تحریم ها بیشترین تاثیر را بر آلودگی هوا داشته است/ تولید سوخت با کیفیت از پالایشگاه ها نیازمند همکاری با قطب های خارجی است که تحت تاثیر تحریم ها قرار دارند.

تحریم ها بیشترین تاثیر را بر آلودگی هوا داشته است/ تولید سوخت با کیفیت از پالایشگاه ها نیازمند همکاری با قطب های خارجی است که تحت تاثیر تحریم ها قرار دارند.

بهزاد اشجاجی، کارشناس آلودگی هوا می گوید تحریم ها بیشترین تاثیر را بر آلودگی هوا داشته است. بخش عمده ای از درآمد کشور را درآمد نفتی تشکیل می دهد که یا اصلاً برنامه ریزی نشده یا اصلاً برنامه ریزی نشده است. اگرچه منابع مالی وجود ندارد، اما طبیعتا نمی توان به طور کامل برخی راهکارها را برای کاهش آلودگی هوا اجرا کرد. همچنین با وجود تحریم ها، قطعات نمی توانند وارد کشور شوند و یا ممکن است عدم واردات سایر اقلام تحت تاثیر تحریم ها قرار گیرد.

دیروز سامیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی، گفته بود که بر اساس گزارشی که به تازگی توسط کارشناسان مستقل سازمان ملل منتشر شده، تاثیر تحریم ها بر آلودگی هوای ایران بسیار زیاد است و از جمله موارد مطرح شده در این گزارش، کیفیت سوخت می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. و سیستم حمل و نقل نشان داد.

بهزاد اشجادی درباره تأثیر تحریم ها بر آلودگی هوا به «انتق» گفت: تحریم ها بیشترین تأثیر را بر آلودگی هوا داشته است. به هر حال بخش بزرگی از درآمد کشور را درآمد نفتی تشکیل می دهد که یا اصلاً برنامه ریزی نشده یا اصلاً برنامه ریزی نشده است. در حالی که راهکارهای کاهش آلودگی هوا نیاز به بودجه دارد، اما بدون منابع مالی، طبیعتا نمی‌توان برخی از دستورات را به طور کامل انجام داد.»

عضو سابق ستاد ملی آلودگی هوا افزود: بزرگترین تاثیر تحریم ها ناتوانی در تامین بودجه پروژه های کاهش آلودگی هوا است. علاوه بر این ممکن است اثرات دیگری نیز داشته باشد، مثلا در بحث تامین تجهیزات و قطعات لازم، مثلا در بحث تولید خودرو، به دلیل اینکه قطعات با وجود تحریم ها نمی توانند وارد کشور شوند، تولید کاهش یافته است. ، یا احتمال عدم واردات سایر اقلام وجود دارد. تحت تأثیر تحریم قرار گیرند. همچنین برخی از راهکارهایی که مربوط به قطعه یا دستگاه خاصی است اجرا نمی شود».

اشجعی ادامه داد: همچنین در بحث پالایشگاه ها می توان گفت که ارتقاء پالایشگاه ها به منظور تولید سوخت با کیفیت بهتر و ارتقای کیفیت سایر سوخت ها مستلزم همکاری با تعدادی از مراکز انتقال خارج از کشور از یک سری فناوری هایی است که تحریم می کنند. همچنین ممکن است این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد.

وی درباره عدم واردات خودروهای خارجی و نقش آن در آلودگی هوا گفت: عدم واردات خودرو در موضوع آلودگی هوا نیز موثر است زیرا به جای استفاده از ناوگان فرسوده خودرو در شرایطی که ظرفیت تولید داخلی ما وجود دارد. کم، ما می توانیم از ماشین های مدرن خارجی استفاده کنیم. یا حتی اگر از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنیم که تولید آن در کشور توسعه نیافته است.»

دیدگاهتان را بنویسید