ظرفیت بالای درآمد ارزی حاصل از صادرات خدمات فنی مهندسی / پالایشگاه های فراساحلی. امکان رفع تحریم


ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1894980

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به عدم تحریم ایران در صادرات فرآورده های نفتی، گفت: همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی کشورهای هدف را به ما وابسته می کند و این از نظر سیاسی و از نظر سیاسی به نفع ایران است. یک دیدگاه امنیتی است و فرصتی برای خنثی کردن تحریم ها فراهم می کند.


آلبرت بگزیانعضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص امکان صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی گفت: در سال های اخیر مشاوران و مهندسان خارجی در کشور ما حضور و فعالیت داشته اند. این افراد قطعا تکنولوژی را به نیروی کار ایران منتقل کرده اند. از طرفی پیشرفت دانشگاه های فنی ما در حوزه انرژی نیز قابل قبول است و امروز این فرصت را داریم که صادرات این توان فنی و فناوری ارز ایجاد کنید.


ظرفیت بالای درآمدهای ارزی حاصل از صادرات خدمات فنی مهندسی



او ادامه داد: صدور خدمات فنی و مهندسی این امر منجر به درآمدزایی برای کشور و ایجاد اشتغال می شود. با اجرای این سیاست می توان فروش بخشی از تجهیزات حوزه انرژی را آغاز کرد که همراه با اولین عامل به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

این استاد اقتصاد با اشاره به موضوعاتی مانند خدمات پس از نصب و درآمدزایی مستمر از این خدمات گفت: موضوع مهم این است که بتوانیم این پروژه ها را در شرایط تحریم به انجام برسانیم چرا که اکنون به دلیل وجود تحریم ها برخی شرکت ها دچار مشکل شده اند. نگرانی در مورد همکاری با ایران برخی از آنها اعلام می کنند که تجهیزات نفتی را خودمان تهیه می کنیم و به دلیل این تحریم ها نمی توانیم آن را بفروشیم.

بیشتر بخوانید:
جلوگیری از فروش نفت خام با توسعه پالایشگاه نفت/ حل مشکل عدم تعادل بنزین با استفاده از ظرفیت پالایشگاه های فراساحلی


پالایشگاه های فراسرزمینی؛ امکان رفع تحریم

وی تصریح کرد: در این شرایط باید چاره ای اندیشید و ارائه خدمات فنی به پالایشگاه های فراساحلی می تواند سیاست خوبی و متناسب با منافع ما باشد.

بزیان ادامه داد: ما در حوزه فروش فرآورده های نفتی تحریم نیستیم. بنابراین با تبدیل نفت خام خود به این فرآورده ها در داخل یا خارج از کشور می توانیم درآمد و ارز بیشتری داشته باشیم و به نوعی تحریم نفتی را خنثی کنیم.

وی با اشاره به همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی گفت: این همکاری های فناورانه و مهندسی در کنار سرمایه گذاری در این نوع پالایشگاه ها، کشورهای هدف را به ما وابسته می کند و این به نفع سیاسی و امنیتی ما است. از طرفی ایجاد اشتغال و درآمدزایی خوب برای نیروهای متخصص خودمان صادرات خدمات فنی مهندسی به پالایشگاه مذکور ایجاد شد.

وی با اشاره به ونزوئلا که خود تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، گفت: چنین کشورهایی هیچ آسیبی در رابطه با تهران نمی بینند، بنابراین می توان از ظرفیت این کشور در زمینه پالایشگاه های فراسرزمینی استفاده کرد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی به گونه ای که زیرساخت های آنها با نفت کشورمان تطبیق داده شود، مزایای زیادی برای ما دارد و کشور میزبان را برای مدت طولانی مشتری نفت ما می کند.


تبدیل نفت به محصولی غیرمجاز/ حل مشکل عدم تعادل بنزین

وی با اشاره به اینکه تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده ایم، گفت: اینکه تاکنون این اتفاق نیفتاده به ضعف دیپلماسی انرژی ما مربوط می شود و این همکاری ها پاسخگوی نیاز داخلی ما نیز خواهد بود. به عنوان مثال اکنون در کشور با کمبود بنزین مواجه هستیم و می توانیم کمبود خود را از تولید پالایشگاه های دریایی که با آنها همکاری داریم تامین کنیم.

بغزیان همچنین گفت: دیپلماسی انرژی کشورمان باید آنقدر تقویت شود که بتوانیم دست به دامان کشورهای منطقه از جمله عراق، یمن، سوریه، لبنان و… شویم. خدمات فنی و مهندسی در زمینه انرژی برای صادرات

وی در پایان گفت: وزرای اقتصادی، کنسول ها، مدیران و معاونان اقتصادی کشورمان باید از دیپلماسی قوی منطبق با صدور خدمات فنی اجرا و پیشرفت در این زمینه که در اقتصاد کلان نمایان خواهد شد.


تلاش دولت سیزدهم برای افزایش سیاست صادرات خدمات فنی در حوزه نفت و انرژی

من گزارش میدم راه عاقلانه; نفت همواره یکی از اصلی ترین ابزارهای کسب درآمد ایران به عنوان یک کشور نفت خیز بوده است و همین امر باعث شده تا تحریم کنندگان به فکر استفاده از این پاشنه آشیل به عنوان اهرمی برای کشاندن تهران به سیاست های خود باشند.

البته شواهد نشان می دهد که آنها نتوانسته اند به اهداف خود برسند. با این حال، سیاستمداران در تهران برای فروش نفت تلاش زیادی کرده اند. در این شرایط تلاش برای ایجاد بازار برای فروش نفت به یکی از مهم ترین دغدغه های دولت تبدیل شده است.

وزارت نفت فعلی با توانمندسازی دیپلماسی انرژی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت این کشور به دنبال افزایش فروش نفت و ایجاد بازار تضمینی برای آن است. در همین راستا این روزها شاهد هستیم که با تاکید تیم اقتصادی دولت و ردیابی نفت کشور، اقداماتی مانند فروش نفت به کشورهای دوست و همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی در دستور کار قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید