3781 زنبورستان کرمانشاه/ پدیده گرد و غبار تأثیر مستقیمی بر کاهش تولید عسل دارد.


ساعت: 10:56
تاریخ انتشار: 91/02/29
کد خبر: 1839958

معاون بهبود دامپروری سازمان جهاد کشاورزی؛

نادر پرور با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار تاثیر مستقیمی بر کاهش تولید عسل دارد، گفت: ذرات گرد و غبار روی گل ها می نشیند تا شهد آنها توسط زنبورها دیده نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نادر پرور به مرصادنیوز گفت: ریزگردها در سال های اخیر بسیاری از عملکردها و ظرفیت های کشاورزی استان از جمله دامداری و باغداری را تحت تاثیر قرار داده است و در این بین زنبورها نیز در امان نبوده اند.

معاون بهبود دامپروری سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه افزایش گرد و غبار باعث کاهش کلنی های زنبورعسل می شود، افزود: در سه چهار سال اخیر همزمان با افزایش روزافزون گرد و غبار و خاک، شاهد کاهش کلونی های زنبور عسل هستیم. جمعیت زنبور عسل را در حومه شهر ببینید.

وی گفت: حدود 90 درصد گیاهان جهان توسط انواع مختلف زنبورها گرده افشانی می شوند. عسل می تواند تاثیر مثبتی در اقتصاد این حرفه داشته باشد.

پرور با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار تاثیر مستقیمی بر کاهش تولید عسل دارد، تصریح کرد: ذرات گرد و غبار روی گل ها از دیده شدن شهد توسط زنبورها جلوگیری می کند و همچنین از انتشار زنبورهای وحشی که گیاهان را گرده افشانی می کنند، می کاهد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 3700 کندو در استان با چهارصد و چهل و یک هزار و 739 خانوار با تولید حدود 5888 تن عسل در سال در استان وجود دارد.

معاون بهبود دامپروری سازمان جهادکشاورزی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه زنبورها از حشرات بسیار وابسته به شرایط جوی هستند، ورود امواج گرد و غبار به استان می تواند برای این حشره بسیار مضر و در نهایت برای تولید عسل و زنبورداران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید