افزایش ظرفیت نفت با توسعه پالایشگاه های فراساحلی/ اجتناب از فروش نفت خام باعث افزایش درآمدهای نفتی می شود.


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891375

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تحریم فروش نفت به ایران گفت: فعالیت ایران در پالایشگاه های فراسرزمینی و ارائه خدمات فنی و مهندسی از سوی دیگر پالایش نفت ما در پالایشگاه های کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا است. یا حتی سوریه می تواند منافع زیادی برای این کشور به همراه داشته باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; یکی از رویکردها و سیاست های اقتصادی که وزارت نفت دولت سیزدهم روی آن کار می کند و قصد دارد تحریم نفتی را خنثی کند، همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی است.

ونزوئلا یکی از کشورهایی است که فرصت های سرمایه گذاری خوبی برای تهران دارد. ما قراردادهای زیادی با این کشور بسته ایم. به عنوان مثال، در مهمترین قرارداد ما با ونزوئلا، نوشته شده است که شرکت های دولتی ایران پالایشگاه پاراگوانا را که بزرگترین پالایشگاه است، تعمیر خواهند کرد. پالایشگاه نفت ونزوئلا ظرفیت 955 هزار بشکه در روز دارد، آماده باشید.


تبدیل نفت به فرآورده های غیرمجاز در پالایشگاه های فراساحلی

وجه اشتراک اصلی ما و کشورهایی مانند این کشور در صنعت پالایش، تحریم های فرسایشی آمریکا است که ظرفیت این صنایع را کاهش داده است، در حالی که اوایل امسال شرکت های ایرانی قطعاتی را برای راه اندازی مجدد واحد تولید بنزین به پاراگوئه فرستادند.

به گفته کارشناسان افزایش همکاری ایران با سایر کشورها در حوزه پالایشگاهی می تواند گزینه خوبی برای خنثی سازی تحریم ها باشد. زیرا از این طریق می توانیم نفت خود را به این پالایشگاه ها بفروشیم و آن را به فرآورده های نفتی تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید:
تبدیل نفت به فرآورده های غیرمجاز در پالایشگاه های فراساحلی


ایران ظرفیت خوبی در زمینه خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی دارد

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار راه عاقلانه; وی در خصوص ظرفیت ایران در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها تصریح کرد: ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی ظرفیت خوبی دارد.

وی ادامه داد: در زمینه پالایشگاه ها، حل مسئله و بهینه سازی آنها قابلیت های خوبی داریم. قراردادی که با ونزوئلا منعقد کردیم از نظر صدور خدمات فنی قرارداد خوبی محسوب می شود. این قرارداد بستری برای فعالیت ایران در پالایشگاه های کشورهای دیگر به اصطلاح است پالایشگاه های فراسرزمینی ادعا می شود این گونه قراردادها منجر به صادرات دانش علمی و فنی و ورود ارز به کشور می شود.



وی تصریح کرد: به احتمال زیاد در آینده شرایطی پیش می آید و با ونزوئلا قراردادی منعقد می کنیم تا بتوانیم نفت خود را در آن کشور پالایش کنیم. این روش همکاری با سایر کشورها مزایای بسیاری دارد و تاکنون در این زمینه موفق بوده ایم. کمیسیون انرژی مجلس نیز به این اقدام دامن می زند.



این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: هنوز به طور جدی وارد حوزه سرمایه گذاری های بالادستی که مربوط به استخراج گاز و نفت است، وارد نشده ایم. دلیلش هم این است که تا به حال به دلیل تحریم ها و مشکلات دیگر وضعیت مالی خوبی نداشتیم و نتوانستیم سرمایه گذاری لازم را در این زمینه انجام دهیم. اگر بتوانیم با کشورهای دیگر در این زمینه توافق کنیم، منافع خوبی برای ما خواهد داشت.



وی تصریح کرد: اکنون روس ها چنین قراردادی را با ما منعقد کردند و وارد توسعه سپرده های ما شدند. اگر شرایط مالی خوبی داشتیم می توانستیم چنین قراردادهایی را با کشورهای دیگر منعقد کنیم. در حال حاضر در این زمینه پالایشگاه های فراسرزمینی ما فرصت های خوبی برای ارائه خدمات به آنها داریم و می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.


اجتناب از فروش نفت خام باعث افزایش درآمدهای نفتی می شود

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: البته هنوز بحث سهم ایران در آن مطرح است پالایشگاه های خارج از کشور ما تصمیم، آیین نامه و حتی تصمیم دولتی نداریم. در این مورد بهتر است بررسی های کامل انجام شود تا دولت با سهولت بیشتری و با حمایت قانونی این کار را انجام دهد. البته در حوزه خنثی سازی تحریم ها قطعا اقدام موثری است.



بیگی نژاد گفت: اگر بتوانیم فرآورده های نفتی تولید کنیم و از خام فروشی دور شویم، اکثر کشورهای دنیا می توانند مشتری ما باشند. تعداد محدودی از کشورها می توانند از ما نفت خام بخرند و به همین دلیل ظرفیت زیادی برای تحریم آنها وجود دارد. اما فرآورده های نفتی را نمی توان به راحتی تحریم کرد.



وی گفت: به دلیل تحریم فروش نفت ایران، فعالیت ایران در پالایشگاه های فراسرزمینی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به آنها اقدام مناسبی است. از سوی دیگر، پالایش نفت خود در پالایشگاه های کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا یا حتی سوریه می تواند مزایای زیادی برای ما داشته باشد. مثلا نفت ونزوئلا فوق سنگین است و با ترکیب آن با میعانات گازی ما سبک می شود، این موضوع بستر همکاری ایران با کاراکاس را ایجاد کرد. ما در ابتدای راه هستیم و از ظرفیت های موجود در منطقه استفاده می کنیم پالایشگاه های فراسرزمینی نیاز به گسترش دارد. اما اقدامات خوبی در این مراحل اولیه انجام شده که امیدواریم به زودی نمادی در اقتصاد کشور داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید