طاعون نشخوارکنندگان کوچک به قزوین نرسیده است


ساعت: 16:20
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1893942

مهدی جلوهانی گفت: با توجه به پوشش واکسیناسیون مناسب امسال هیچ موردی از آفت گاو در استان مشاهده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین; چندی پیش خبر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طالقان استان البرز در فضای مجازی داغ شد که این بیماری باعث مرگ و میر بسیاری از حیوانات وحشی شده و از آنجایی که احتمال انتقال این بیماری از حیوانات وحشی به حیوانات کوچک وجود دارد. حیوانات خانگی، این مشکل در مورد مردم نگران شد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که حیوانات اهلی کوچک مانند گوسفند و بز و نشخوارکنندگان وحشی مانند بز و بز را درگیر می کند. مهمترین علائم این بیماری تب، ترشح از چشم و بینی، التهاب و جراحات دهان، اختلالات تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده و اسهال است.

از آنجایی که قزوین در نزدیکی استان البرز قرار دارد، برای بررسی بیشتر با مدیرکل دامپزشکی استان گفت‌وگو کردیم.

دکتر مهدی جلوهانی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک عامل ویروسی است که از حیات وحش به دام کوچک و بالعکس قابل انتقال است.

وی افزود: واکسیناسیون دام های اهلی هر ساله با توجه به سیاست های دامپزشکی کل کشور در تاریخ معینی آغاز می شود و امسال با توجه به گستردگی واکسیناسیون مناسب هیچ موردی از شیوع این بیماری در کشور مشاهده نشده است. استان

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: اگرچه در سال های اخیر گزارش هایی از این نوع بیماری شنیده می شود اما در حال حاضر واکسیناسیون در حال انجام است و به سمت ریشه کنی این بیماری پیش می رویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید