ها را تهدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا ادیبان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز; وی بیان کرد: پدافند غیرعامل به معنای دفاع در برابر حمله دشمن بدون استفاده از سلاح یا درگیری مستقیم است، اما با اجرای آن می توان از خسارات مالی و جانی و همچنین تلفات دامی جلوگیری و به حداقل رساند.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: دامپزشکی یکی از سازمان های مهم و پیشرو در بحث حفاظت غیر عاملی است که نقش مهم و حیاتی در برابر تهدیدات بیولوژیکی و تامین امنیت غذایی افراد جامعه ایفا می کند. . فعالیت دامپزشکی در کشورمان در کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی که زیرمجموعه ایستگاه پدافند غیرعامل امنیت بیولوژیکی و امنیت غذایی است، گنجانده شده است.

ادیبان با اشاره به اینکه عمده فعالیت های دامپزشکی در بحث فرآورده های بیولوژیکی و غذایی است، گفت: یکی از اصلی ترین فعالیت هایی که دامپزشکی در این حوزه محول می کند، نظارت و پایش بیماری ها است چرا که ممکن است یک تهدید بیولوژیکی باشد. از طریق بیماری ها ایجاد شده و کشور از نظر بیماری های بیولوژیکی و عمومی انسان و دام در معرض تهدید است.

و گفت: یکی از وظایف اولیه دامپزشکی شناخت کامل بیماری های دام و بیماری های عمومی انسان و دام است و این به این دلیل است که سازمان دامپزشکی سامانه هایی را در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده است که بتوان از آنها برای تشخیص بیماری ها استفاده کرد. مشاهده، مشاهده، تحلیل و تحلیل کنید تا در بحث بیماری های انسان و حیوان و بیماری های دام و پرندگان اتفاقی نیفتد.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: برخی داروها و مواد بیولوژیک نیز وجود دارد که می‌تواند تهدید بیولوژیکی باشد و امنیت غذایی کشور را تهدید کند و دارو، واکسن یا مواد بیولوژیک وارد کشور شود و یا به‌طور نامناسب استفاده شود. در اینجا وظیفه دامپزشک کنترل کامل واردات و ترخیص آن است.

ادیبان اضافه کرد: دامپزشکی علاوه بر این در ذخیره سازی داروها و مواد بیولوژیکی که برای تهدیدات زیستی قابل سوء استفاده است نقش دارد و این داروها باید در سامانه های دامپزشکی ثبت و نظارت شود تا زنجیره توزیع مشخص باشد؛ اما این داروها باید در سامانه های دامپزشکی ثبت و نظارت شود. به این ترتیب مشخص می شود که چه کسانی و از کجا و توسط چه کسانی و با چه هدفی وارد می شوند.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: یکی از فعالیت های مهم دامپزشکی این است که اگر از واکسن ها و داروها به صورت نادرست در دام استفاده شود می تواند برای انسان و دام خطر ایجاد کند و امنیت غذایی را مختل کند و می دانیم. که وقتی امنیت غذایی کشور مختل می شود باعث بی نظمی و هرج و مرج، ایجاد مشکلات بهداشتی و ایجاد تهدیدات اجتماعی می شود.

وی با اشاره به اقدامات دامپزشکی در این حوزه گفت: برای جلوگیری از این مشکل سامانه های زنجیره سرد و سامانه های توزیع واکسن و دارو را ساماندهی کرده ایم تا بتوانیم آن را رصد کنیم.


* تمرین میزگرد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان

علیرضا ادیبان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری میزگرد آنفولانزای حاد پرندگان در استان اصفهان، گفت: برخی بیماری ها سلامت و جمعیت دام ها را تهدید می کند مانند آنفولانزای حاد پرندگان که نظام دامپزشکی باید برای آن سلامت و جمعیت دام ها را تهدید کند. تا زمانی که در یک واحد برای این بیماری مثبت اعلام شود، می تواند به سرعت عملیات شناسایی و انهدام را انجام دهد و همچنین می تواند به سرعت بیماری را در شعاع 3 تا 10 کیلومتری نظارت و مراقبت کند. .

وی آمادگی برای مقابله با بیماری هایی مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان را بخشی از فعالیت های حفاظت غیرعامل عنوان کرد و گفت: در سال های 95 تا 97 که آنفولانزای فوق حاد در اصفهان ظاهر شد، دامپزشکی نزدیک به 7 میلیون قطعه جوجه را معدوم کرد و دامپزشکی نیز برای حفظ سلامت جوجه ها از بین رفت. مردم این اقدام را انجام داد تا گوشت و تخم مرغ سالم به دست مردم برسد.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: به همین منظور هر ساله تمرینی برای آمادگی برای مقابله با بیماری انجام می دهیم و همچنین وظایف ادارات و بخش خصوصی در این زمینه را یادآور می شویم و می توانیم افزایش حساسیت همکاران و آمادگی و هماهنگی بیشتر بین دامپزشکی و سایر واحدها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید