عربستان سعودی: مذاکرات هسته ای با ایران کارساز نخواهد بود مگر اینکه ما را درگیر کند

عربستان سعودی: مذاکرات هسته ای با ایران کارساز نخواهد بود مگر اینکه ما را درگیر کند

روهر نه فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی: «ما این را باور نداریم [برجام] در شکل فعلی می تواند ایران را از ساخت بمب اتمی باز دارد. ما تمایل شرکای خود را برای بازگشت به این مذاکرات درک می کنیم. اما ما معتقدیم که این مذاکرات باید فقط ابتدا باشد، نه پایان.» «این کار نمی‌کند مگر اینکه جامعه بین‌الملل و به ویژه کشورهای عضو موفق شوند [طرح جامع اقدام مشترک] در مذاکرات با ایران شرکت کنید.

فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت وگو با خبرگزاری آلمان به سوالاتی درباره مذاکرات احیای برجام پاسخ داد.

الخلیج آنلاین وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه (پنجشنبه) به نقل از خبرگزاری آلمانی DPA گفت: ایران پتانسیل ساخت بمب اتمی را دارد. این می‌تواند باعث شود برخی از کشورهای دیگر نیز همین مسیر را دنبال کنند.»

فیصل بن فرحان در ادامه گفت که توان هسته ای ایران “به طور طبیعی نشانه بسیار خطرناکی” است. او مدعی است که کشورش اصل مخالفت با سلاح های هسته ای و سلاح های کشتار جمعی را پذیرفته است. ابن فرحان گفت: ما بر این اصل پافشاری می کنیم.

این مقام سعودی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما این را باور نداریم [برجام] در شکل فعلی می تواند ایران را از ساخت بمب اتمی باز دارد. ما تمایل شرکای خود را برای بازگشت به این مذاکرات درک می کنیم. اما ما معتقدیم که این مذاکرات باید فقط ابتدا باشد، نه پایان.»

بن فرحان افزود که گفت و گوها باید «تنها یک گام در مسیر درست باشد و سپس بر اساس تعیین مسیر دقیق برنامه هسته ای و رسیدگی به مسائل منطقه ای این گام اولیه باشد». «این کار نمی‌کند مگر اینکه جامعه بین‌الملل و به ویژه کشورهای عضو موفق شوند [طرح جامع اقدام مشترک] در مذاکرات با ایران شرکت کنید.

اظهارات وزیر خارجه ریاض زمانی بیان شد که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست اخیر در عربستان سعودی گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی با مصر و عربستان سعودی برای کمک به توسعه انرژی هسته ای دو کشور همکاری خواهد کرد.

این اظهارات زمانی بیان شد که ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی در مصاحبه ای در نوامبر به سیوان گفت که ریاض برای دفاع از خود در برابر ایران به هر چیزی نیاز دارد، از جمله به دست آوردن یک بمب. هسته را بسازید. الفیصل مدعی است که ایران به دنبال بمب هسته ای است. بیایید از خود دفاع کنیم.

پس از اظهارات ترکی الفیصل، عبدالعزیر بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس معدنی در ماه دسامبر به ذخایر اورانیوم این کشور اشاره کرد و گفت: ما در تلاش هستیم تا برنامه هسته ای خود را توسعه دهیم و من واقعاً در مورد آن صادق خواهم بود. ما اورانیوم زیادی داریم و باید از آن بهره برداری کنیم. ما برای استفاده از این ذخایر و توسعه آنها با بالاترین درجه شفافیت از شرکا کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آنها به جنبه تجاری خواهیم رسید.»

مقامات سعودی از توسعه برنامه هسته ای خود خبر داده و ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای متهم کرده اند. در نوامبر 2017، دولت عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد دو رآکتور بزرگ بسازد که روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه و کره جنوبی طرح هایی را به ریاض ارائه کردند. پیش از این نیز گزارش شده بود که چین و کره جنوبی در حال ساخت چندین رآکتور کوچک در عربستان هستند.

وال استریت ژورنال آمریکا پیشتر به نقل از یک مقام غربی گفته بود که کیک زرد در منطقه دورافتاده العلا در شمال غربی عربستان سعودی قرار دارد. این روزنامه به نقل از چند مقام غربی نوشت که عربستان سعودی با کمک چین یک کارخانه کیک زرد اورانیوم راه اندازی کرده است. تاسیسات مورد استفاده برای سوخت رآکتورهای هسته ای.

دیدگاهتان را بنویسید