وزیر نفت: درآمدهای نفتی کشور ۲.۵ برابر شده است

وزیر نفت: درآمدهای نفتی کشور ۲.۵ برابر شده است

روهر نه قرارداد 4.5 میلیارد دلاری با شرکت های داخلی و خارجی برای افزایش ظرفیت تولید گاز و نفت با برنامه توسعه میادین نفت و گاز منعقد شده است و قرار است عصر امروز قرارداد دیگری منعقد شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در دولت سیزدهم هرگز مذاکرات را به تعویق نینداخته ایم و از ظرفیت ها و فرصت های داخلی استفاده نکرده ایم، گفت: در دولت سیزدهم درآمدهای حاصل از صادرات نفت، گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی 2.5 برابر شده است.

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه مراسم افتتاحیه اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت در جمع خبرنگاران گفت: امروز با توانمندی های پژوهشکده صنعت نفت شاهد تکمیل این زنجیره هستیم. زنجیره روغن؛ در پالایشگاه نفت بندرعباس که یکی از محصولات آن روغن کوره است، اکنون شاهد تکمیل زنجیره ارزش نفت، کاهش تولید نفت و ارتقای کیفیت آن هستیم.

وی ادامه داد: دانش فنی زنجیره روغن کوره در کشور توسط پژوهشکده تکمیل شده و این پروژه به زودی آغاز می شود. از جمله محصولات جانبی تولید کک اسفنجی است که مورد نیاز صنعت آلومینیوم است.

وزیر نفت گفت: کشور واردکننده کک است و در آبان 97 صادرات کک به ایران ممنوع شد.

وی خاطرنشان کرد: روند پالایش در کشور تغییر کرده است و چشم انداز این است که علاوه بر تامین امنیت انرژی، پتروشیمی ها نیز تامین شود.

وزیر نفت در خصوص ساخت پالایشگاه های نفت در کشور گفت: ساخت 300 هزار بشکه اول پالایشگاه نفت با صنعت نفت در استان هرمزگان آغاز می شود و در سال 1401 روند ساخت این پالایشگاه نفت در مجاورت پالایشگاه خلیج فارس آغاز می شود. شروع . .

وی در ادامه قراردادی به ارزش 4.5 میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی و خارجی برای افزایش ظرفیت تولید گاز و نفت با طرح توسعه میادین نفت و گاز منعقد کرد و بعدازظهر امروز قرارداد دیگری منعقد خواهد شد.

اوجی گفت: در سال آینده شاهد امضای قرارداد در میادین مشترک نفت و گاز به ویژه در میادین غرب کارون خواهیم بود. در دولت سیزدهم مجموع درآمدهای حاصل از صادرات نفت، گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی 2.5 برابر شد.

وی افزود: عمده فروش و درآمدهای نفتی به صورت ارزی و نقدی بوده و در سررسید وصول شده و قسمت کوچکی نیز تسویه شده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه فروش نفت در حیطه و اختیارات وزارت نفت است، افزود: در بودجه 1401 این ظرفیت ایجاد شد تا سایر نقاط کشور از این ظرفیت استفاده کنند.

این عضو کابینه دولت گفت: در صنعت نفت با توجه به پالایشگاه هایی که فعالیت می کنند، برنامه ارزش افزوده کیفی فرآورده ها در قالب 8 طرح تعریف شده است و هر 2 ماه یکبار در وزارت نفت جلساتی داریم و این پروژه ها در سال های آینده به بهره برداری خواهند رسید.

اوجی گفت: در دولت سیزدهم و وزارت نفت هرگز منتظر مذاکره نبودیم و با توجه به ظرفیت 16.5 میلیارد دلاری صنعت نفت، معاهده و تفاهم نامه امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید