جلوگیری از فروش نفت خام با توسعه پالایشگاه نفت/ حل مشکل عدم تعادل بنزین با استفاده از ظرفیت پالایشگاه های فراساحلی


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1893305

افشین غلامعلی پور در گفت وگو با خبرنگار دانا گفت؛

یک کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت پرهیز از خام فروشی، ایجاد تنوع فروش در محدوده خریدار و مدل صادراتی علاوه بر خدمات فنی و مهندسی، گفت: احداث پالایشگاه راهکاری همسویی با اقتصادهای جهانی است و مشکل عدم تعادل بنزین با استفاده از ظرفیت پالایشگاه های فراساحلی در کوتاه مدت قابل حل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; نفت ایران یکی از مهم ترین بخش هایی است که در معرض تحریم قرار گرفته است، به گونه ای که ظرفیت صادراتی ایران را کاهش داده و تمامی مذاکرات برجام را به رفع این تحریم ها سوق داده است. در حالی که کشور ما با تکیه بر توسعه پالایشگاه های نفت و قدرت خدمات فنی و مهندسی قادر است بر این مشکل اقتصادی فائق آید.

از نظر اهمیت این موضوع کافی است بدانیم در مذاکرات کنونی ایران و کشورهای غربی شاید فروش نفت مهمترین پاشنه آشیل کشورمان در مقابل قدرت های جهانی باشد. به گونه ای که حتی با مذاکره برای رفع تحریم ها، نیاز به رفع این گره از اقتصاد ایران به ویژه برای متولیان حوزه انرژی کشور ضروری است.

همه اینها به فکر تصمیم برای فروش نفت و خنثی کردن تحریم ها می شود. با تحقیق در مورد استراتژی های فروش مختلف، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که مهمترین استراتژی بازاریابی برای فروش نفت، تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی است. پالایشگاه های نفت ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:
افزایش ظرفیت نفت با توسعه پالایشگاه های فراساحلی/ اجتناب از فروش نفت خام باعث افزایش درآمدهای نفتی می شود.


تحریم فرآورده های نفتی امکان پذیر نیست



ما باید در نظر داشته باشیم که کشورهای محدودی در جهان می توانند نفت ما را پالایش کنند، بنابراین امکان نظارت و تحریم آنها وجود دارد. اما تحریم فرآورده های نفتی به راحتی امکان پذیر نیست زیرا تقریبا همه کشورهای دنیا می توانند مشتری این فرآورده ها باشند. پالایش نفت بودن

افشین گلمعلی پور، کارشناس انرژی درباره استفاده از ظرفیت فرآورده های نفتی ایران برای مقابله هوشمندانه با تحریم ها؛ وی تصریح کرد: خریداران نفت خام ما محدود هستند و حدود 50 پالایشگاه در دنیا می توانند نفت ما را فرآوری کنند و این مشکل قابلیت تحریم شدن آن را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: وقتی به جای نفت فرآورده های نفتی تولید می کنیم، تقریبا همه کشورهای دنیا و شرکت های فعال در حوزه انرژی، مشتریان بالقوه ما خواهند بود. تحریم این طیف وسیع از مشتریان کار بسیار دشواری است. بر این اساس یکی از مزیت های توسعه زنجیره ارزش در فروش نفت خام، ایجاد تنوع در فروش در حوزه خریدار و مدل صادراتی است.

وی در ادامه توضیح داد: زمانی که نفت خام فروخته می شود باید آن را از طریق تانکرهای نفتی به مقصد ارسال کنیم. اما در فروش فرآورده های نفتی می توان از مدل های مختلفی از جمله صادرات زمینی و دریایی استفاده کرد. اگر پالایشگاه های ما انجام دهند پالایشگاه نفت برای حرکت، به این معنا که علاوه بر فرآورده های نفتی، تولید پتروشیمی را نیز آغاز کنند، امکان انتقال این مواد به پتروشیمی های مایع به وجود می آید، بنابراین فرصت برای توسعه کامل زنجیره ارزش وجود دارد و می توانیم انواع و اقسام را تولید کنیم. محصولات


ساخت پالایشگاه های نفت راه حلی برای همسویی با اقتصاد جهانی است



این کارشناس تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد با توسعه خودروهای برقی و انرژی های تجدیدپذیر در آینده، تقاضا برای سوخت کاهش می یابد، اما این روند برای فرآورده های نفتی معکوس خواهد شد، بنابراین اگر در بحث توسعه ارزش و ساخت پالایشگاه ها، پالایشگاه نفت اجازه دهید در راستای استراتژی های جهانی در این زمینه حرکت کنیم.

وی گفت: متأسفانه توسعه زنجیره ارزش در کشور ما به طور متعادل اتفاق نیفتاده است و بیشتر در حوزه پتروشیمی خوراک گاز رشد کرده ایم که عمق چندانی ندارد و بیشتر محصولات نیمه خام می فروشیم. ما در حوزه پتروشیمی مایع کار خاصی نکرده ایم.

این کارشناس گفت: در حال حاضر دو راه پیش روی ما وجود دارد. ابتدا خودمان پالایشگاه را توسعه دهیم. دوم، با سرمایه گذاری در پالایشگاه های کشورهای دیگر تا پالایشگاه های فراساحلی از عرضه نفت و گاز ما استفاده کنند. صادرات خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها و ارائه خدمات به پالایشگاه های فراساحلی می تواند به نفع کشور ما باشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر خنثی سازی تحریم ها را در دستور کار قرار دهیم باید تا حد امکان از خام فروشی فاصله بگیریم. ما از نظر دانش فنی ظرفیت خوبی داریم و می توانیم از این فرصت ها استفاده کنیم. از منظر مالی می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های دقیق‌تر در جهت ایجاد تعادل در توسعه زنجیره ارزش گام برداشت و توسعه فعالیت‌های پتروشیمی برای خوراک مایع را در دستور کار قرار داد.


حل مشکل عدم تعادل بنزین با استفاده از ظرفیت پالایشگاه های فراساحلی



غلامعلی پور گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه با توجه به ارتباطی که با آنها داریم می تواند مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر با مشکل کمبود بنزین در کشور مواجه هستیم و می توان با تکیه بر ظرفیت تولید پالایشگاه های فراساحلی در رویکردی کوتاه مدت این مشکل را حل کرد.

وی در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی تلاش های دولت سیزدهم به ویژه فروش نفت به کشورهایی مانند ونزوئلا و همکاری در پالایشگاه های این کشورها را می توان اقدام درستی ارزیابی کرد. گسترش روابط با کشورهایی که مرتبط با ایران هستند و لزوماً غربی نیستند.

من گزارش میدم راه عاقلانه; یکی از فرصت های پیشرو ما برای تبدیل نفت به فرآورده های نفتی استفاده است توسعه پالایشگاه های نفت و با استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی و نیمه‌کارکردی، با حضور در این صنعت می‌توان نفت را به فرآورده‌های غیرمجاز و غیرقابل ردیابی برای کشورمان تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید