محیط زیست: منبع کانونی گرد و غبار خارجی است/ گرد و غبار در 25 استان با وسعت 25 میلیون هکتار، طغیان های داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

محیط زیست: منبع کانونی گرد و غبار خارجی است/ گرد و غبار در 25 استان با وسعت 25 میلیون هکتار، طغیان های داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

روز جدید علی محمد طهماسبی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منشأ ریزگردهای کنونی در یک کشور خارجی بوده است، گفت: گرد و غبار در سوریه تشکیل شده و از آنجا وارد عراق شده و سپس به کشورمان ارسال شده است.

علی محمد طهماسبی افزود: کانون های گرد و غبار در سراسر کشور از سمت شرق، شمال شرق، جنوب شرق، جنوب، جنوب غرب و غرب وجود دارد که حدود 2 میلیون هکتار وسعت دارند که وسعت بسیار زیادی است.

وی در خصوص اعزام هیاتی از ایران به عراق و سوریه برای گفت و گوهای گرد و غبار گفت: طی دو هفته گذشته با سفرای سوریه و عراق در تهران دیدار و پیشنهاداتی ارائه کرده ایم. بر اساس مراکز موجود برنامه عملیاتی زیرمنطقه ای تهیه کرده ایم. زمینه برای اعزام این هیئت فراهم شده و اینطور نیست که فقط یک هیئت اعزام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نماینده سازمان محیط زیست این هیات را همراهی می کند یا خیر؟ وی گفت: قطعا نماینده سازمان خواهد بود اما در سطح آن در حال رایزنی هستیم و ممکن است امروز ترکیب هیئت تا قبل از پایان ماموریت نهایی شود.

طهماسبی در خصوص ادامه این روند در تهران گفت: پیش بینی می شود تا فردا شرایط گرد و غبار در تهران به شدت کاهش یابد اما امروز وضعیت استان های جنوبی بهتر است و با گذشت این روند نسبت به دو روز شرایط بهتری دارند. پیش. “

وی در پاسخ به خشکسالی گفت: امکان دارد گرد و غبار همچنان اینقدر شدید باشد، گفت: بله احتمال عود وجود دارد. بخشی به دلیل خشکسالی امسال و بخشی به دلیل نوسانات بالای دمایی و در نتیجه اختلاف دما و پتانسیل باد. همه اینها باعث می شود دوباره اتفاق بیفتد، اما ما پیش بینی می کنیم که چندان سخت نباشد.

وی در خصوص نقش ریزگردهای داخلی در پیدایش این پدیده گفت: ممکن است مربوط به طغیان های داخلی باشد اما بسیار نادر و موردی بوده است.

طهماسبی در تشریح سطح کنترل مراکز داخلی گفت: ریزگردها فرآیندی است که 25 میلیون هکتار از مراکز داخلی 5 استان را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین تا جایی که امکان داشته و زمین فراهم شده است، یک سری اقدامات برای کنترل کانون ها انجام داده ایم. همه مهار شده اند، پاسخ منفی است.

در حال حاضر میانگین شاخص فعلی کیفیت هوای تهران 402 است و در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید