درآمدهای نفتی امسال 2.5 برابر شده است


ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814305

در سال 1400 درآمد حاصل از نفت و میعانات، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و گاز صادراتی خالص 2.5 برابر شد و در گاز این رقم به 3.5 تا 4 برابر رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گزارش فصلی گزارش ساخت پالایشگاه ها و پالایشگاه های نفت دارای مجوز قانونی بر اساس قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت، خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری عمومی» با حضور جواد اوجی وزیر نفت، هوشنگ فلاحتیان قائم مقام جلیل سالاری وزیر برنامه ریزی پالایش و توزیع فرآورده های نفتی و مدیران پروژه ها در ستاد وزارت نفت برگزار شد.

اوجی در این دیدار روند پیشرفت پروژه های پالایش و بهینه سازی پالایش نفت و دلایل تاخیر در برخی از این پروژه ها را بررسی و راهکارهایی را برای رفع مشکلات پیشنهاد کرد.

وی خبر خوشی را برای تسهیل در اجرای طرح های پالایشی و پالایشی در آینده نزدیک اعلام کرد و افزود: در این راستا با رایزنی هایی که با هیئت وزیران انجام دادیم امکان اعطای تسهیلات از NFI فراهم شد. “

وزیر نفت بر تمرکز مقام معظم رهبری بر ظرفیت پالایشی کشور و همچنین اصرار و تلاش دولت، مجلس و صندوق توسعه ملی برای تسهیل سرمایه گذاری در این حوزه تاکید کرد و تصریح کرد:

اوجی به افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی کشور اشاره کرد و افزود: بحمدالله در سال 1400 درآمد حاصل از نفت و میعانات گازی، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و خالص صادرات گاز 2.5 برابر شده و در مورد گاز این رقم به 3.5 رسیده است. به 4 برابر رسیده است.

وی این موفقیت ها را گامی در جهت پیشرفت در جایگاه سیاسی کشور دانست و گفت: افزایش درآمدها دست مذاکره کنندگان در وین را باز گذاشته است.

گشایش های بالقوه بین المللی نباید جایگزین ظرفیت داخلی شود

وزیر نفت به احتمال توافق در جریان مذاکرات وین اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع ممکن است منجر به گشایش کشور شود، اما با توجه به شرایط بین المللی که همه شاهد آن هستیم، مشخص نیست این گشایش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. و بنابراین باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.

اوجی با بیان اینکه شرایط استفاده از اماکن بین المللی نباید جایگزین فرصت های داخلی شود، افزود: بحمدالله در این سال ها ظرفیت های داخلی خوبی فراهم شده است و نباید این فرصت ها را فدای مکان های بین المللی کرد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت طرح هایی را برای جایگزینی امتیازات دریافتی از هیئت دولت برای تسهیل در توسعه طرح های پالایشی و پالایشی ارائه کرده است، افزود: طرح ها با برنامه های پیشنهادی ممکن است از امتیازات، تسهیلات و استثنائات محروم شوند.

وزیر نفت به برخی از پروژه‌هایی که پیشرفت ماهانه زیر 4 درصد دارند اشاره کرد و گفت: پیشرفت زیر 4 درصد در ماه صرفه اقتصادی تلقی نمی‌شود و مدیران این پروژه‌ها باید در نظر داشته باشند که در صورت تاخیر در خروج برنامه‌ریزی‌شده. امتیازات. «ما در اجرای پروژه ها بین شرکت ها تفاوتی قائل نمی شویم.

اوجی در پایان از شرکت‌های پالایشگاهی و پالایشگاهی نفت خواست تا چالش‌های خود را در زمینه اجرای کیفی پالایشگاه‌ها مطرح کنند که دغدغه سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران نیز هست و وزارت نفت با شرکت‌ها برای رفع این چالش‌ها همکاری خواهد کرد.

تسهیلات در قالب انتقال نفت

هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزیر نفت نیز به تشریح تسهیلات صندوق توسعه ملی برای طرح های پالایشی و نفتی پرداخت که مقرر شده این شرکت ها بتوانند این حواله ها را بفروشند و وزارت نفت نیز در این زمینه به آنها کمک خواهد کرد.

وی به الزام 15 درصدی شرکت ها به طرح های پالایشی اشاره کرد و افزود: شرکت ها باید بر اساس دستورالعمل تامین سرمایه بانک ها و بازار سرمایه نسبت به پوشش کامل وام های مورد نیاز خود اقدام کنند.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت به تداخل برخی پروژه ها در مسائل زیست محیطی اشاره کرد و گفت: شرکت ها باید مشکلات خود در این حوزه را به وزارت نفت ارجاع دهند تا برای رفع این مشکلات با مسئولان مربوطه دیدار کنیم.

در این جلسه شرکت های پالایشگاهی و پالایش نفت با ارائه پیشرفت طرح ها و برنامه های خود، اقدامات وزارت نفت برای اخذ تسهیلات از جمله تنفس خوراک برای این پروژه ها را ارزیابی کردند.

انتهای پیام/
منبع: وزارت نفت

دیدگاهتان را بنویسید