تفاهم موقت برای آمریکا کارساز است. در عمل در آستانه انتخابات، واشنگتن دیگر با بحران غنی سازی ایران و احتمال رویارویی تهران و تل آویو مواجه نخواهد شد/این تفاهم به اولویت های آمریکا آسیبی نمی رساند/ تفاهم در درازمدت ایران را تحت تحریم نگه می دارد. و از نظر استراتژیک .

تفاهم موقت برای آمریکا کارساز است.  در عمل در آستانه انتخابات، واشنگتن دیگر با بحران غنی سازی ایران و احتمال رویارویی تهران و تل آویو مواجه نخواهد شد/این تفاهم به اولویت های آمریکا آسیبی نمی رساند/ تفاهم در درازمدت ایران را تحت تحریم نگه می دارد. و از نظر استراتژیک .

در آستانه انتخابات، آمریکا می تواند امیدوار باشد که با بحران هایی مواجه نشود، مثلاً در زمینه افزایش غنی سازی در ایران تا سطح 90 و در منطقه – درگیری شدید بین آمریکا و متحدان منطقه ای. ایران، ایران و اسرائیل یا در حوزه دریایی، جنگ اوکراین و غیره. اجازه ندهید این به اولویت سیاسی آمریکا در داخل لطمه بزند، یعنی. انتخابات، و خارج از کشور، یعنی. جنگ در اوکراین در نتیجه، به نظر می رسد که آمریکا می خواهد چنین تفاهمی را حداقل تا بعد از انتخابات حفظ کند.

تفاهم غیررسمی ایران و آمریکا هنوز در همه ابعادش نامشخص است و کشورها به طور رسمی اطلاعات زیادی منتشر نکرده اند و آنچه از گزارش رسانه ها می دانیم تکذیب نشده است. ایران ممکن است به دلایل خاص خود تمایلی به اعلام رسمی توافق نانوشته نداشته باشد. از سوی دیگر شنیده می شود امتیازات ارائه شده در این تفاهم بیشتر موقتی و تاکتیکی است و به جای اینکه به نفع ایران باشد، آمریکا را از بحران خارج می کند. به همین دلیل چنین تفاهمی نمی تواند مشکلات ایران را در درازمدت حل کند.

کوروش احمدی، یک دیپلمات بازنشسته، در اوایل به Enchant درباره اعلام یا مخفی نگه داشتن توافق موقت گفت: ایران ممکن است به دلیل ملاحظات خاص نخواهد به طور رسمی این توافق نامه نانوشته را اعلام کند. اما در طرف ایالات متحده، با توجه به مقوله هایی که در واشنگتن وجود دارد و پیامدهایی که این تفاهم به همراه خواهد داشت، بعید است که بتوانند آن را بدون اعلام قبلی نگه دارند و آن را اجرا کنند. حساسیت نسبت به این موضوع قبلاً در واشنگتن افزایش یافته است. مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، دو هفته پیش در نامه ای استدلال کرد که حتی یک توافق غیررسمی باید برای بررسی به کنگره ارسال شود. جمهوری خواهان و شاید برخی دموکرات ها نسبت به این موضوع حساس شده اند. من شک دارم که طرف مقابل بتواند از اعلام رسمی توافق غیررسمی و نانوشته در فضای سیاسی واشنگتن خودداری کند.

وی در ادامه به نفع ایران از تفاهم و تمایل آمریکا برای دوری از بحران با دادن برخی امتیازات به ایران گفت: از منظر تاکتیکی و فرابخشی، درک فعلی ممکن است منافع محدودی برای کشور داشته باشد. به ویژه آزادسازی دارایی های مسدود شده و کاهش سخت گیری های آمریکا در اعمال تحریم ها از جمله صادرات نفت که برای ایران مهم است. اما هدف واقعی ایران هرگز چنین تفاهمی نبود. بلکه هدف ایران در برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران با کل جهان بود. این به معنای استفاده از تسهیلات سرمایه گذاری بین المللی، انتقال فناوری و مدیریت نوین، همکاری های مالی و بانکی، رفع تحریم سوئیفت و… است، در حالی که قرارداد نانوشته مورد بحث تنها تا حدودی می تواند تجارت و خرید کالا از خارج را تسهیل کند. این درک ممکن است به طور موقت خوب باشد، اما در میان مدت و بلندمدت و از نظر استراتژیک، ایران همچنان تحت تحریم خواهد بود و روابط عمده اقتصادی با جهان قطع خواهد شد. به گفته سخنگویان آمریکایی، گشایش مالی که در نتیجه تفاهم کنونی رخ خواهد داد، در حوزه کالاهای غیرتحریمی خواهد بود و نیاز به مجوز آمریکا به صورت موردی دارد.

این دیپلمات بازنشسته سپس درباره عمر توافق موقت گفت: عمر تفاهم به شرایط سیاسی و نتیجه نیروهای سیاسی در واشنگتن بستگی دارد. چنین تفاهمی ممکن است تا زمانی که دولت بایدن در قدرت است ادامه یابد. اما آنچه پس از انتخابات 2024 اتفاق خواهد افتاد را نمی توان از هم اکنون پیش بینی کرد. این تفاهم در عمل در چارچوب «بدون برجام، بدون بحران» حاصل خواهد شد و برای آمریکا مؤثر خواهد بود. این بدان معناست که در آستانه انتخابات، آمریکا می تواند امیدوار باشد که مثلا در زمینه افزایش غنی سازی در ایران تا سطح 90 با بحران مواجه نشود و در منطقه – برخورد شدید بین آمریکا. دولت ها و متحدان منطقه ای ایران، ایران و اسرائیل، یا در حوزه دریایی، جنگ اوکراین و غیره نباید به اولویت سیاسی آمریکا در داخل لطمه بزند، یعنی. انتخابات، و خارج از کشور، یعنی. جنگ در اوکراین در نتیجه، به نظر می رسد که آمریکا می خواهد چنین تفاهمی را حداقل تا بعد از انتخابات حفظ کند.

احمدی در پایان درباره احتمال نارضایتی و عدم همکاری اروپا با تفاهم موقت ایران و آمریکا گفت: اولویت اصلی اروپایی ها اوکراین است. آنها به دنبال تعهد ایران در رابطه با جنگ اوکراین و موضوع پهپادهای ایرانی هستند. به دلیل این اولویت و مشکل اوکراین، ارتباطات ایران و اروپا به شدت کاهش یافته است. یکی دو دیدار با مقامات اروپایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس تعجب آور و تاسف بار بود. به همین دلیل، چرا ایران و اروپا پس از 500 سال ارتباط نزدیک با یکدیگر باید در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به هم برسند؟ ارتباط ایران و اروپا باید در تهران یا اروپا باشد. ممکن است اروپایی ها به دلیل مسئله اوکراین و کنار گذاشتن خود از مذاکرات، نگاه مثبتی به مذاکرات ایران و آمریکا نداشته باشند و به دلیل اتفاقات سال گذشته، حساسیت بیشتری نسبت به ایران پیدا کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید