هیچ موردی از “بوتولیسم” در Miancale گزارش نشده است / مرگ و میر طاعون نشخوارکنندگان به 186 نفر رسید

ساعت: 15:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799795

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه 186 راس گاو و بز وحشی در مازندران بر اثر طاعون در طبیعت تلف شدند. وی گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بوتولیسم یا تلفات احتمالی پرندگان در Miancale نداشته ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که به عنوان طاعون بز نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد و بسیار مسری است که نشخوارکنندگان کوچک و شترها را مبتلا می کند.
علائم عبارتند از تب، ترشح از چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، و ذات الریه همراه با مشکل در تنفس، که گاهی اوقات می تواند منجر به مرگ شود. عامل ایجاد کننده ویروس سرخک از خانواده پارامیکسوویریدها است. PPR در فهرست بیماری های اصلی سازمان جهانی دام (OIE) قرار دارد و کشورها موظف هستند بیماری را به آن گزارش دهند.
انتقال ویروس به صورت قطرات عفونی ناشی از عطسه، سرفه و استنشاق هوای آلوده از حیوانات سالم و همچنین تماس بین حیوانات بیمار و سالم مهمترین راه انتقال بیماری است. ترشحات و ترشحات عفونی موجود در زیستگاه حیوان مانند آبخوری، آخور و بستر نیز می تواند وسیله ای برای انتقال بیماری باشد، اما ویروس های سرخک نمی توانند برای مدت طولانی خارج از میزبان زنده بمانند.
اپیدمی PPR را می توان با کنترل حرکت حیوانات، دفع مناسب لاشه و استفاده از واکسن کنترل کرد و موثرترین راه برای کنترل واکسیناسیون است که باید سالانه قبل از شروع فصل بارندگی در مناطق آندمیک تکرار شود.
نبود آمار دقیق از تلفات ناشی از صعب العبور بودن و پوشش برف در مناطق کوهستانی
حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار بالا در خصوص آخرین وضعیت بیماری در حیات وحش استان اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مازندران متوقف نشده است و همچنان شاهد قربانیان این بیماری در استان مازندران هستیم. طبیعت وحشی روستا
وی افزود: همکاران ما به طور مرتب اقدام به پالایش و جمع آوری قربانیان می کنند اما متاسفانه هنوز متوقف نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: این بیماری در مناطق جنوبی شهرستان های هلوس و کلاردشت متمرکز است و خوشبختانه در هیچ نقطه ای از استان گزارش نشده است.
این مسئول ادامه داد: البته به دلیل کوهستانی بودن زیستگاه بزها و بزها و به ویژه پوشیده شدن از برف این مناطق، به دلیل پنهان شدن اجساد زیر برف و صعب العبور بودن مناطق کوهستانی، مطمئناً نمی توان کاهش تعداد واقعی قربانیان. “، نظر.
آمار جان باختگان طاعون در مازندران از 186 نفر گذشت
ابراهیمی کارنامی با اشاره به کاهش تلفات در ماه های اخیر تاکید کرد: تاکنون 186 راس و بز وحشی در حیات وحش استان بر اثر این بیماری تلف شده اند.
وی گفت: تنها راه مقابله با این بیماری شکستن چرخه این بیماری است و خوشبختانه با مشارکت دامپزشکان پیوند حیات وحش و حیوانات اهلی را قطع کرده ایم و این یکی از راه های فوری کاهش تلفات است. “
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: البته برای سایر راهکارهای احتمالی دامپزشکی در حال بررسی و پایش است تا ببینیم آیا در طبیعت می توان درمانی پیدا کرد یا خیر.
هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری در طبیعت وجود ندارد
ابراهیمی کارنامی گفت: تاکنون هیچ درمانی برای درمان این بیماری در طبیعت پیشنهاد نشده است و باید مراقب باشیم تا حد امکان این چرخه را محدود کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سردی هوا عامل شیوع این بیماری نیست و باید با سردتر شدن هوا کنترل شود، اما امسال متاسفانه با وجود دمای پایین، این بیماری کنترل نمی شود، در حالی که تجربه گذشته نشان می دهد که سرماخوردگی بیماری در طبیعت کنترل می شود.

تاکنون موردی از بوتولیسم گزارش نشده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: این بیماری در حال حاضر در غرب استان ادامه دارد و با مداخله در طبیعت قابل پیشگیری یا درمان نیست و با توجه به اینکه این ویروس در حال حاضر در محیط زیست وجود دارد باید مراقبت های جدی صورت گیرد. مصرف شود نباید به حیوانات خانگی منتقل شود.
گفتنی است از شهریورماه امسال بیماری در نشخوارکنندگان کوچک در مرز مشترک مازندران با طالقان از استان البرز مشاهده شده و همچنان در غرب استان با شدت و ضعف وجود دارد.
ابراهیمی کارنامی در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ مبنی بر اینکه آیا مرگ و میر پرندگان مهاجر بر اثر بیماری بوتولیسم در تالاب های استان گزارش شده است یا خیر؟ وی گفت: خوشبختانه ما گزارشی مبنی بر بوتولیسم یا مرگ مشکوک در Miancale نداریم.
گفتنی است در دو سال متوالی 98 و 99 بیش از 80 هزار قطعه پرنده مهاجر در مازندران بر اثر سم بوتولیسم تلف شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید