پشت صحنه محدودیت واردات آیفون 14/ پشتیبانی ویژه از انحصار سامسونگ!

پشت صحنه محدودیت واردات آیفون 14/ پشتیبانی ویژه از انحصار سامسونگ!

گزارش ها حاکی از خروج قطعی سه عضو انجمن واردکنندگان موبایل به دلیل عدم وجود دلایل درست و شفاف برای کار انجمن و حتی مسائل شخصی است. اما آنچه شنیده ام نشان می دهد که این افراد به حمایت یکی از اعضای موثر انجمن در مقابل انحصار برخی شرکت های بزرگ واردکننده برند سامسونگ اعتراض داشتند.

طی روزهای اخیر استعفانامه سه نفر از اعضای انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی از جمله رئیس این انجمن منتشر شده است. گفته می شود دو عضو دیگر نیز از این انجمن خارج شده اند اما هنوز نامه ای منتشر نشده است. به نظر می رسد محدودیت واردات آیفون و ممنوعیت رجیستری آیفون 14 در حال حاضر در انجمن باز است.

در درخواست های استعفای منتشر شده تاکنون دلایلی از قبیل عدم درک و صحت، عملکرد نادرست، غیرشفاف و نادرست انجمن و حتی مشکلات در کار ذکر شده است.

اما دلیل این استعفاها ظن حمایت انحصاری از برخی شرکت های بزرگ واردکننده برند سامسونگ توسط یکی از اعضای اصلی انجمن عنوان شده است. شاید از لیست کسانی که استعفا دادند، بتوان فهمید که انحصارگر کیست.

رد پای واردکنندگان سامسونگ در محدودیت های واردات آیفون

شبهه حضور انحصارگران واردات سامسونگ در انجمن با نگاهی به اتفاقات سال گذشته جدی می شود. یعنی زمانی که واردات آیفون 14 در کشور ممنوع شد.

در واقع، از ابتدای پاییز سال گذشته، رجیستر شدن یا نشدن آیفون 14 در هاله ای از عدم قطعیت بوده است. اما در نهایت مسئولان ابتدا به صراحت اعلام کردند که واردات تجاری این گوشی تلفن همراه ممنوع است و پس از مدتی واردات آیفون 14 و مدل های جدیدتر نیز ممنوع شد.

این تصمیم باعث شد قیمت آیفون 13 به دلیل رجیستری و گارانتی بیشتر از آیفون 14 بوتلگ بیشتر شود. در این میان، ترجیح برخی استفاده از آخرین تکنولوژی یعنی. آیفون 14 بدون رجیستری و سیم کارت خود را با استفاده از یک تلفن همراه ارزان فعال نگه دارید.

اما این تمام ماجرا نیست و برخی از فروشندگان مدعی هستند ساخت یا واردات آنتن دائمی در دستور کار است. برخی با وعده ثبت نام آیفون 14 این گوشی های موبایل را که اساساً قاچاق هستند و سرنوشت آنها مشخص نیست به مشتریان می فروشند اما شایعات حاکی از آن است که برخی از گوشی های آیفون 14 که تاکنون وارد بازار شده اند همچنان فعال هستند و تولیدشان قطع نشده است. .

در تمام این مدت مقامات رسمی از اظهار نظر در این زمینه خودداری می کنند و هنوز مشخص نیست که آیا تصمیم ممنوعیت واردات آیفون 14 و مدل های بعدی دائمی است یا خیر؟

همچنین مشخص نیست تکلیف کسانی که آیفون 14 را برای استفاده شخصی با خود آورده اند قبل از انتشار خبر نهایی ممنوعیت واردات آیفون 14 از کوپه چه می شود؟

البته برخی از مسئولان نیز تردیدهایی را مطرح کردند. به عنوان مثال، خجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پیشتر گفته بود که گروه های اجرایی باید به این سوال پاسخ دهند که تفاوت واردات گوشی های سامسونگ که واردات آیفون 14 را متوقف کرده و مدل های جدیدتر چیست؟ . سوالی که هنوز جوابی ندارد.

حاشیه بخش واردات موبایل در ماه های اخیر به موارد مذکور محدود نمی شود. بخش دیگری از داستان مربوط به استفاده از ارز برای تلفن های همراه بالای 600 دلار است.

دلیل این وضعیت مصوبه ای است که بر اساس آن واردات موبایل بالای 600 دلار باید با ارز حاصل از صادرات آن وارد شود نه با ارز تالار دوم مرکز مبادلات طلا مانند سایر موبایل ها. . با همین رزولوشن قیمت این موبایل ها نظارت نمی شود.

دو نفر از اعضای انجمن در ماه های اخیر گفته اند که این رویه منجر به فروش تلفن های همراه Refresh مدل 13 با قیمت بالا شده است. عموماً واردکنندگانی که واردکننده گوشی تلفن همراه نیستند و صرفاً برای ایفای تعهدات ارزی خود وارد این بازار شده اند، آن را با قیمت کمتری در بازارهای بین المللی خریداری می کنند و در بازار داخلی با قیمت بالاتری به فروش می رسانند.

اما رفرش موبایل چیست؟ هنگامی که یک تلفن همراه آیفون خراب می شود، فروشگاه های اپل در سراسر جهان آن تلفن همراه را از مشتری می گیرند و محصول جدیدی را به او پیشنهاد می کنند. بعد از مدتی که دوره تحویل موبایل های قدیمی تمام می شود، موبایل هایی که خراب شده اند با برچسب RF به فروش می رسند که به معنی Refurbishment است.

البته این محصول در کشورهای دیگر به بازار عرضه می شود و قیمت آن کمتر است. اما از آنجایی که نمایندگی اپل در ایران وجود ندارد، این برچسب محصول تغییر خواهد کرد. البته این موبایل ها تقلبی نیستند و ساخت خود اپل هستند.

به طور کلی، این وضعیت این احتمال را افزایش می دهد که منافع عده کمی ممکن است باعث ایجاد محدودیت در واردات آیفون شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید