هیچ موردی از باقی مانده آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین حل نشده در عسل زنبورستان های منطقه مشاهده نشده است.


ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909436

کارشناس مسئول اداره طیور، زنبورعسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:

کارشناس مسئول اداره طیور، زنبور عسل و آب اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سازمان دامپزشکی هر ساله به صورت تصادفی تعدادی عسل را از زنبورستان ها انتخاب و خوشبختانه هر سه سال یک بار آنتی بیوتیک و فلزات سنگین آن را بررسی می کند. اخیراً هیچ موردی از بقایای لاینحل در استان اصفهان مشاهده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی کردآبادی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: بیماری هایی در همه موجودات زنده و حتی حیوانات وجود دارد، یکی از بیماری هایی که در لارو (نوزادان زنبور عسل) وجود دارد یک بیماری باکتریایی است که می توانیم برای آن از آنتی بیوتیک استفاده کنیم. .

کارشناس مسئول اداره طیور، زنبورعسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: معمولاً مصرف آنتی بیوتیک زمانی انجام می شود که هنوز شهد و عسل از لارو بیرون نیامده است، اغلب در ماه های اردیبهشت و فروردین این اتفاق می افتد. در آن زمان این بیماری گسترده بود و می توان از آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده کرد.


* کنه انگلی است که در زنبورستان های سراسر جهان وجود دارد

کردآبادی اذعان داشت: کنه انگلی است که در زنبورستان های سراسر دنیا وجود دارد که به آن کنه Varva jacopsini می گویند. این کنه انگل خاص زنبورها است و برای جلوگیری از پیدایش این کنه زنبورداران سالی دو بار هزینه درمان می پردازند.

وی افزود: زنبورداران در سال های اخیر از سمومی که به صورت ارگانیک وجود دارد استفاده می کنند، همچنین یک سری از این سموم از سازمان دامپزشکی مجوز گرفته است که در زمان مناسب می توان از آنها برای از بین بردن وارو در زنبورستان ها استفاده کرد.

مصطفی کردآبادی خاطرنشان کرد: این کنه در سراسر جهان وجود دارد و قابل ریشه کنی نیست، اما می توان آن را کنترل کرد تا آسیبی به کندو وارد نشود.

کارشناس مسئول اداره طیور، زنبورعسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: برخی از این اسیدها مانند اسید اگزالیک یا اسید فرمیک آلی بوده و در طبیعت نیز موجود است و از برخی داروهای شیمیایی نیز برای کنترل زنبور عسل استفاده می شود. کنه ها مانند نوار آپستان، این نوار بای وارول است، همچنین از فرآورده های آویشن که ماده موثره آن منتول است و در داخل کشور تولید می شود، برای مبارزه با کنه زنبور عسل استفاده می شود.

کردآبادی ادامه داد: سازمان دامپزشکی بر اساس پروتکل های اتحادیه اروپا از داروها استفاده می کند و می دانیم که اتحادیه اروپا به شدت عمل می کند، اکنون حدود یازده داروی کنترل کنه زنبور عسل وجود دارد که مورد تایید اتحادیه اروپا و در زنبورستان های ماست. نیز استفاده می شود.

به گفته این مسئول، داروهایی که در داروخانه دامپزشکی به فروش می رسد دارای مجوزهای لازم هستند، داروهای غیرمجاز مانند کومافوس و داروهای دیگری نیز وجود دارد که به صورت قاچاق وارد آن می شود و زنبورداران می توانند از آن استفاده کنند، اما این کار غیرقانونی است.

کردآبادی خاطرنشان کرد: تتراسایکلین یکی از آنتی بیوتیک هایی است که در دنیا برای زنبور عسل استفاده می شود که در صورت استفاده در شرایط مناسب اثری از آن باقی نمی ماند، اما ممکن است زنبورستان هایی باشند که به آموزش توجهی نداشته باشند و خود از یک سری داروها استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اما خوشبختانه به دلیل اینکه زمان مصرف این داروها با زمان جاری شدن شهد و عسل متفاوت است، تاکنون هیچ گونه باقیمانده آنتی بیوتیک در عسل نداشته ایم.


* در سه سال گذشته هیچ موردی از باقیمانده آنتی بیوتیکی حل نشده در عسل در اصفهان مشاهده نشده است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی هر ساله تعداد معینی عسل را از زنبورستان ها به صورت تصادفی انتخاب و آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین آن را بررسی می کند که خوشبختانه طی سه سال گذشته هیچ موردی از بقایای حل نشده در استان اصفهان مشاهده نشده است.

مصطفی کردآبادی تصریح کرد: در استان اصفهان از میان زنبورستان هایی که وجود دارد، یک درصد زنبورستان ها به صورت تصادفی از فهرست انتخاب می شوند، نمونه های عسل گرفته و به سازمان دامپزشکی مرجع استان تهران منتقل می شود و سپس عسل مورد بررسی قرار می گیرد. گرفتن

این مسئول بیان کرد: به زنبورداران توصیه می کنیم برای مقابله با بیماری های باکتریایی و مبارزه با کنه وارو طبق پروتکل ها و دستورالعمل های اداره کل دامپزشکی کشور عمل کنند و از داروهای قاچاق یا داروهایی که در بیمارستان های دامپزشکی موجود نیست استفاده کنند. داروخانه های تصادفی.نکنید

کارشناس مسئول اداره طیور، زنبورعسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: مردم عسلی را خریداری کنند که هویت داشته باشد و توصیه می کنیم از مصرف عسل بی هویت خودداری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید