قیمت نفت: افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران/ بازگشت ایران به بازار جهانی انرژی بدون لغو تحریم های آمریکا

اویل پرایس با اشاره به افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران در ماه های اخیر نسبت به گذشته نوشت:

قیمت نفت: افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران/ بازگشت ایران به بازار جهانی انرژی بدون لغو تحریم های آمریکا
به نظر می رسد صنعت نفت ایران با وجود تحریم های مداوم آمریکا علیه بخش انرژی ایران در حال تقویت است، زیرا دولت ها در سراسر جهان به دنبال تقویت عرضه نفت در مواجهه با کمبود جهانی انرژی و افزایش قیمت ها هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: چندین رهبر جهان قصد خود را برای افزایش واردات نفت ایران اعلام کرده اند، زیرا ایران همچنان به افزایش تولید خود ادامه می دهد و تا حد زیادی از تحریم های آمریکا سرپیچی می کند تا جایگاه قبلی خود را در بازار جهانی انرژی حفظ کند، حتی اگر تحریم های آمریکا بازگردانده شود.

با توجه به اعلام افزایش 580 درصدی درآمدهای نفت و میعانات گازی ایران از اسفند تا تیرماه سال جاری (اسفند 1400 تا تیر 1401) نسبت به مدت مشابه سال قبل، به نظر می رسد تحریم های آمریکا برای بازدارندگی کشورها در جهان وجود نداشته است. در خرید انرژی از ایران بسیار موفق است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران اخیراً از افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ۴ ماهه اول سال خورشیدی خبر داد.

ایران برای اصلاح وضعیت اقتصادی خود به این درآمد نفتی نیاز دارد. با این حال، این کشور با تورم بیش از 50 درصدی مواجه است که باعث افزایش قیمت محصولات و خدمات می شود. قیمت نفت خام برنت از 76 دلار در هر بشکه در این زمان در سال گذشته به 104 دلار در هر بشکه در حال حاضر افزایش یافته است، به این معنی که ایران ممکن است با احیای درآمدهای نفتی خود، آزادی عمل بیشتری برای جذب بازارهای صادراتی داشته باشد.

در مواجهه با نااطمینانی انرژی جهانی، به نظر می رسد که همه خواهان اندکی نفت ایران هستند و بسیاری از رهبران دولت برای حفظ ذخایر خود، تحریم های آمریکا بر واردات این منبع حیاتی انرژی را نادیده می گیرند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این هفته پس از دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در تهران اعلام کرد که ترکیه قصد دارد واردات نفت و گاز از ایران را افزایش دهد. رئیسی همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری دو کشور در سال های آینده سه برابر شود و سالانه به رقم 30 میلیارد دلار برسد.

در همین حال، وزارت مالیه طالبان هفته گذشته اعلام کرد که در پی نشستی در ایران برای بحث درباره خرید و ترانزیت نفت بین دو کشور، در نظر دارد در ماه جاری 350 هزار تن نفت از ایران خریداری کند.

اما نگران کننده ترین شرکای تجاری نفت ایران روسیه است. ولادیمیر پوتین اوایل ماه جاری در حالی از تهران بازدید کرد که دو کشور از امضای یادداشت تفاهم برای شرکت گازپروم روسیه برای سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز ایران خبر دادند.

گازپروم 10 میلیارد دلار در میادین گازی کیش و پارس شمالی ایران سرمایه گذاری خواهد کرد که پیش بینی می شود روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز تولید شود. این تفاهم نامه همچنین شامل برنامه هایی برای افزایش تزریق فشار در میدان گازی پارس جنوبی به میزان 15 میلیارد دلار و همچنین حمایت گازپروم از چندین پروژه تولید گاز طبیعی مایع ایران (LNG) و همچنین احداث خط لوله گاز ایران برای صادرات است. .. انتظار می رود این اقدام کنترل بیشتری بر صادرات گاز ایران به روسیه بدهد.

و البته ایران به تعمیق روابط خود با ونزوئلا (به عنوان کشور دیگری تحت تحریم های آمریکا) ادامه می دهد. ایران و ونزوئلا در سال گذشته دست به دست هم داده اند تا تحریم های صنایع نفت و گاز خود را دور بزنند تا اقتصاد خود را بازسازی کنند. چین به حمایت از این مشارکت، خرید انرژی از هر دو کشور، استفاده از مسیرهای جایگزین و «کشتی‌های ارواح» برای انتقال نفت تحریم‌شده ادامه می‌دهد.

ونزوئلا نفت خود را با میعانات گازی ایران مبادله می کند تا نفت خام سنگین خود را رقیق کند. اولین محموله میعانات گازی ایران به ونزوئلا در ژانویه امسال انجام شد و 2 میلیون بشکه میعانات گازی به پایانه خوزه ونزوئلا ارسال شد.

و در این ماه، ایران تصمیم گرفت تا عرضه نفت خام به ونزوئلا را افزایش دهد تا از بهره وری پالایشگاه های قدیمی خود حمایت کند و صادرات نفت ونزوئلا را تقویت کند. این به دنبال توافق ماه مه بین دو کشور در مورد بازسازی پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا توسط ایران صورت گرفت.

شرکت دولتی پترولیوس د ونزوئلا (PDVSA) انتظار دارد در این ماه 4 میلیون بشکه نفت خام ایران دریافت کند که از 1.07 میلیون بشکه در ژوئن بیشتر است. هدف از این اقدام کمک به بازسازی ذخایر نفت خام صادراتی ونزوئلا است که مورد علاقه پالایشگاه های آسیایی است.

با توجه به اینکه کشورهای جهان با افزایش قیمت نفت و نگرانی از کمبود انرژی که بخشی از آن به دلیل تحریم‌های جدید علیه روسیه است، مواجه هستند، در شرایط کنونی بسیاری از دولت‌ها موضوع امنیت انرژی خود را بالاتر از تبعیت از تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهند. اگر ایران بتواند قیمت های رقابتی نفت را حفظ کند، به نظر می رسد که این امر به تسریع بازسازی صنعت نفت این کشور در سال آینده و پس از آن کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید