برنامه ریزی 5 ساله برای مقابله با گرد و غبار/ منشاء «گرد و غبار» در سرخس درونی

ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801730

در واکنش به پدیده نادر آلودگی گرد و غبار در خراسان رضوی مطرح شد؛

فرماندار سرخس گفت: منشأ ریزگردها در سرخس است و با برنامه ریزی 5 ساله برای مقابله با ریزگردها و همچنین کاشت 40 هزار هکتار از مراتع بارانی آستان قدس رضوی، منابع طبیعی و شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، ممکن است مشکل حل شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ، محمدرضا رجبی مقدم فرماندار سرخس در نشست خبری شب گذشته در فرمانداری اظهار داشت: امروز دغدغه اصلی مردم ریزگردها و آلودگی در شهرستان است؛ اما امروز دغدغه اصلی مردم ریزگردها و آلودگی در سطح شهر است. در استان خراسان رضوی این پدیده بی سابقه بوده و در 50 سال گذشته این همه آلودگی گرد و غبار نداشته ایم.

فرماندار شهرستان سرس افزود: 100 هزار نفر امروز در صراط گرفتار گرد و غبار هستند و اگر کار ملی و استانی در این زمینه صورت نگیرد، کلانشهر مشهد در آینده در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

وی گفت: مسئولان کشوری و استانی را وادار به کار کرده ایم و چون سیستم سنجش آلودگی متصل به سیستم مرکزی برای این مشکل نداریم، این پدیده به درستی شناسایی نمی شود؛ مردم منطقه، همه دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند. برای حل این مشکل.

امسال 4 دستگاه سنجش آلودگی در سرسس نصب می شود

رجبی مقدم گفت: در کمیته فنی مصوب کردیم امسال 4 دستگاه آلاینده سنج در شهر نصب شود و با اتصال به سامانه ملی مشاهدات به صورت تخصصی پیگیری شود. نصب این چهار دستگاه بر عهده شرکت اخوان نفت و گاز شرق و شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد است.

فرماندار سرس گفت: مدیران کل مربوطه به شهرستان آمدند و بازدید میدانی از منطقه انجام شد و برای ریزگردها دو جلسه با اعضای شورای شهر داشتیم.

وی گفت: از محیط زیست کشور نیز بازدید کردند و در نهایت مقرر شد هر دو هفته یکبار جلسات کارشناسی و فنی برگزار شود و کارشناسان دانشگاه فردوسی و محیط زیست و منابع طبیعی برای شناسایی منشاء واقعی مراکز آلاینده تلاش کنند.

رجبی مقدم گفت: تا پایان هفته برنامه کوتاه مدت برای کاشت درخت در سه مرکز آلایندگی شهر در فصل درختکاری تهیه می کنیم و در این راستا وزارت نفت، آستان قدس رضوی و منابع طبیعی در حال تلاش هستند. .

فرماندار شهرستان سرحس ادامه داد: منابع طبیعی نوع گونه های گیاهی قابل کاشت را تعیین می کند و دانشگاه فردوسی مشهد نیز در چند روز آینده نقشه جامعی را با کمک منابع طبیعی ارائه خواهد کرد.

140 هزار هکتار از اراضی سرخس باید از باران به مرتع تبدیل شود

وی افزود: از سوی دیگر برای تبدیل 140 هزار هکتار از اراضی شهرستان از جنگل های بارانی به مرتع، کار فرهنگی را با مردم آغاز خواهیم کرد.

رجبی مقدم افزود: باید بین دامداری و مدیریت مرتع تعادل ایجاد شود و به تعداد دامداران برسیم و سپس دولت به مازاد کمک کند.

فرماندار سرس گفت: 200 هزار راس دام عشایری داریم که اجرای این طرح باید برای آنها محدودیت ایجاد کند.

شناسایی 4 مرکز آلایندگی در سرخس

وی با تاکید بر اینکه منشأ ریزگردها در سرخس داخلی است، گفت: 4 کانون آلودگی در شهرستان داریم که یک مرکز در منطقه هنگیران و سه کانون دیگر در منطقه صمدآباد چاله زرد و آبمل و تهتک واویلا است.

رجبی مقدم خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی در منطقه صمدآباد 12 تا 15 هزار هکتار درخت کاشت و وظیفه کاشت و نگهداری آنها را بر عهده دارد.

فرماندار سرس ادامه داد: در این طرح 15 هزار هکتار از منابع طبیعی در منطقه آبمل و چاله زرد درختکاری می شود.

وی گفت: در منطقه هنگران دو گروه از شرکت نفت و گاز شرق و شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد 10 هزار هکتار درخت کاشت و نگهداری می کنند.

برنامه ریزی 5 ساله برای مقابله با گرد و غبار

رجبی مقدم گفت: 40 سال دیگر این 40 هزار هکتار درختکاری می شود و از کاشت تا نگهداری این سه دستگاه پاسخگو هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما در سال جاری این است که حدود 10 هزار هکتار از سه سایت را با مراکز آلایندگی با کمک این سه دستگاه درمان کنیم.

فرماندار شهرستان سرس گفت: در این طرح جامع طرح جذب کربن را نیز در سرس اجرا می کنیم و در نقاطی که ظرفیت دامداری نداریم با کمک سازمان های مردم نهاد طرح جایگزین معرفی می شود. “

رجبی مقدم در پایان گفت: برای مدیریت ریزگردها در کوتاه مدت اولین برنامه ما نصب 4 دستگاه سنجش آلودگی است و برنامه دوم بحث کاشت درخت در فصل درختکاری است تا حداقل 10 هزار هکتار درختکاری شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید