رئیس قوه قضائیه: در مسائل حقوقی گاهی اختلاف نظر وجود دارد. جوهر و جوهر چنین نظراتی مطلوب است; نگران و ناراحت نباشید/ قضات ما در مواردی در صورت لزوم پاسخگوی آنها باشند و در صورت موجه و منطقی آنها را از نظر علمی بپذیرند. اما در عمل همه ما وظیفه داریم قانون را رعایت کنیم

رئیس قوه قضائیه: در مسائل حقوقی گاهی اختلاف نظر وجود دارد.  جوهر و جوهر چنین نظراتی مطلوب است;  نگران و ناراحت نباشید/ قضات ما در مواردی در صورت لزوم پاسخگوی آنها باشند و در صورت موجه و منطقی آنها را از نظر علمی بپذیرند.  اما در عمل همه ما وظیفه داریم قانون را رعایت کنیم

رئیس قوه قضائیه گفت: دیدگاه ها و جنجال های مختلف در مسائل حقوقی نه تنها ما را آزار و ناراحت نمی کند، بلکه اگر مستدل و منطقی و به دور از خودخواهی باشد از آن استقبال می کنیم.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی امروز دوشنبه (14 آذر) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره زهرا(س) عطار سلام الله علیها فرمود: حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها خیر بزرگی است و نزد خداوند از مقام و منزلت بالایی برخوردارند; پیامبر اکرم (ص) فرمود: «دخت فاطمه را مسموم کردم، زیرا الله سبحانه و تعالی فاطم و فاطم حبیب من از جهنم است». اسم دخترم را فاطمه گذاشتم. زیرا خداوند متعال فاطمه و همه دوستداران او را از آتش جهنم دور نگه داشته است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین و تبیین شرایط اجتماعی و سیاسی زمان شهادت حضرت صدیقه طاهر (س) پرداخت و گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) در بعد سیاسی و اجتماعی و سایر ابعاد آن بی نظیر بود. وجود و برای سعادت بشریت و پاسداری از قانون و ولایت و مقابله با نیرنگ و ریا و تحریف و ظلم و اعمال خشن و نرمی که بدخواهان را در این مناطق مجاز می دانستند جنگیدند و جان خود را فدا کردند.

رئیس قوه قضائیه همچنین سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را گرامی داشت و گفت: اگر بشریت تعالیم انبیا را که از جانب خداوند است به طور کامل اجرا می کرد، وضعیت امروز اینگونه نبود. تحقق آرامش و سعادت واقعی جز با اعمال انسانها و تعالیم پیامبران الهی ممکن نیست.

رئیس کل دادگستری با اشاره به فرارسیدن سالگرد حماسه 18 آذر، روز بصیرت و میثاق ملت و کشور، گفت: 18 آذر از ایام عبرت آموز است و به عنوان یوم الله در تاریخ ثبت شده است. در آن روز مردم با بصیرت و شور و شعور انقلابی خود توطئه یاغیان را شکست دادند. در حوادث سال 1387 دیدیم که دشمن تلاش می کند طعم شیرین مردم ما از انتخابات پرشور را به تلخی تبدیل کند. در این مواقع همه چیز باعث خشنودی دشمنان می شد اما خداوند به یاری شهدای ما آمد و محاسبات دشمن مثل همیشه اشتباه بود و مردم در کمترین زمان و با کمترین هزینه توطئه یاغی را شکست دادند. چند ساعت. برخی از قضایای امروز نیز حاصل همین اغتشاشات است و امید است دشمنی که هنوز به اهداف شوم خود نرسیده و شکست خورده است، بار دیگر شکست قاطع داده شود و مشکل آفرینی ذائقه مردم را تلخ کند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با گرامیداشت سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی در دوران مدیریت قوه قضائیه اقدامات ابتکاری، ارزشمند و ماندگاری انجام دادند که از جمله آنها صدور بخشنامه بود. صیانت از حقوق شهروندی خاطرنشان کرد؛ بخشنامه ای که بسیار جذاب و تاثیرگذار بود در شورای اسلامی به قانون تبدیل شد.

قاضی با اشاره به ایده تشکیل شوراهای حل اختلاف در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی شاهرودی در خصوص قوه قضائیه، تصریح کرد: آیت الله هاشمی شاهرودی تلاش کرد تا قوه قضائیه از ظرفیت مردم برای پیشبرد پرونده ها و حل و فصل دعاوی و اختلافات استفاده کند. از این رو شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه با فلسفه بهره برداری از ظرفیت مردم در دوران ریاست وی ایجاد شد. رئیس فقید قوه قضائیه بر توسعه شوراهای حل اختلاف تاکید کرد اما نتوانستیم توصیه های ایشان را در این زمینه به طور کامل اجرا کنیم. با این حال، امیدواریم بتوانیم مشاوره حل اختلاف را بیشتر توسعه و تعمیق دهیم.

رئیس قوه قضائیه برگزاری جلسات مردمی مستمر و هفتگی را از دیگر اقدامات شایسته آیت الله هاشمی شاهرودی در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه دانست و گفت: دیدار چهره به چهره و مستقیم مردم و آن ها مراجعه به قوه قضائیه با رئیس قوه قضائیه و طرح مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی شهروندان در این دیدارها از اقدامات بسیار ارزنده و شایسته آیت الله هاشمی شاهرودی در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه بود. منطقه اوست و امیدواریم بتوانیم این راه و رویه ارزشمند را ادامه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه جلسه امروز به اهمیت توجه به دیدگاه های مختلف که مبتنی بر استدلال و منطق است اشاره کرد و گفت: در موضوعات و مقوله های مختلف از جمله مسائل حقوقی، شخصیتی و … کارشناسان نظرات خود را بیان می کنند و گاهی اوقات اختلاف نظر وجود دارد. روح و اصل این گونه اظهار نظرها و اظهار نظرها مطلوب است و می تواند مفید باشد و نباید از آنها آزار و ناراحتی کرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: گاهی در شرایط خاصی که پیش می آید، بحث و حتی اختلاف پیش می آید; این یک فرصت و موهبت است و اگر نظرات ارائه شده علمی و منصفانه و همراه با استدلال و منطق باشد، بسیار راهگشا و مفید خواهد بود و نه تنها نباید از این دیدگاه های مختلف در هر زمینه ای، از جمله، اذیت شویم. مسائل حقوقی، اما ما نیز نیاز داریم که او نیز استقبال می کند; البته لازمه این امر این است که این نظرات علمی، منصفانه و مستدل و آلوده به اهداف خاص سیاسی و غیره نباشد. زیرا در این صورت اثربخشی یا بی اثر شدن آنها کم می شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: قضات ما که این دیدگاه های متفاوت را در مسائل حقوقی می بینند، می توانند به آن ها فکر کنند و در صورت لزوم پاسخ و انتقاد کنند و اگر این دیدگاه ها موجه و منطقی است قبول کنیم. آنها از دیدگاه علمی؛ اما در عمل همه ما موظف به اجرای قانون هستیم و قضات ما در دادسرا و دادگاه موظفند طبق قانون عمل کنند و اگر حکمی در قانون نبود باز هم باید طبق قانون عمل کنند. ترتیباتی که در خود قانون مشخص شده است.

رئیس قوه قضاییه در پایان تاکید کرد: اصل مخالفت مطلوب است و می تواند مفید باشد; حالا بستگی دارد طرف با چه ادبیات و انگیزه و هدف و استدلال و منطقی مطالب و نظر خود را بیان کند. اکنون فرصتی برای دانشگاهیان، حوزویان و صاحب نظران برای بیان و تبیین دیدگاه های خود داریم و اگر آن نظرات مستدل و منطقی و عاری از جانبداری باشد، از آن استقبال و استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید