پشت صحنه کمبود خوراک دام / انحصار واردات خوراک دام به دست عده ای خاص


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839209

در گفتگو با مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور مورد بررسی قرار گرفت؛

حسین رضایی گفت: صحبت از خوراک دام اشتباه است و خوراک وارداتی به بنادر و انبارهای کشور با قیمت گذاری جراحی اقتصادی دولتی متوقف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، در چند روز اخیر با آزادسازی قیمت ها و حذف 4200 تنی از چرخه اقتصاد کشور، جامعه شوک شدید قیمتی را تجربه کرد که با تجربه التهابات قیمتی نسبت به سال های گذشته متفاوت است.

رسانه های سمعی و بصری و مکتوب کشور در این مدت کوتاه پیوسته به واکنش ها و رفتار مردم و اقشار مردم نسبت به این تصمیم جراحی اقتصادی دولت مردمی پرداختند، اما برعکس به اقدامات و جزئیات پرداختند. تصمیمات دولت و قوه مجریه برای مدیریت بازار و جامعه بود.

اما افکار عمومی در مورد اطلاع رسانی دولت به مردم مبنی بر اینکه اطلاع رسانی باید به موقع و شفاف می شد، رضایت بخش نیست.

در این میان شوک های جدید قیمتی، رفتار انباشت عمومی برای نگهداری مواد غذایی، انباشت کالا توسط برخی، شاید دلالان، انبارها، اصناف و تولیدکنندگان و افزایش خودسرانه قیمت برخی از کالاها و خدمات (مشکلی که در سال های اخیر به وجود آمده است. ، هر از چند گاهی با هر افزایش قیمت تکرار می شود) باز هم شنیده شد که تزریق مواد اولیه برای چرخ برخی واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده است.

در روزهای اخیر صحبت ها و شنیده های مردم و برخی از نمایندگان مردم در مجلس نشان داد که دوباره خوراک دام کمیاب شده و دام ها گرسنه مانده اند.

در خراسان شمالی یکی از قطب های دامپروری کشور نیز گزارش شد که پایگاه خبری عصرترک در پاسخ به این سوال که آیا مصاحبه با مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی درست است یا نادرست؟

حسین رضایی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی در گفت و گو با عصرترک در پاسخ به این سوال که برخی از مردم و حتی نمایندگان مجلس از کمبود مواد غذایی گلایه دارند آیا حذف 4000 ارز در این شرایط و 200 ارز است. تن و آزادسازی قیمت، این سوال هم اتفاق افتاده یا نه؟ وی گفت: دولت گذشته نیز حمایت از صنعت دامپروری کشور را در قالب سهمیه بندی خوراک در قالب عرضه کنسانتره به کشاورزان و دامداران به قیمت دولتی در دستور کار دولت فعلی قرار داد.

رضایی گفت: در راستای اجرای این برنامه تاکنون هر ماه سهمیه کنسانتره دام یارانه ای توسط سامانه بازار استانی برای عرضه واحدهای دام سبک و سنگین اختصاص می یابد.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه دولت برنامه حذف 4200 تنی از چرخه اقتصاد کشور و آزادسازی قیمت ها را برای تعدیل قیمت اقلام بر اساس عرضه و تقاضا در نظر گرفته است، جامعه از قیمت ها شوکه شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور افزود: در عین حال اطلاعات ناقصی از سوی برخی افراد از جمله نماینده مجلس در این مصوبه دولت به جامعه وارد شده است.

وی افزود: صحبت هایی که در مورد کمبود یا کمبود مواد غذایی در کشور با قیمت های دولتی مطرح می شود اشتباه و صحت ندارد.

دپوی غذای حیوانات در انبارها و معادن برای اجرای طرح اقتصادی دولت

رضایی خاطرنشان کرد: خوراک دام در اواخر سال گذشته وارد کشور شد اما این غذا در انبارها و بنادر باقی ماند تا اینکه دولت برنامه جراحی اقتصادی را اجرا و قیمت خوراک وارداتی را برای عرضه به بازار تعیین کرد.

وی گفت: عرضه خوراک یارانه ای دام به تازگی از طریق سامانه بازار آغاز شده است که پیش بینی می شود حداقل تا پایان بهار امسال از طریق سامانه بازار یارانه پرداخت شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی افزود: با این حال این محصول نیز مشمول آزادسازی قیمت می شود و ارز 4200 تنی متعلق به واردات آن نخواهد بود.

وی گفت: با آزادسازی قیمت خوراک، مبنای قیمت گذاری، عرضه و تقاضا و قیمت دلار خواهد بود که البته این مبنا مدیریت مصرف و حتی مازاد عرضه را به همراه خواهد داشت.


2df73f61 3cfa 43f0 b12f 3f8650b05906 خبر خاکستری


انحصار واردات خوراک در دست عده ای خاص
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا از تشکل ها و اتحادیه های صنعت دامپروری کشور برای واردات و تامین خوراک دام این صنعت دعوت به عمل می آید یا خیر؟ وی گفت: واردات خوراک دام در انحصار عده ای خاص است و هنوز دستورالعملی برای ورود تشکل ها و اتحادیه های دامپروری کشور برای واردات خوراک به کشور ابلاغ نشده است.

وی با تصریح بر اینکه تاکنون تشکل ها و اتحادیه های صنفی در صنعت دامپروری کشور حق واردات نداشته اند، گفت: تحقق چنین تقاضایی مستلزم سپری شدن زمان است که در بلندمدت قابل تحقق است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی تاکید کرد: دولت باید بخش خصوصی را برای مدیریت تولید و همچنین عرضه و تقاضا در بازار دعوت کند و برای این بخش تعیین تکلیف کند نه اینکه آن را به حال خود رها کند.

وی همچنین از دولت خواست تمام تصمیمات و اقدامات خود را به اطلاع مردم برساند تا جراحی اقتصادی را به صورت شفاف و به موقع در دستور کار خود قرار دهد تا افکار عمومی از دستیابی به اهداف خود ناامید نشوند.

رضایی در عین حال در بخشی دیگر از سخنان خود با گلایه و انتقاد از کامل نشدن چرخه تولید در رابطه با مصرف صنعت دام در خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه استان خراسان شمالی یکی از قطب های کشور است. صنعت دامپروری استان هنوز زنجیره تولید را تا زمان مصرف کامل نکرده است.


ارتباط منطقی بین واحدهای دامداری و لبنیات داخل استان امکان پذیر نیست

وی گفت: در این استان شاهد انتقال شیرخام از واحدهای دامپروری استان به کارخانه های خارج از استان هستیم و در عین حال کارخانه های لبنی استان شیرخام را خارج از استان تامین می کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی افزود: در این استان هنوز تبادل منطقی بین واحدهای دامداری و لبنیات استان امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال در این استان که قطب دامپروری است قیمت دام زنده پایین و قیمت گوشت در قصابی ها بسیار بالاست.

رضایی گفت: چرخه فعلی دامپروری و صنایع لبنی استان باید آسیب شناسی شود و برای رفع مشکلات آن چاره اندیشی شود.

وی گفت: اخیراً این اتحادیه پیشنهاداتی را به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه کرده است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد و از حاکمیت اصولی برای رسیدگی به این موارد استفاده شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی در خاتمه درباره شوک قیمتی فعلی در کشور و نگرانی از فشار چرای دام در مراتع و آسیب به پوشش گیاهی مراتع گفت: در سال های اخیر چاره ای برای کاهش قیمت برای کشاورزان وجود ندارد. هزینه های تولید گاوها مجبورند در مراتع چرا کنند و هنوز نمی توان جلوی کشاورزان را گرفت.

رضایی افزود: در این شرایط نباید به سادگی اجازه داد که عرصه منابع طبیعی به دلیل چرای دام در مراتع از بین برود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید