تبدیل نفت به فرآورده های غیرمجاز در پالایشگاه های فراساحلی


ساعت: 11:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890263

نایب رئیس کمیته ویژه جهش تولید با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری ایران در پالایشگاه های فراسرزمینی برای خنثی سازی تحریم ها، گفت: تولید محصولات ارزشمند و غیرقابل تحریم، مزیت اصلی این سیاست و عامل توسعه اقتصادی است.

احسان ارکانی نایب رئیس کمیته ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برای تصمیم گیری برای حل مشکل صادرات فرآورده های نفتی و سرمایه گذاری در پالایشگاه های فراسرزمینیبیان کرد: امروز باید به ظرفیت های جدیدی که در حوزه اقتصاد از جمله در حوزه انرژی ایجاد می شود، توجه ویژه شود.


قدرت های جدید اقتصادی، فرصت های بالقوه کشور

وی با اشاره به ظرفیت های جدید از جمله سیاست هایی مانند کشت فراساحلی در حوزه کشاورزی و پالایشگاه های فراساحلی در حوزه انرژی و فرآوری مواد اولیه، گفت: همه این تعاونی های دریایی فرصت های مهمی را برای کشور فراهم می کنند و باید از این ظرفیت استفاده شود. حداکثر

نایب رئیس کمیته ویژه جهش تولید در خصوص تبدیل نفت خام ایران به محصول پالایشگاه های فراسرزمینی وی بیان کرد: در حوزه اقتصاد انرژی ظرفیت های فعلی داخلی کشورمان فعال است و بر اساس برنامه تحولات و سرمایه گذاری های جدیدی در این زمینه در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:
توسعه صنایع پایین دستی؛ با احداث پالایشگاه ها و سرمایه گذاری های فراسرزمینی


تبدیل نفت به فرآورده های غیرمجاز در پالایشگاه های فراساحلی

وی تصریح کرد: در بحث پالایشگاه‌های فراساحلی، قابلیت تبدیل نفت خام ایران به فرآورده‌های نفتی غیرمجاز به ظرفیت‌های داخلی در حال استفاده اضافه می‌شود. یعنی مثلا مواد خام و نفت خام سبک خود را برای فرآوری بهتر نفت ونزوئلا اضافه می کنیم و در پالایشگاه های این کشور به محصول تبدیل می کنیم و بر اساس قراردادهای فیمابین یا از آنجا صادر می کنیم یا در صورت لزوم. از کشورهای دیگر استفاده کنید، چه اروپا و چه آفریقا، ما از ظرفیت کریدورهای حمل و نقل و دریایی کشورمان استفاده می کنیم و این فرآورده های نفتی غیرمجاز را از کشوری که فرآوری را انجام داده ایم، می فروشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این اقدام ظرفیت های اقتصادی جدیدی را برای ما در حوزه انرژی ایجاد می کند، گفت: در بحث استفاده از سرمایه خارجی یا سرمایه گذاری خارجی همواره با موانعی مواجه بوده ایم که مهمترین آن انتقال ارز است. از مقصد به دلیل تحریم های سرکوبگرانه، نه از. ما می‌توانستیم این کار را از طریق بانکی انجام دهیم و انجام آن از طریق غیربانکی نیز مخاطره‌آمیز بود.

وی تاکید کرد: با وجود تلاش‌های فراوان برای دور زدن تحریم‌ها، فرآیندهای فروش بین‌المللی در این مرحله همواره مسدود بوده است، بنابراین با اجرای این سیاست اقتصادی (سرمایه گذاری در پالایشگاه فراساحل) صادرات خدمات فنی مهندسی و دریافت سهام نیز مشکلات انتقال وجه را حل می کند، یعنی دیگر نیازی به انتقال پول ندارید.


صادرات از پالایشگاه های فراساحلی؛ راه توسعه اقتصادی

ارکانی تصریح کرد: مزیت مهم سهامداری و سرمایه گذاری ایران در پالایشگاه های فراساحلی موضوع خنثی کردن تحریم هاست. تبدیل نفت خام ایران به فرآورده و تولید مواد ارزشمند غیرمجاز مانند فرآورده های نفتی و پالایشگاه ها یکی از مزیت های اصلی خنثی سازی سریع تحریم ها با روش این سیاست مهم بین المللی و فراسرزمینی است.

وی در پایان گفت: اساس و اصل محوری این بحث تقویت دیپلماسی انرژی است، زمانی که بخواهیم پروژه بزرگی مانند پالایشگاه مرتبط با حوزه انرژی را به صورت مشترک بین ایران و یک کشور خارجی آغاز کنیم. بحث اول تبادل نظر، رایزنی، مذاکره و دیپلماسی بین دو کشور است، کشور در حوزه انرژی قرار دارد و اگر با کشور مقصد در حوزه انرژی به تفاهم مستمر برسیم، در مرحله بعد، خواهیم داشت. ادامه فاز از صفر تا صد این پروژه ها تا آثار این نوع سرمایه گذاری در اقتصاد کلان کشور نمایان شود.

دیدگاهتان را بنویسید