تضاد بین ادعای افزایش درآمدهای نفتی و افزایش قیمت دلار

تضاد بین ادعای افزایش درآمدهای نفتی و افزایش قیمت دلار

روز جدید : محمود کاگانی، کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است نه تنها درآمدهای نفتی در وضعیت تاریک و مبهم قرار دارد، بلکه هزینه این درآمدها به نقطه تاریکی در اقتصاد ایران تبدیل شده است، بازار همخوانی ندارد.

درآمدهای نفتی ایران به شدت در حال افزایش است. این نکته ای است که در ماه های اخیر بارها در سخنان کارکنان وزارت نفت برجسته شده است. رشد درآمدهای نفتی نقطه ای برای نشان دادن درستی سیاست این دولت از سوی 13 کارمند کشور شده است که در عمل چندان مشخص نیست و چگونه می توان درآمدهای نفتی را افزایش داد. افکار عمومی این سوال را مطرح می کند که اگر درآمدهای نفتی در این محدوده که می توان آن را سرسام آور توصیف کرد، افزایش و رشد داشته است، چگونه وضعیت تورم در ایران بهبود نیافته است؟

مدیر روابط عمومی وزارت نفت در آخرین سخنان خود اعلام کرد: دریافت ارز در فروردین و اردیبهشت امسال (1401) بیش از 60 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. علی فروزنده تاکید کرد: در حوزه عمومی درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

محمود کاگانی کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با خبرنگار ایرانیان گفت: درآمدهای نفتی نه تنها در وضعیت تیره و مبهم قرار دارد، بلکه صرف این درآمدها به نقطه تاریکی در اقتصاد ایران و ادعای رشد عجیب تبدیل شده است.درآمدهای نفتی با واقعیت رشد قابل توجه است که قیمت دلار در بازار مطابقت ندارد

وی افزود: مقایسه نحوه ارائه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی، فرآورده های نفتی، پتروشیمی در دو ماهه امسال نسبت به سال گذشته نشان می دهد که درآمدهای ارزی در فروردین و اردیبهشت 1401 بیش از 60 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: به عنوان مثال درآمدهای صنعت پتروشیمی در دو ماهه نخست سال گذشته در سامانه نیما واریز شده است. 1.5 میلیارد دلار بوده که در دو ماهه نخست امسال به 2.450 میلیارد دلار رسیده است.

فروزنده گفت: درآمدهای جمع آوری شده طبق قانون و احکام بودجه در اختیار سازمان های مسئول برای مقاصد مختلف کشور قرار گرفت.

در همین رابطه پدرام سلطانی با اعتراض به تبلیغات پرفشار وزارت نفت برای افزایش درآمدهای صادراتی، تاکید کرد: وزارت نفت اعلام کرد که درآمدهای نفتی ایران در فروردین و اردیبهشت امسال بیش از 60 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. در سال گذشته، در حالی که قیمت نفت در آن دوره بیش از 70 درصد افزایش یافت.

او به این نتیجه رسید که «فروش نفت بیشتر و کسب پول بیشتر» چیزی جز آزادی بیان نیست. گفته می شود صادرات نفت بدون احیای برجام محقق شد.

شعارهایی که در حد شعار ماندند

محمود کاگانی کارشناس انرژی در گفت و گو با توسعه ایران گفت: دولت سیزدهم یک سال بعد نشان داد که به شعارهایی که داده پایبند نیست و برخلاف شعارها عمل می کند.

وی با اشاره به اینکه توانمندی کارکنان اقتصادی دولت سیزدهم نسبت به کارمندان اقتصادی دولت های گذشته بسیار کمتر است، ادامه داد: می بینیم که دولت به سمت ایجاد تورم بالا حرکت می کند و هیچ دولتی اینقدر به مردم فشار نمی آورد که بدون آن. توضیح واضح..

وی تاکید کرد: اما کارکنان دولت سیزدهم بدون توجه فشار می آورند و واقعا وضعیت نگران کننده ای در این زمینه وجود دارد.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک کارشناس نسبت به آمار ارائه شده از سوی کارکنان دولت سیزدهم تردید دارم. وقتی از افزایش سرسام آور درآمدهای نفتی صحبت می کنید، اما دلار از 25 هزار تن به 31 هزار تن می رسد، چگونه می توانیم حرف شما را باور کنیم و آن را نقل کنیم؟ آیا ممکن است درآمد شما افزایش یافته باشد و ما تاثیر آن را نبینیم؟

اقتصاد ایران در یکی از بدترین دوره های تحریم به سر می برد و علاوه بر تحریم های نفتی و مشکلات بازگشت پول حاصل از فروش نفت در کشور، تحرک روسیه در بازارهای نفت آسیا یک تهدید بالقوه برای صادرات نفت ایران و احتمالا نفت ایران است. قوی است رقابت را در بازارهای تحریمی نیز از دست بدهیم

وی با اشاره به تحریم ها گفت: نیازی نیست بگویید چقدر نفت فروخته اید و به چه کسانی فروخته اید، فقط اعلام کنید که پول نفت را کجا خرج می کنید که هیچ تاثیری از آن نمی بینیم. در این صورت وضعیت بهتر خواهد شد.

عدم تطابق آمار فروش نفت ایران با وضعیت عرضه و تقاضای جهانی

وی گفت: این در حالی است که ادعای مقامات ایرانی درباره میزان فروش نفت با وضعیت عرضه و تقاضا در دنیا همخوانی ندارد و حتی اگر فرض کنیم درآمدهای نفتی افزایش چشمگیری داشته باشد و دولت سیزدهم منصفانه عمل کند، اما ما تغییر معادلات بازار ارز چیست و بهتر است مسئولان در این زمینه توضیح دهند. وی با اشاره به اینکه تحریم ها فضای تاریکی را در اقتصاد ایجاد می کند، افزود: در این فضا کسانی که از تحریم ها منتفع می شوند و مانع از رفع آن می شوند بیشترین سود را دارند. در این فضای تاریک ما نمی دانیم چقدر درآمد نفتی ایجاد می شود و متاسفانه نمی دانیم این درآمد در چه بخش هایی هزینه می شود. وی با یادآوری اینکه آقای رئیسی با ورود آقای رئیسی از قوه قضائیه به دولت باید اقدامات جدی برای مقابله با فساد انجام می داد، گفت: مایلم آقای رئیسی توجه داشته باشند که مبارزه با فساد در گرو شفافیت است. در صورت شفاف شدن بودجه و سایر بخش ها، در حالی که بودجه سال 1401 نسبت به سال های گذشته به قدری مبهم شده است که نمی توان این وضعیت را ردیابی کرد و در نتیجه امکان مقابله با آن وجود ندارد. در نهایت، قابل ذکر است که ایران با تحریم های نفتی مواجه شده است. خروج ترامپ از سال 1397 نشان دهنده دور جدید تحریم های نفتی و بحران ارزی در ایران است و همچنین نشان می دهد که میزان درآمدهای نفتی قابل محاسبه نیست. مسئله مهمتر این است که با توجه به این ابهام سود تحریم برندگان مشخص نیست. اقتصاد ایران در یکی از بدترین دوره های تحریم به سر می برد و علاوه بر تحریم های نفتی و مشکلات بازگشت پول حاصل از فروش نفت در کشور، تحرک روسیه در بازارهای نفت آسیا یک تهدید بالقوه برای صادرات نفت ایران و احتمالا نفت ایران است. قوی است رقابت را در بازارهای تحریمی نیز از دست بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید