ایران تحت هیچ فشاری نیست و هیچ امتیازی به آمریکا نخواهد داد


ساعت: 23:51
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880641

یک روزنامه فرامنطقه ای گزارش داد که آمریکا در مذاکرات لغو تحریم ها از سوی تهران سردرگم شده و تحت فشار داخلی و خارجی در حال مذاکره است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آمریکا در دور اخیر مذاکرات لغو تحریم ها که در دوحه برگزار شد، هیچ چیز جدیدی ارائه نکرد و از بازگشت به تعهدات خود خودداری کرد. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز طرحی را ارائه کرد که در مارس گذشته در وین پیشنهاد شد و تهران با آن مخالفت کرد.

روزنامه القدس العربی با مقدمه فوق به ناکامی های آمریکا در مذاکرات لغو تحریم ها پرداخت و نوشت: طرح ارائه شده از سوی آمریکا سندی تسلیم بود که بر اساس آن ایران از حقوق هسته ای خود و در مقابل تحریم ها چشم پوشی می کرد. تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

به گزارش قدس العربی، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در دیدار با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، تاکید کرد که تهران تضمین می خواهد و در نتیجه هیچ یک از طرف های ایرانی و آمریکایی موضع خود را تغییر دادند. به همین دلیل تنش های زیادی در واشنگتن و پایتخت های اروپایی وجود داشت، اما با این وجود همه طرف ها اصرار داشتند که مذاکرات باید ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، دلیل عدم پیشرفت مذاکرات دوحه عمیق‌تر از عوامل فوری مطرح شده از سوی ایران و آمریکا است. زیرا دو طرف با راهبردهای متفاوتی وارد مذاکره شدند و طبیعی بود که نتیجه ای حاصل نشود.

القدس العربی همچنین می نویسد که هدف استراتژی ایران دستیابی به توافقی محکم و دائمی است که بر اساس آن تهران بتواند بدون نگرانی و تهدید به کار خود ادامه دهد. به تعبیری دیگر، ایران از سر ناچاری یا برای به دست آوردن دستاوردهای موقت وارد مذاکره نشد. باید گفت که ایران تحت هیچ فشاری نیست و هیچ امتیاز مجانی به آمریکا نخواهد داد.

به نوشته این روزنامه، هدف از راهبرد آمریکا دستیابی به توافق کوتاه مدتی است که شدت کمتری در قبال ایران داشته باشد. توافقی که موقتی است و بر اساس تصمیم موقت حاصل شده است، به این امید که شاید تحولی رخ دهد که به توافق دیگری کمک کند. استراتژی مذاکره ایالات متحده به جای «حل بحران» بر مفهوم «مدیریت بحران» استوار است. این سوال برای درک منطق مذاکرات آمریکا ضروری است.

آمریکا تحت فشار داخلی و خارجی در حال مذاکره است

بر اساس این گزارش، مذاکرات راهبردی آمریکا تحت تأثیر انواع فشارها قرار دارد. یکی از دلایل این مشکل داخلی است و مربوط به انتخابات میان دوره ای کنگره است. زیرا دموکرات ها می ترسند که جمهوری خواهان اکثریت کرسی های سنا را به دست آورند. دلیل بعدی نیز خارجی است و مربوط به جنگ اوکراین و گسترش جبهه درگیری در اروپا و آسیا و در نتیجه بحران انرژی در کشورهای سرمایه داری است. این بحران منجر به افزایش تورم و شکست سیاست های کنترل تورم خواهد شد. در نتیجه آمریکا تحت فشار داخلی و خارجی در حال مذاکره است.

قدس العربی همچنین گزارش داد که آمریکا با این منطق با ایران مذاکره می کند که ایران کشور کوچکی است و نباید توان هسته ای داشته باشد. این منطق ساده لوحانه و مضحک است. زیرا آمریکا نمی تواند درک کند که ایران در سال گذشته جهش بزرگی در برنامه هسته ای خود داشته است.

به نوشته این روزنامه، مهمتر از جهش هسته ای این است که ایران راهبردی را برای گنجاندن صنعت هسته ای در اقتصاد خود از بخش کشاورزی گرفته تا بخش های بهداشت، نفت، گاز و برق تدوین کرده است. آنها نشان می دهند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. ایران حتی اخیراً موفق به ساخت نیروگاه اتمی شده است و همین مشکل باعث می شود در سال های آینده وارد بازار جهانی نیروگاه هسته ای شود.

قدس العربی در نهایت نوشت، تفاوت استراتژی در مذاکرات به معنای واگرایی گسترده در مواضع طرفین است. برای اینکه مذاکرات به پایان برسد، باید این شکاف کم شود. این غیرممکن نیست، اما مستلزم شجاعت کافی در طرف آمریکایی است تا واقعیت های موجود را بپذیرد و غرور تک قطبی خود را که فقط به جهان فرمان می دهد و اطاعت می کند، متوقف کند. آمریکا تا زمانی که مذاکرات را به درستی درک نکند، نمی تواند به نتیجه برسد.

مذاکرات دوحه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 7 و 8 ژوئیه پس از وقفه 3 ماهه و نیم پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و با تسهیلات انریکه مورا و در همین راستا، انجام شد. علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به دوحه سفر کرد. البته در این مدت انتقال پیام ها از طریق انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی وزرای خارجه اروپا و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا اینکه بورل به تهران سفر کرد و پس از توافق تصمیم گرفت از سرگیری مذاکرات، که در نهایت مذاکرات در دوحه انجام شد.

پس از پایان مذاکرات، ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نظرات و پیشنهادات عملیاتی ایران در خصوص ارکان باقیمانده برجام و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد و گفت: در خصوص ادامه مسیر. و مرحله بعدی از مذاکرات، باقری و مورا در تماس هستند. آنها خواهند بود.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز روز پنجشنبه ۱۸ تیرماه در نشست شورای امنیت گفت: در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود، جدی عمل کردیم. مانند قبل، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. تیم مذاکره کننده ما آماده است تا برای دستیابی به توافق دوباره تعامل سازنده داشته باشد. توپ در زمین آمریکاست و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهدات نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید