روحانی: وظیفه پلیس اجرای قانون است نه اسلام/ همه ما باید خدمتگزار مردم باشیم/ وظیفه پلیس رعایت حیا و ادب در برخورد با جوانان و بانوان سنگین تر است.

روحانی: وظیفه پلیس اجرای قانون است نه اسلام/ همه ما باید خدمتگزار مردم باشیم/ وظیفه پلیس رعایت حیا و ادب در برخورد با جوانان و بانوان سنگین تر است.

روز جدید رئیس جمهور در بیستمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا خاطرنشان کرد: دکتر روحانی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) به یکی از فرماندهان خود در خصوص نحوه برخورد با زنان گفت: زنان با هم فرق دارند. از مردان، و نوجوانان و جوانان هنوز تجربه کامل زندگی را به دست نیاورده‌اند و باید به گونه‌ای متفاوت با آنها رفتار شود، حتی اگر قانون برای همه یکسان باشد.

متن سخنان 14 اردیبهشت 94 روحانی به نقل از جماران به شرح زیر است:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بیستمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا با بیان اینکه بزرگترین هنر جمهوری اسلامی ایران ارائه الگوی مردم سالاری دینی است، گفت: حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و امام خمینی (ره) ده ها بار در سخنان خود تاکید کردند که همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و قانون باید با دقت اجرا شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه در نظام اسلامی ما شریعت و قانون با یکدیگر سازگاری دارند، ادامه داد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است و در غیر این صورت، پلیس را اجرا می کند. معلولان ذهنی هستند و مردم نیز در مشکل هستند. ما را خواهند گرفت. دکتر روحانی افزود: پلیس در جایی می تواند ورود کند که تصمیم قانونی داشته باشد و ثانیا قانون شفاف و شفاف ابلاغ شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تفاوت قدرت و زور گفت: نیروی انتظامی اولین مجموعه در نظام است که با مردم سروکار دارد و مظهر اقتدار مسلحانه است. اقتدار به معنای اقتدار مشروع و پذیرفته شده است و هر جا که پلیس اقتدار اعمال کند و آن اعمال اقتدار مشروع و پسندیده باشد، مورد ستایش زبان و دل مردم است.

روحانی با تاکید بر لزوم آموزش برخورد دقیق و با منش با مردم، گفت: همه مسئولان و کارگزاران نظام باید به یاد داشته باشند و با خود تکرار کنند که مردم صاحب این کشور هستند و همه ما باید خدمتگزار مردم باشیم چرا که آنجا نه – مقام رفیع است نه خادم ملت، چه زن و چه مرد، چه کوچک و چه بزرگ.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: افتخار پلیس این است که خدمتگزار مردم در امان است، فضا را امن نگه می دارد تا مردم راحت تر زندگی کنند و نحوه برخورد ما با مردم بسیار مهم است. حتی در برخورد با مجرم باید توجه داشته باشیم که برخورد با جرم در اولویت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: معیار پلیس باید قانون باشد، اگر فردی قانون شکنی کند به شما تعرض می شود. اما در برخورد با مردم، خوش اخلاقی، خوش رویی، تواضع و ادب از وظایف همه ماست، مخصوصاً برای جوانان و بانوان، این وظیفه سنگین تر است.

روحانی با اشاره به سفارش حضرت علی (ع) به یکی از فرماندهان خود در خصوص نحوه برخورد با زنان، گفت: زنان با مردان و نوجوانان متفاوت هستند و جوانان هنوز تجربه کامل زندگی را به دست نیاورده اند و باید با آنها رفتار شود. با وجود اینکه قانون برای همه یکسان است.

روحانی با تاکید بر تفکیک تهدیدات واقعی از تهدیدات فرضی و خیالی، ادامه داد: هفته ای نیست که گزارشی از یک تهدید اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی ارائه نشود، اما وقتی جزئیات از ما سوال می شود، می بینیم که تحلیل درستی وجود ندارد. و نیازی به اقدام نیست.. اما تهدید فرضی می تواند به یک تهدید واقعی تبدیل شود زیرا واکنش به تهدید تصور شده به تهدید واقعی تبدیل می شود و پلیس باید به این مهم توجه کند.

رئیس جمهور با تاکید بر ریشه یابی آسیب ها و معضلات اجتماعی و انجام تحقیقات خوب توسط ناجا، گفت: این پژوهش با حضور و همکاری همه نیروها و نهادها و راهنمایی های سازمان در ریشه یابی مشکلات و رفع آنها بسیار ارزشمند است. رهبر معظم انقلاب بیایید تلاش کنیم

روحانی با اشاره به لزوم مدیریت فضای فرهنگی جامعه، به تفاوت دستگاه های ارتباط جمعی و دسترسی به این دستگاه ها در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: ایجاد امنیت برای مردم که موجودات پیچیده ای هستند، ابعاد مختلفی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی دارد. و حتی مناطق زیست محیطی و امروزه، امنیت نرم افزار اهمیت فزاینده ای نسبت به امنیت سخت افزاری دارد.

رئیس جمهور گفت: پلیس می تواند در خصوص افزایش و یا سرعت بخشیدن به برخی آسیب های اجتماعی به دولت گزارش، تذکر و راهکار ارائه دهد تا کل نظام با کمک آنها آن را برطرف کند.

روحانی با تاکید بر اولویت بندی و برخورد با قانون شکنان و متخلفان گفت: مردم گاهی به دلیل رعایت نشدن اولویت ها در برخورد با جرایم عصبانی می شوند. ما باید هماهنگ کار کنیم و اولویت ها را در جامعه در نظر بگیریم. عامل و ریشه اصلی فساد در جامعه فقر، بیکاری، فساد و نفاق است و مواد مخدر و عدم قدرت خانواده اولویت آسیب های اجتماعی ماست.

رئیس جمهور در ابتدای این دیدار دیدار با سربازان حافظ امنیت کشور را افتخار توصیف کرد و با اشاره به اهمیت نعمت امنیت و سلامت گفت: دولت یازدهم در کنار تمامی برنامه ها متعهد شده و متعهد به انجام آن است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای موضوع امنیت علاوه بر موضوع بهداشت، مورد توجه قرار گرفته است.

روحانی با بیان اینکه دولت با وجود همه مشکلات مالی در سال های اخیر 100 درصد بودجه را برای نیروهای مسلح و نیروی انتظامی اختصاص داده است، گفت: برخی از دولت انتقاد می کنند و می گویند این دولت نباید پلیسی می شد و باید می شد. یک محیط امنیتی بوده است. پس چرا بودجه پلیس افزایش می یابد؟ اما باید توجه داشت که جامعه پلیسی با جامعه پلیسی خوب متفاوت است و ایمنی جامعه دو مقوله متفاوت از ایمن سازی جامعه است. ما نیاز به امنیت در جامعه داریم و باید هزینه آن را بپردازیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موفق ترین نیرو موثرترین و ارزان ترین نیرو است، به ادامه شرایط تحریم و کاهش بیش از نصف قیمت نفت اشاره کرد و گفت: تخصیص کامل بودجه نیروهای مسلح در حالی اتفاق افتاده است که کشورهای همسایه برخی از آنها بسیاری نیز ثروتمند هستند و خودشان در طراحی توطئه کاهش نفت شرکت داشتند، گرفتار شدند، در چاهی که برای برادرشان حفر کردند گرفتار شدند و آسیب های اقتصادی زیادی متحمل شدند.

روحانی با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب، خواستار همدلی و همفکری بیشتر شد و گفت: همدلی بین اقشار مختلف ناجا که خانواده بزرگی است و از دل شهرها تا انتهای سال امتداد دارد. مرز و همچنین نزدیکی ناجا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مهم با سایر نیروهایی است که امنیت را تامین می کنند و در صورت نیاز در مرزها و شهرها در کنار شما می ایستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جانشین فرماندهی معظم کل قوا وزیر کشور است و رابط دولت و نجز است، گفت: دولت می داند که نیروی انتظامی چه بار سنگینی بر دوش دارد و چه تلاش های بزرگی کرده است. آنها باید تحمل کنند، دولت حمایت و تقویت می کند. مال شما خواهد بود و برای ایجاد رونق اقتصادی نیاز به کمک و همکاری دارد.

روحانی: وظیفه پلیس اجرای قانون است نه اسلام

روحانی سپس خطاب به فرماندهان و دیگر مسئولان نیروی انتظامی گفت: جان، سلامتی و همه چیز خود را فدای امنیت جامعه می کنید و در حالی که باب شهادت برای برخی بسته است، این باب برای پلیس در گوشه و کنار کشور باز است. قدردان زحمات شما هستیم و ملت ایران نیز قدردان آن هستند.

رئیس جمهور در پایان افزود: همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و حتی گردشگران و اتباع خارجی که در کشور هستند تحت حمایت قانون و امنیت شما هستند. همه را برابر ببینید و با آنها یکسان رفتار کنید تا مقبولیت کار شما در جامعه بیشتر شود و رضایت خداوند و عموم مردم بیشتر شود.

دکتر روحانی ادامه داد: از تیم جدیدی که در نیروی انتظامی مسئولیت را بر عهده گرفته اند استقبال می کنم. شما بار سنگینی را بر دوش گرفته اید و من از خدمات فوق العاده تیم قبلی تشکر می کنم.

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی پیش از سخنان رئیس جمهور گزارشی از عملکرد این نیرو در ارتقای شاخص های امنیتی از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جرایم سایبری، سرقت و بسیج این نیروها در طرح های ملی از جمله طرح نوروزی در ساعت 13:00 را ارائه کرد. آغاز سال امنیت عادلانه و رعایت حقوق شهروندی سرلوحه برنامه های پلیس در سال جدید است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از فناوری های نوین در نقاط مختلف ناجا، خواستار حمایت دولت در این زمینه شد و ابراز امیدواری کرد: با تقویت نیروی انتظامی شاهد توسعه امنیت در عرصه های اقتصادی و اجتماعی باشیم تا آنها می توانند در کنار دولت به رونق اقتصادی دست یابند

در ابتدای این مراسم همچنین با اهداء لوح به رسم یادبود از خانواده دو شهید و یک جانباز نیروی انتظامی و تعدادی از سران و فرماندهان ناجا تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید