سقف ثابت ریال با تغییرات و توسعه بازار انرژی همخوانی ندارد/ به روز رسانی قیمت خوراک پتروشیمی ها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که فشاری به صنایع وارد نشود.


ساعت: 14:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1915891

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به لغو منطقه اجاره در بخش انرژی کشور و عدم تطابق سقف ثابت ریال با تغییرات و توسعه بازار انرژی، گفت: تحقق قیمت ها باید به گونه ای باشد که پتروشیمی ها تحت فشار و ممنوعیت قرار نگیرند. اما باید منافع ملی در نظر گرفته شود و قیمت خوراک پتروشیمی و سوخت صنعتی بر اساس واقعیات به روز شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بر اساس آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1400 مجموع مصرف گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی حدود 25 میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان 11 میلیارد مترمکعب به سوخت و 14 میلیارد مترمکعب برای تامین برق این واحدها اختصاص یافته است.


سقف ثابت ریال با تغییرات و تحولات بازار انرژی سازگاری ندارد

با در نظر گرفتن سقف 5 هزار تومانی تامین برق و 2 هزار تومانی سوخت این بلوک ها توسط دولت، درآمد حاصل از فروش گاز به بلوک های پتروشیمی در سال جاری به 92 هزار میلیارد تومان می رسد. این در حالی است که بدون در نظر گرفتن سقف 5 هزار تومان و اعمال نرخ حاصل از فرمول مذکور، منابع حاصل از فروش گاز (سوخت و خوراک) به این مجتمع ها می تواند بیش از 167 هزار میلیارد تومان باشد.

به گفته کارشناسان، دادن یارانه انرژی به طوری که آنها صنایع غذایی و سوخت خود را تقریباً رایگان داشته باشند، اشکالات زیادی دارد. یکی از این مشکلات این است که شاهد مصرف کمتر بهینه انرژی و مصرف بیش از دو برابر استاندارد جهانی در کالاها و خدمات تولید گاز هستیم.

بیشتر بخوانید:
هدف از تعرفه های متمایز حامل های انرژی چیست؟/ تنظیم قیمت بر مصرف انرژی در کشور حاکم است

از آنجایی که مشتریان پتروشیمی ها خارجی هستند، با روند فعلی در واقع به خارجی ها یارانه می دهیم و آنها را در سود محصولات ارزان خود سهیم می کنیم.

محمدعلی خطیبی کارشناس حوزه انرژی و نماینده سابق ایران در سازمان اوپک در خصوص گزارش سازمان بین المللی انرژی مبنی بر شدت بالای مصرف انرژی در کشورمان در حوزه کالا و خدمات تولیدی نسبت به استاندارد جهانی به دانا گفت: یکی از دلایل مهم مصرف بالای انرژی در کشور ما، کشورهای پیشرفته که اتفاقاً پیشتازان سازمان بین‌المللی انرژی هستند، فناوری‌های مدرن با راندمان کاری و کارایی بالا را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. کم مصرف

وی ادامه داد: همین دلیل کافی است که مصرف انرژی در صنایع در کشور ما بسیار بالا باشد. این مشکل یعنی عدم دسترسی به فناوری های روز یکی از معضلات مهمی است که بر میزان مصرف انرژی در بخش صنعت کشورمان تأثیر می گذارد. اما جدای از این مشکل، مشکلات دیگری نیز در این عدم مصرف بهینه انرژی دخیل است که ما توانایی اندیشیدن برای آنها را داریم.

وی افزود: مجلس هر سال در مورد قیمت مواد اولیه پتروشیمی تصمیم گیری می کند و قیمت مربوط به آن تعیین می شود. مرکز پژوهش های مجلس باید مشاوره های فکری به نمایندگان بدهد تا در این زمینه بهترین تصمیم گرفته شود و قیمت مناسبی برای خوراک پتروشیمی ها در نظر گرفته شود.

نماینده سابق ایران در اوپک توضیح داد: قوانین مجلس در این زمینه باید به روز شود و بر اساس خواسته جامعه تصمیم گیری شود. به عنوان مثال، اگر پس از فروکش کردن اپیدمی کرونا شاهد افزایش تقاضای جهانی برای گاز باشیم و بتوانیم این ماده با ارزش را با قیمت بالا صادر کنیم، باید قیمت خوراک و سوخت صنعتی مورد بازنگری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تصمیم گیری در مورد قیمت خوراک و سوخت صنعت داخلی و پتروشیمی باید مورد توجه قرار گیرد. حقایق موجود باید انجام شود تا جامعه آسیب نبیند و منافع دولت تضمین شود.

خطیبی خاطرنشان کرد: باید در این خصوص تصمیمات منطقی و هماهنگ گرفته شود به روز رسانی قیمت خوراک پتروشیمی ها اگر قرار است این خوراک با قیمت شناور و واقعی به صنعت پتروشیمی عرضه شود، باید در سایر زمینه ها نیز اصلاحاتی انجام شود. اقتصاد یک بدنه به هم پیوسته است و نمی‌توانیم یک بخش را بدون در نظر گرفتن بخش‌های دیگر اصلاح کنیم.

وی در ادامه گفت: بر اساس این بررسی های دقیق، نمایندگان باید اقدام به قانون گذاری کنند. در صورتی که اکنون شاهد تغییراتی در عرصه جهانی هستیم. متأسفانه گاز به قدری گران شده که به قیمت تعیین شده 5 هزار تومانی دادن به صرفه نیست، نمایندگان مجلس باید قوانین را تغییر دهند. قیمت خوراک پتروشیمی و سوخت صنعتی باید بر اساس واقعیات روز تعیین شود.


تحقق قیمت خوراک پتروشیمی ها باید طوری برنامه ریزی شود که فشاری بر صنایع وارد نشود

این کارشناس انرژی تاکید کرد: پیشگیری از رانت باید طبق قانون انجام شود. در مورد رانتی که باعث اختلاف قیمت خوراک و سوخت صنعتی شد نیز نیازمند مطالعات دقیق هستیم. مرکز تحقیقات در این زمینه باید پیشنهادات خود را به مجلس ارائه کند و مورد بررسی دقیق قرار گیرد. موضوع افزودن 20 درصدی به قیمت سوخت صنعتی برای سه سال به طوری که قیمت آن با علوفه برابری کند نیز باید بررسی شود.

خطیبی خاطرنشان کرد: باید فضای رانتی در حوزه انرژی در کشور حذف شود; اما تو باید تحقق قیمت ها این باید با در نظر گرفتن ملاحظات خاص انجام شود. اگر قیمت ها شناور و واقعی هستندما باید بخش‌های مختلف اقتصاد را بهبود بخشیم و قیمت‌ها را در فضایی آزاد و منطقی محقق کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: تحقق قیمت ها این اتفاق باید به گونه ای باشد که پتروشیمی ها آنقدر تحت فشار قرار نگیرند که مسدود شوند. اما منافع ملی و منفعت دولت و کشور باید در بطن ماجرا باشد. همه جوانب باید دیده شود و تصمیماتی اتخاذ شود که در عین حال به نفع مردم و صنایع باشد.

دیدگاهتان را بنویسید