مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده: بهترین گزینه برای آمریکا توافق و ورود نفت ایران به بازار اروپا است/ اگر آمریکا اوضاع را تشدید کند، فقط قیمت انرژی را افزایش می دهد که به نفع آن معلوم می شود. ایران

مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده: بهترین گزینه برای آمریکا توافق و ورود نفت ایران به بازار اروپا است/ اگر آمریکا اوضاع را تشدید کند، فقط قیمت انرژی را افزایش می دهد که به نفع آن معلوم می شود. ایران

روز جدید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفت که تهران مایل به توافق با واشنگتن است، اما همچنین تاکید کرد که آمریکایی‌ها باید امتیاز بدهند زیرا نمی‌توانند همه چیز را با هم بخواهند.

او گفت که این درخواست ها برآورده نشده است. در عوض، رسانه های غربی می گویند که این توافق به دلیل درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست “سازمان های تروریستی” آمریکا متوقف شده است.

مرندی تصریح کرد: این موضوع هرگز پیش شرط ایران نبود. برای توجیه سنگسار استفاده می شود. آنچه مورد بحث قرار گرفت، سابقه اجرای جزئی و نقض برجام از سوی آمریکا بود، چیزی که ایران آن را غیرقابل قبول می‌داند و همچنین عدم تمایل واشنگتن به لغو تحریم‌هایش.

به گزارش کازرس فارس به نقل از اسپوتنیک، مرندی همچنین گفت که بخشی از مشکل ممکن است در سیاست داخلی آمریکا یا موضع ضعیف حزب دمکرات در قبال بحران انرژی پیش روی غرب باشد. به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، در هر صورت آمریکا در موقعیت قوی برای اقدام علیه ایران نیست و بنابراین بهترین گزینه برای آنها توافق و عرضه نفت خام ایران به بازار اروپا است.

مرندی اطمینان داد: کمبود مشتری نداریم. ایران در حال حاضر نفت بیشتری را به قیمت بازار می فروشد. بنابراین خیلی خوب کار می کند. اگر تحریم ها برداشته شود، ایران می تواند تولید خود را افزایش دهد.

وی در بخشی دیگر از بیانیه خود به گزارش‌ها مبنی بر ائتلاف هوایی منطقه‌ای با حضور رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران اشاره کرد و گفت: مطمئن هستم که چنین چیزی در صورت وجود نمی‌تواند توسط ایران تحریک شود. مرندی تصریح کرد: هیچ کشور منطقه ای وجود ندارد که بتوان آن را رقیب ایران دانست. تنها رقیب ما آمریکاست. اسرائیل و عربستان سعودی کوچک و ضعیف هستند. ایران پیشرفته ترین کشور نظامی در غرب آسیا است.

مرندی در پیامی به واشنگتن با بیان اینکه بایدن واقعاً با ترامپ قبلی خود که ترجیح می‌دهد به سیاست «فشار حداکثری» خود پایبند بماند، تفاوت چندانی ندارد، گفت اگر واقعاً خواهان توافق هستند، باید سخنان خود را با عمل پشتیبانی کنند.

وی گفت: آمریکا در موقعیتی نیست که اوضاع را تشدید کند. اگر این کار را انجام دهند، فقط قیمت ها (قیمت انرژی) را تا سقف بالا می برند که به نفع ایران است. حرکت هوشمندانه آنها رسیدن به توافق است. ما برای آن آماده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید