مرندی: اگر آمریکا منطقی رفتار کند، معامله وجود دارد

مرندی: اگر آمریکا منطقی رفتار کند، معامله وجود دارد

روز جدید : مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به سوالاتی درباره مواضع ایران در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین پاسخ داد. به گزارش شبکه فرانس 24، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفتگو با این شبکه، موضوع اصلی در زمینه احیای توافق هسته ای چیست؟

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به سوالاتی درباره مواضع ایران در مورد مسائل باقی مانده از مذاکرات وین پاسخ داد. به گزارش شبکه فرانس 24، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفتگو با این شبکه، موضوع اصلی در زمینه احیای توافق هسته ای چیست؟ وی گفت: آمریکا با مشکلات داخلی خود مواجه است. علاوه بر این، بایدن تحت فشار شدید رژیم اسرائیل و حامیان آن در واشنگتن است. به نظر می رسد آمریکایی ها مطمئن نیستند که دقیقاً چه کاری می خواهند انجام دهند، که به نظر من بسیار قابل توجه است. زیرا این احتمال را افزایش می دهد که بایدن حاضر باشد اروپا را حتی در زمان بحران انرژی قربانی کند.

مرندی ادامه داد: شرایط ایران مشخص است. همانطور که آقای بورل گفت، آنها منطقی هستند. بنابراین دلیلی برای شکست ایران وجود ندارد. زمستان نزدیک است و قیمت انرژی در اروپا بالاست. اکنون که گفته شد، ایران می‌تواند مقادیر بیشتری انرژی بفروشد و حتی می‌تواند مقادیری گاز از طریق ترکیه صادر کند. پس اگر آمریکایی ها بخواهند مردم اروپا را قربانی کنند، این انتخاب خودشان است، اما اگر فکر می کنند ایرانی ها از خواسته هایشان دست می کشند، سخت در اشتباه هستند. وی درباره ادعاهای مطرح شده درباره مواضع ایران در مذاکرات درباره حذف نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا، گفت: موضوع نام سپاه، حضور در لیست سازمان های تروریستی خارجی. ایالات متحده هرگز پیش نیاز نیست. [برای توافق] اینطور نیست، اما شرکت ها و سازمان های مرتبط با توافق هسته ای که برای اجرای کامل توافق باید تحریم های آنها لغو شود، باید از لیست تحریم ها خارج شوند. مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران باید به سوالات آژانس برای حل مشکل با ناظر هسته‌ای پاسخ دهد، آیا مشکلی برای ایران ایجاد می‌کند. مذاکره یا نه؟ وی گفت: پرونده اتهامات واهی قبل از اجرای کامل توافق باید بسته شود. این موضوع سیاسی نیست و به راحتی قابل حل است، اما می دانیم که آمریکا قبلاً این نهاد را سیاسی کرده است. بنابراین این به خود آمریکا بستگی دارد که چه کند. یا منطقی است، ایران همکاری می کند و این پرونده بسته شده است یا می خواهد این موضوع را باز نگه دارد تا در آینده استفاده کند که در این صورت توافقی نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید