آمار تلفات آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب مگان اراک به 604 نفر رسید که هیچ موردی در مرغداری های استان مرکزی گزارش نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن شانگی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی گفت: بیشترین تلفات پرندگان ناشی از شیوع آنفولانزای فوق حاد در تالاب میکان اراک در بین گونه های غاز خاکستری مشاهده شده و لاشه پرندگان تلف شده به صورت مشترک با اداره کل محیط زیست استان مارکوسی و جمع آوری شده است. طبق شرایط بهداشتی دفن شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 14 گروه 28 نفره از دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه نظارت و مراقبت فعال و غیر فعال در زیستگاه های مختلف پرندگان در استان، تالاب میگان، اراک و در استان مرکزی را بر عهده دارند. در هفته های اخیر علاوه بر پایش تالاب ها، 700 بازدید از مرغداری های صنعتی و 22 بازدید از تالاب ها و سدهای استان انجام شد.

شانگی ادامه داد: در این مدت 135 بازدید از روستاها به ویژه مناطق اطراف تالاب میهن اراک، 9 بازدید از کشتارگاه های استان مرکزی و 24 بازدید از مرغ فروشی های استان انجام شد.

وی گفت: در سایر تالاب های صنعتی و سنتی، سدها و مرغداری های استان مرکزی به استثنای تالاب میکان اراک موردی از آنفلوانزای حاد پرندگان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واکسیناسیون مرغ های تخمگذار بالای 75 هفته و پیگیری حذف مرغ های تخمگذار بالای 100 هفته از برنامه های این اداره کل با همکاری جهاد کشاورزی و اتحادیه پرورش دهندگان طیور برای مقابله با پرندگان حاد شدید است. آنفولانزا

شانگی از واکسیناسیون پرندگان تخمگذار در استان مرکزی خبر داد و افزود: امسال 3 میلیون و 90 هزار قطعه طیور برای مقابله با بیماری حاد آنفولانزای پرندگان در استان مرکزی واکسینه شدند.

وی از مرغداران و دامداران خواست در صورت تلفات پرندگان مهاجر به مرغداری ها و زیستگاه های پرندگان با رعایت اصول ایمنی زیستی به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از مردم خواست از بازدید از تالاب میگان خودداری کنند و با رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی شرایط را برای انتقال بیماری از تالاب فراهم نکنند.

وی از شهرداری اراک و منطقه مرکزی اراک خواست برای جمع آوری سگ های ولگرد در اطراف تالاب میگان همکاری کنند.

شنچی از مرغداران و مرغداران خواست از خرید مرغ از عرضه کنندگان خودداری کنند و در صورت تلفات پرندگان مهاجر و تلفات غیرعادی در واحدهای مرغداری به دامپزشکی استان اطلاع دهند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال آنفلوانزای شدید پرندگان به مرغداری های استان مرکزی از مرغداری های اطراف تالاب مگان اراک خواسته شده از جوجه ریزی در آن بخش ها خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید