مذاکرات برای احیای برجام حداقل تا دو ماه دیگر انجام نخواهد شد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد / بهتر است در یکی دو هفته آینده معامله را ببندید

مذاکرات برای احیای برجام حداقل تا دو ماه دیگر انجام نخواهد شد.  مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد / بهتر است در یکی دو هفته آینده معامله را ببندید

روز جدید فرجیراد درباره چشم انداز خود از احیای برجام گفت: اگر بخواهیم الان ارزیابی کنیم نسبت به دو هفته گذشته که امیدها زیاد بود، احتمال کاهش یافته است. ارزیابی ما این است که مذاکرات حداقل تا دو ماه دیگر آغاز نخواهد شد. مگر اینکه کار انقلابی شود و هر دو طرف امتیاز بدهند، پیام رد و بدل کنند و در نهایت به توافق برسند. در حال حاضر یک بن بست وجود دارد و مذاکراتی انجام نمی شود. البته آمریکا و اروپا عقب نشینی نکرده و معتقدند که مذاکرات باید ادامه یابد.

سفیر سابق ایران در نروژ در خصوص شرایط احیای برجام در صورت به تاخیر افتادن آن تا انتخابات میان دوره ای کنگره، می گوید در صورت پیروزی دموکرات ها و کنترل هر دو مجلس، طبیعتاً همین روند ادامه خواهد داشت. حتی فکر می‌کنم اگر پرونده ایران به طور کامل بسته نشود، می‌توان با آژانس به تفاهم رسید. زمانی که جمهوری خواهان دست به کار شوند، کار سخت تر خواهد بود. با این جزئیات، آنها بهتر است کار احیای برجام را در یکی دو هفته آینده به پایان برسانند. البته رسیدن به آن سخت به نظر می رسد.

عبدالرضا فرجی راد در پاسخ به این سوال که چرا پس از واکنش ایران به آخرین واکنش آمریکا، اظهارات غربی‌ها ناامیدکننده بود، گفت: چون تصور نمی‌کردند در پاسخ ایران موضوع پادمان و بسته شدن پرونده ایران در آژانس مطرح شود چرا که در پاسخ قبلی ایران موضوعی مطرح نشده بود و معتقد بودند که به توافق رسیده اند و مشکلات به حداقل رسیده است. اما وقتی این موضوع مطرح شد، به این نتیجه رسیدند که به دلیل نزدیک بودن به انتخابات کنگره آمریکا، این رفت و آمد بین ایران و آمریکا دیگر جواب نمی دهد، به خصوص در مورد موضوع بسته شدن پرونده ایران در آژانس. تندروها و جمهوری خواهان در آمریکا، اسرائیل و حتی اعراب بسیار حساس هستند و فشار می آورند.»

وی افزود: بایدن با وجود این فشارها نیز احساس می‌کند که اگر بخواهد در این مقطع به ایران امتیاز بدهد، جمهوری‌خواهان این موضوع را به بهانه‌ای در انتخابات تبدیل می‌کنند و ممکن است به آرای دموکرات‌ها آسیب وارد شود. لذا این را بهانه کرده اند و می گویند که ایران نباید بحث پادمان را مطرح کند و همچنین مشکلات فنی اش با آژانس ربطی به برجام و توافق ندارد. بنابراین آنها موضع سخت گرفتند، به خصوص بعد از سفر آقای بلینکن به اروپا، جایی که بین خود هماهنگ کردند که ایران سنگ پرتاب می کند و نمی خواهد این معامله انجام شود. همانطور که آقای بلینکن امروز در مکزیک گفت، ایران مایل یا قادر به دستیابی به این توافق نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت سخنرانی اخیر بلینکن در مکزیک گفت: آنها معتقدند که ممکن است عوامل دیگری در این موضوع دخیل باشد یا اینکه قرار است اختلافات زیادی در ایران بر سر این معامله وجود داشته باشد یا شاید بخواهند. کارهای دیگری را انجام داد بنابراین چون فکر می کنند فرصت کوتاه است و نمی توانند در این مدت کوتاه تا انتخابات همدیگر را درک کنند، آن را به بعد از انتخابات موکول می کنند. با این حال، مواضع تند خود را نیز آغاز کردند. به خصوص بیانیه سه کشور اروپایی که باید قبلا با آمریکا مطرح می کردند. دلیل آن این است که ایالات متحده موضعی اتخاذ کرده است که اگر در انتخابات میان دوره ای کنگره، رقبای جمهوری خواه بخواهند بگویند موضع دموکرات ها در قبال ایران ضعیف بوده است یا امتیازاتی به ایران داده اند یا قرار است به آن امتیاز بدهند. آنها باید نشان دهند که چنین امتیازاتی را نداده اند و در رابطه با پرونده هسته ای ایران مورد تایید آژانس قرار نگرفته است. بنابراین برخی از این تندروی هایی که انجام می شود بیشتر مربوط به انتخابات است».

وی همچنین خاطرنشان کرد: در عین حال آمریکا می خواهد صهیونیست ها را راضی نگه دارد. همانطور که می بینیم اسرائیلی ها هر از چند گاهی مصاحبه می کنند می گویند ما به آمریکا گفته ایم این توافق به نفع ما و شما نیست و … پس در این بین از آنها سوء استفاده می شود و نخست وزیر فعلی می خواهد. او این رضایت را نداده است تا در انتخابات بر رقیب خود برتری داشته باشد. آنچه مسلم است این است که مذاکرات پس از انتخابات آمریکا تغییر کرده است. وی افزود: «مگر اینکه ایران نشانه هایی از آمادگی خود برای دستیابی به توافق در هفته یا ده روز آینده نشان دهد.

فرجیراد با تاکید بر اینکه اگر این توافق در هفته آینده انجام شود، به نفع دموکرات ها خواهد بود، گفت: آقای بایدن در حال حاضر نسبت به گذشته در وضعیت خوبی قرار دارد. در نظرسنجی های اخیر او بیشتر از ترامپ رای می آورد. بنابراین، اگر توافق حاصل شود، با توجه به اینکه اکثریت مردم آمریکا با آن موافق هستند، می تواند یک امتیاز برای نامزدهای دموکرات باشد.

این کارشناس ژئوپلیتیک در پاسخ به این سوال که آیا به تعویق انداختن توافق تا بعد از انتخابات کنگره کار را برای ایران سخت‌تر یا آسان‌تر می‌کند، گفت: قطعاً اگر جمهوری‌خواهان دست به کار شوند، فشار بیشتری بر دولت وارد می‌شود. چون بالاخره مجالس را گرفته اند و دولت نمی تواند به راحتی تصمیم بگیرد و شرایط روز به روز سخت تر می شود. در صورت پیروزی دموکرات ها و برگزاری دو مجلس، البته همین روند ادامه خواهد داشت. حتی فکر می‌کنم اگر پرونده ایران به طور کامل بسته نشود، می‌توان با آژانس به تفاهم رسید. زمانی که جمهوری خواهان دست به کار شوند، کار سخت تر خواهد بود. با این جزئیات، آنها بهتر است کار احیای برجام را در یکی دو هفته آینده به پایان برسانند. البته درک آن دشوار به نظر می رسد.»

فرجیراد درباره چشم انداز خود از احیای برجام گفت: اگر بخواهیم الان ارزیابی کنیم نسبت به دو هفته گذشته که امیدها زیاد بود، احتمال کاهش یافته است. ارزیابی ما این است که مذاکرات حداقل تا دو ماه دیگر آغاز نخواهد شد. مگر اینکه کار انقلابی شود و هر دو طرف امتیاز بدهند، پیام رد و بدل کنند و در نهایت به توافق برسند. در حال حاضر یک بن بست وجود دارد و مذاکراتی انجام نمی شود. البته آمریکا و اروپا عقب نشینی نکرده و معتقدند که مذاکرات باید ادامه یابد.

سفیر سابق ایران در نروژ درباره تمایل آمریکا و اروپا برای ادامه مذاکرات گفت: دلیل آن این است که نمی خواهند در آستانه پاییز و زمستان در منطقه دیگری بحران ایجاد کنند. همچنین به دلیل جنگ در اوکراین به وجود می آید که به دلیل عقب نشینی روس ها در آن منطقه شرایط خاصی دارد. در حالی که اوکراینی ها در حال پیشروی هستند و غربی ها از این موضوع خوشحال هستند، با توجه به اینکه روسیه در حالت تدافعی قرار دارد، می تواند حرکات ویژه ای انجام دهد. بنابراین، وضعیت انرژی بدتر است و بدتر خواهد شد. به همین دلیل نمی خواهند در منطقه ای که منبع انرژی جهان در آستانه پاییز و زمستان است، اتفاقی بیفتد. البته این احتمال وجود دارد که در جلسه هیات مدیره که دو سه روز دیگر ادامه دارد، بیانیه ای بدهند.»

وی درباره احتمال قطعنامه علیه ایران گفت: بعید می دانم قطعنامه صادر شود، زیرا اگر به شورای امنیت برود، شورای امنیت باید کاری انجام دهد و دوباره تنش به وجود می آید و مذاکره می شود. تهدید شود.» مصاحبه آقای گروسی که ایران را مقصر می‌دانست، مقدمه‌ای برای آن بود و فرصت بیانیه‌ای وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید