کارشکنی «مشکوک» بانک های کشور در مسیر احداث پالایشگاه غلات در یزد/ سودآوری پالایشگاه غلات از پالایشگاه نفت بیشتر است.

ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785592

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان یزد گفت: با احداث پالایشگاه غلات در استان یزد بیش از 7 هزار مهندس در یزد به طور مستقیم مشغول به کار می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید پایدار در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه احداث پالایشگاه غلات در استان یزد تحولی اساسی در صنعت، اشتغال و حتی صادرات به استان یزد ایجاد می کند، اظهار داشت: همه برنامه ها برای مطالعه این پروژه و حتی مراحل اجرایی آن است. در این پروژه یک سرمایه گذار خصوصی نیز وجود دارد که به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری ها نیازمند مشارکت و حمایت بانک ها و بویژه استانداران استان است.

* مدیر غله استان: دیگر نمی توانم با کارشکنی بانکی و عذرخواهی مقابله کنم

وی ادامه داد: من به عنوان مدیر کل شرکت غله و بازرگانی استان تمام تلاشم را انجام دادم و هر اقدامی که لازم بود برای ساخت این پروژه بزرگ برای استان انجام دادم و حتی به دلیل پیگیری های فراوان مورد تهمت برخی افراد قرار گرفتم. در مرحله بعد باید نمایندگان یزد را در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استان همراهی کنم چرا که دیگر مخالف بانک ها و بهانه های آنها نخواهم بود.

* پالایشگاه غلات با محیط زیست یزد سازگاری کامل دارد

پایدار خاطرنشان کرد: این پالایشگاه با تکنولوژی بالا و یکی از صنایع پاک و دوستدار محیط زیست است که آلودگی محیط زیست را ندارد و برای استان یزد بسیار مناسب است. وی گفت: این پالایشگاه در قالب 25 کارخانه مجزا و در زمینی به وسعت 25 هکتار ایجاد می شود که با احداث این پالایشگاه، مخازن ذخیره گندم و روغن، تولید گلوکز و کارخانه ها ادامه خواهد داشت. مربوط به محصولات این پالایشگاه مانند کارخانه های ماکارونی کیک، بیسکویت و … در روستاها منجر به افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی کشور شده است.

* توسعه صنعت شیرینی سازی یزد در گرو احداث پالایشگاه غلات است

وی با بیان اینکه درآمدهای حاصل از ساخت پالایشگاه غلات بسیار بیشتر از درآمدهای حاصل از پالایشگاه نفت است، گفت: علیرغم اینکه سرمایه گذاری های مورد نیاز برای این پروژه زیاد است، اما با ساخت هر یک از فازهای آن به صورت جداگانه می توان درآمد آن را افزایش داد. برای تکمیل فازهای بعدی استفاده می شود.» بنابراین میزان نقدینگی مورد نیاز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این طرح علاوه بر اشتغال زایی و افزایش جایگاه استان در بحث صنایع غذایی، سازگاری صنایع با محیط زیست استان و … مزایای بسیاری برای استان یزد دارد. وی بیان کرد: یزد یکی از قطب های شیرینی پزی کشور است گلوکز مایع که می تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد و به این ترتیب در زمینه واردات شکر به خودکفایی رسیده و فرصتی برای گسترش صنعت شیرینی پزی در استان.

*پالایشگاه غلات، کلید حل بیکاری فارغ التحصیلان یزد

وی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: اشتغالزایی که مستقیماً از محل احداث این پالایشگاه ایجاد می شود حدود 7 هزار نفر است که اکثر آنها کادر فنی و مهندسی هستند و این موضوع با توجه به نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان در ارزش کاهش بیکاری در یزد را دارد.

* مخزن ذخیره یزد به تنهایی می تواند نیاز روزانه نفت کشور را تامین کند

مدیرعامل شرکت غله استان یزد در بخشی دیگر از سخنان خود بخش دیگر این پالایشگاه را ایجاد مخزن بزرگ ذخیره نفت در یزد دانست که مجوزهای اداری و هماهنگی آن توسط بخش خصوصی ساخته و ساخته شده است، اما با توجه به پرتاب سنگ در سواحل استان این پروژه متوقف شده و به اتمام نرسیده است. این پروژه ظرف مدت 6 ماه به بهره برداری می رسد که مزایای زیادی برای کشور و استان یزد به همراه دارد.

* امکان ابطال پروانه مخزن ذخیره نفت یزد به دلیل عدم بهره برداری وجود دارد

وی ادامه داد: این مخزن 50 هزار تنی ذخیره نفت در یزد پس از ایجاد مشکلاتی که در سال گذشته به دلیل آسیب به سامانه های توزیع نفت گمرک در سراسر کشور به وجود آمد، در دستور کار قرار گرفت و چهار مخزن بزرگ ذخیره نفت در سطح کشور نیاز به احداث دارد. راه اندازی شد که با رایزنی های فراوان توانسته ایم مجوز یزد را بگیریم اما در حال حاضر به دلیل کارشکنی بانکی نتوانسته ایم از آن استفاده کنیم و بسیاری از استان ها درصدد اعطای امتیاز ساخت هستند. این تانک در یزد استان خود را انتقال دهید و در این زمینه مشورت کنید.

پایدار یادآور شد: این مخزن 50 هزار تنی نفت یزد ظرفیت 7 هزار تن روغن کاری روزانه و 7 هزار تن بارگیری را دارد که با توجه به نیاز روزانه 7 هزار تنی نفت در سراسر کشور، در واقع این مخزن یزد به تنهایی می تواند پاسخگوی نیازهای روزانه باشد. نیاز روزانه نفت کشور

وی ادامه داد: پس از 18 ماه انتظار یکی از بانک های استان اعلام کرد که این تسهیلات را پرداخت نمی کند و در مرحله بعد یکی دیگر از بانک های استان نیز با عذرخواهی غیرواقعی از پرداخت این تسهیلات خودداری کرد.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان با بیان اینکه کارشکنی بانک های استان کاملا مشکوک است گفت: در صورت ارائه تسهیلات لازم این پروژه ظرف مدت 6 ماه آماده بهره برداری می شود و منجر به افزایش می شود. جایگاه غذایی استان از این پس برای حل این موضوع نیاز به کمک شخصی استاندار و نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی است.

* ممکن است پالایشگاه غلات جزء مصوبات سفر ریاست جمهوری باشد

وی ادامه داد: این مخزن بزرگ ذخیره نفت تنها بخشی از پالایشگاه غلات است که در تلاش هستیم در استان یزد راه اندازی کنیم.

پایدار مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان یزد گفت: امیدواریم با هماهنگی استاندار یزد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حداقل بتوانیم این طرح را در مصوبات آتی قرار دهیم. سفر رئیس جمهور سوار شوید: «از ساخت این پالایشگاه بهره ببرید.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید