آیت الله مقتدایی: گشت ارشاد چندان موفق نبود/ باید تذکر داد که مردم گستاخ و بی ادب نباشند/کسانی که با مشکلات مردم آشنا نیستند راه حل هایی می دهند که بسیار خطرناک است/مگر این اتفاق نیفتد که عده ای با غرور و تکبر و بی ادبی مردم رفتار می کنند

آیت الله مقتدایی: گشت ارشاد چندان موفق نبود/ باید تذکر داد که مردم گستاخ و بی ادب نباشند/کسانی که با مشکلات مردم آشنا نیستند راه حل هایی می دهند که بسیار خطرناک است/مگر این اتفاق نیفتد که عده ای با غرور و تکبر و بی ادبی مردم رفتار می کنند

آیت الله مرتضی مقتدایی نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با جماران اظهار داشت: کسانی که با مشکلات مردم آشنا نیستند و راه حل را نمی دانند، نظر و تصمیماتی می دهند که برای جامعه، امت اسلامی و نظام مضر است. این نظرات باعث انحراف در بین مردم، جوانان و متدینین می شود. و این برای جامعه اسلامی و انقلاب و ملت عزیز ما بسیار خطرناک است.

یکی از اعضای شورای خبرگان رهبری با اشاره به عملکرد گشت ارشاد گفت: به نظرم چندان موفق نیست. باید به این گروه هشدار داد که با مردم بی ادبی نکنند، بلکه با احترام برادری، خواهری و مادری با آنها رفتار کنند. که وقتی با طرف مقابل صحبت می کنند، قلب او را به درد می آورد و باعث می شود که فکر کند دوست، پدر یا برادری با او صحبت می کند.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با آیت الله مرتضی مقتدایی از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه می خوانید:

به نظر شما نقش نخبگان، روشنفکران و اساتید دانشگاه در بیان منطقی مطالبات مردم و خطرات موجودیت آنها چیست؟

در برنامه هایی که صورت گرفته قطعا دست بیگانگان و دشمن در کار است و مقدمات ایجاد مشکل برای مردم و انحراف اذهان از اعتقاداتشان نسبت به توحید، پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) فراهم کرده است. ). وقتی مرتکب اعمال نامعقول می شوند. اعمالی که منطقی و شرعی نیست. اگر از نخبگان خواسته شود مشکلات و مسائل را حل کنند، برای رفع اختلالاتی که اخیرا شاهد آن هستیم، کار بسیار مفید و موثری است. چون این افراد با جریاناتی که در بین مردم اتفاق می افتد آشنا هستند.

کسانی که با مشکلات مردم آشنایی ندارند راه حل هایی می دهند که برای جامعه و امت اسلامی و نظام مضر است.

اگر روشنفکران، اساتید و بزرگان در جامعه نباشند و در این عرصه ها حضور نداشته باشند، چه کسانی جای آنها را خواهند گرفت؟

در نهایت کسانی که با مشکلات مردم آشنا نیستند و راه حل را نمی دانند نظر و راهکارهایی می دهند که برای جامعه و امت اسلامی و نظام مضر است. این نظرات باعث انحراف در بین مردم، جوانان و متدینین می شود. و این برای جامعه اسلامی و انقلاب و ملت عزیز ما بسیار خطرناک است.

باید از نخبگان دلسوز مردم و نظام خواست به میدان بیایند و کنار نکشند
عقب نشینی آنها به ضرر نظام و اسلام است

برخی تحلیل گران معتقدند فقدان گروه های میانجی موجب رادیکالیزه شدن فضای اجتماعی و عدم بیان صحیح مطالبات مردم می شود. به نظر شما برای حل این مشکل چه باید کرد؟

باید از نخبگان دلسوز مردم و نظام خواست به میدان بیایند نه عقب نشینی. عقب نشینی آنها به ضرر نظام و اسلام است و بعید می دانم که خودشان عقب نشینی کنند. چون با نظام و انقلاب و مردم همدل هستند باید به آنها احترام گذاشت و دعوت کرد که به میدان بیایند. به آنها گوش دهید تا ناامید نشوند و بدانند که حرف هایشان دنبال می شود و عمل خواهد شد.

برنامه ای به نام «شیوه» از شبکه چهار سیما پخش می شود که از شخصیت های مختلف دعوت می شود و با هم بحث می کنند. برکات و ثمرات چنین میزگردهایی که نظرات متفاوتی در مورد جیمی ارائه می دهند چقدر مفید است؟

در نهایت جامعه را روشن می کند و مشکلات و راه حل ها را نشان می دهد. این طرح خوبی است و اگر دنبال شود به نفع نظام و مردم خواهد بود.

گروه ارشاد اگر زنی را دیدند که حجابش را ندارد دوست و نیکوکار صحبت کنند.
اگر آنها به شدت حمله کردند، پاسخی به آنها نزنید. خداحافظی می کنی و می روی
شما اجازه ندارید هر کاری می خواهید انجام دهید

چه توصیه ای به مسئولان اطلاع رسانی و راهنمایی مردم دارید تا این حوادث تکرار نشود؟ و چه توصیه ای به جوانان دارید؟

مأموران گشت ارشاد باید از مجوزی که به آنها داده شده است آگاه باشند که مثلاً به بی حجابی تذکر دهند که نظرشان فقط برای خدا باشد و هیچ نظری جز خدا نباشد. و با ادب، احترام، موعظه و نصیحت با مخاطبان خود صحبت می کنند.

یادم هست در اوایل انقلاب که به دستور امام شورای عالی قضایی تشکیل شد، من در آن شورای عالی بودم و اولین گشت ارشاد را در آن زمان تصویب کردیم و گروه هایی را برای رفتن به میان مردم و همچنین تعیین کردیم. در مورد حجاب و همچنین برای کارهای خیر و کمک به دیگران هشدار داد. من خودم به یاد دارم که دو بار از این گروه ارجاع دعوت کردم و با آنها صحبت کردم.

آنچه من به آنها گفتم این بود که شما اجازه ندارید هر طور که می خواهید رفتار کنید. ببینید مصلحت چیست؟ حالا در مورد چه چیزی باید به آنها هشدار دهید؟ در مورد کیفیت درمان آنها صحبت می کردم. با ادب، احترام، دوستی و محبت با آنها صحبت کنید. این نظر ما الان است. این گروه ارشاد اگر زنی را دیدند که حجاب خود را رعایت نمی کند، به عنوان دوست و نیکوکار یا برادر مهربان یا پدر و مادری که مراقب فرزندش است با آنها صحبت کنند. اگر آنها به شدت حمله کردند، پاسخی به آنها نزنید. خداحافظی می کنی و می روی.

باید به این گروه ارجاعی اشاره کرد که روابط دوستانه، پدری، خواهر و برادری و مادری باید با این خواهران و برادران مطرح شود.

اجرای این گشت جهت دار موفقیت خاصی نداشت
باید به این گروه هشدار داد که با مردم بی ادبی نکنند

عملکرد این تور راهنما را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا موفق است؟

به نظر من خیلی موفق نیست. باید به این گروه هشدار داد که با مردم بی ادبی نکنند، بلکه با احترام برادری، خواهری و مادری با آنها رفتار کنند. که وقتی با طرف مقابل صحبت می کنند، قلب او را به درد می آورد و باعث می شود که فکر کند دوست، پدر یا برادری با او صحبت می کند.

بعضی ها نباید با مردم با غرور و تکبر و بی ادبی برخورد کنند

راه حل مشکلات کشور چیست؟ مسئولان چه کنند تا مردم و کشور در گذر از این مرحله متضرر نشوند؟

راه چاره این است که عده ای به جوانان هشدار دهند که تحت تأثیر این حرف ها و رفتارها قرار نگیرند. این کار دشمن است و دشمن این گونه برنامه ها را اجرا می کند تا مردم را نسبت به نظام بدبین کند. فریب این وسوسه ها را نخورید و با دوستان و بزرگان خود مشورت کنید و عاقلانه رفتار کنید. بعضی ها نباید با مردم با غرور و تکبر و بی ادبی برخورد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید