ن شکستن انحصار یا انحصار جدید؟

ن شکستن انحصار یا انحصار جدید؟

روز جدید : کارشناس خودرو: افراد حقوقی ممکن است قادر به انجام کاری باشند، اما افراد واقعی نمی توانند

برای مدتی، در ابتدای هر خبری، باید داستان کمدین، غریب یا پرابهام، شاید هر سه را بنویسیم. اگر می توانید در مورد آزادی واردات خودرو بنویسید. مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (۲۶ آبان) این طرح را اصلاح و تصویب کرد که دو بار در هیأت امنا رد شد. طرح آزادی واردات خودرو که آخرین نسخه آن به شرح زیر اصلاح شده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به منظور تنظیم بازار واردات خودرو، خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع مختلف را وارد کند. . این ماده چهار تبصره دارد که هیأت امنا با علامت گذاری یک مورد اعتراض کرد. تبصره 1- واردات موضوع این ماده نباید برای کشور تکلیف ارزی جدیدی ایجاد کند که در طرح جدید به شرح زیر است: «مصرف سوخت خودروهای وارداتی و سقف تعداد مجاز واردات آنها (به تناسب کسری تولید داخلی نسبت به تقاضای مؤثر) هر ساله توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. در تبصره 2 نیز اصلاحاتی صورت گرفت که حسب مورد مورد اعتراض شورا قرار گرفت.

جبران کمبود عرضه و ایجاد رقابت

اما در مورد دلایل عرضه این خودرو حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. مهمترین آنها سخنرانی کلیباف در جلسه علنی روز گذشته بود که در آن حامیان بازار آزاد و لیبرال انحصار بازار خودرو را مورد خطاب قرار داد. قالیباف برای ایجاد اشتغال نیز به فکر واردات خودرو است. چون نیروی کار ارزان داریم و با دانش فنی می توانیم محصولاتی با استانداردهای جهانی تولید کنیم. کلماتی که کمی مبهم هستند. حجت‌الاسلام نوروزی در اوایل شهریورماه امسال که طرح قبلی تصویب شد، در دفاع از آن گفت: بخش خصوصی از این تصمیم مجلس ناراحت نیست. زیرا وارد رقابت خواهد شد. یعنی با کاهش هزینه ها و رقابت با خودروهای خارجی در خارج از کشور سعی در صادرات خودرو دارد. پس تولید و واردات خودروهای برقی، هیبریدی و مشابه چیست؟» او با تکیه بر شنیده هایش می گوید: «بسیاری از خودروسازان داخلی فکر نمی کنند که چشمشان روشن باشد. شنیدم ایران خودرو 35000 میلیارد تن بدهکار است پس نه رقیب برایش می آوریم و نه خودرو وارد می کنیم! آن وقت یکسری ماشین خارجی توسط مردم روشنفکر وارد می شود و به قیمت های میلیاردی فروخته می شود؟ – چرا باید این کار انجام شود؟ بر همین اساس از مجلس می خواهیم رقیب هودرو را به ایران بیاورد تا اقلیت بودنش را فراموش کند و با رقابت کیفیت کارش را ارتقا دهد. اما این اصرار حتی در این شرایط برخی ناظران را نسبت به طرح رقابتی شدن خودروسازان داخلی از طریق این طرح بدبین کرده است. با توجه به اینکه تحریم عرضه خودرو بسیار کم است و یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو است، مشروط کردن واردات خود به صادرات کمی عجیب به نظر می رسد. موضوعی که روح الله ایزدخواه در جلسه قبلی برای تصویب این طرح در شهریورماه تایید کرد. واردات خودرو سقفی برای این اصلاحات دارد، سقفی که کمبود عرضه را جبران می کند». ایزدخواه در همان جلسه گفت: هدف دیگر کار این است که 20 میلیون دلاری که دست خلق خداست به جای خرید حداقل اموال جانبی، به سمت صنعت برود. طبق آمار، حدود 20 میلیون دلار نزد خانواده ها و افراد است که باید به جای استفاده از این منبع برای خرید آپارتمان در ترکیه، برای حمایت از صنعت استفاده شود.» این طرح در مجلس نیز مخالفانی داشت. به عنوان مثال، میرسلیم، وزیر سابق فرهنگ، گفت که واردات خودرو باعث دلسردی جوانان شده است. صحبت های میرسلیم کاملا برعکس صحبت های دیروز کلیباف بود. وزیر سابق فرهنگ در شهریورماه گفت: «این اصلاحیه مانع ارتقای تولید و اشتغال جوانان می شود. بنابراین با تصویب این طرح به مطالعات تولیدی و تحقیقاتی لطمه وارد می شود و جوانان فعال در این زمینه دلسرد می شوند. هیأت امنا نیز با این موضوع مخالفت خواهد کرد، «که تاکنون حداقل آخرین پیش بینی آن محقق شده و هیئت امنا مخالفت کرده است.

عجب آشفتگی بازار

بازار خودرو کمتر متوجه روزهایی است که مثل امروز آشفته بود. یکی از جدی ترین شعارهای دولت جدید -اگر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را جدی نگیریم- تمرکز بر کاهش قیمت خودرو بود و در تبلیغات خود از افزایش تیراژ خودرو و کاهش قیمت خودرو صحبت کرد. وزیر صمت تا دیروز وعده کاهش قیمت و افزایش تیراژ خودروها را داد در حالی که به گفته رئیس انجمن قطعه سازان خودروسازان 60 هزار میلیارد تن به قطعه سازان بدهکار هستند. همچنین گزارش شد که خودروسازان خط تولید برخی خودروهای داخلی را تعطیل کرده اند. زیرا قطعات لازم برای تولید و مونتاژ خودرو را ندارند و تحریم ها مانع از واردات قطعات ضروری می شود. به گفته کارشناسان، مجموع ضرر و زیان انباشته و بدهی خودروسازان تاکنون به 200 تریلیون تن رسیده است. با جنجال های فراوان، هفته گذشته دو گروه بزرگ خودروسازی اعلام کردند که به صورت قانونی قیمت محصولات خود را افزایش داده اند. اما شادی آنها کوتاه مدت بود و رئیس جمهور دستور داد قیمت ها به حالت عادی بازگردد. اما نه تنها قیمت وظیفه خاصی دارد. این به حل نشدن واردات خودرو ختم نمی شود. سازمان قیمت گذاری خودرو نیز امروز در هاله ای از ابهام قرار دارد و صحبت از واگذاری تکلیف قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به ناظر بر بازار است. شایعاتی که یکی از اعضای شورای رقابت تکذیب کرد. ارز عقدس گفت: این شورا هیچ دستوری مبنی بر انصراف از قیمت دریافت نکرده است و موضوعات مطرح شده در روزهای اخیر ناشی از ذهنیت وزیر است. عنوان «بی عنوان» شاید عنوان مناسب تری برای این سطور بود.

مسکن برای افکار عمومی

کاظم محمدی نیکنی ها کارشناس خودرو در گفتگو با شارک با بیان اینکه هنوز این طرح را به دقت مطالعه نکرده است، می گوید: روزهای مالی پایان سال است و چنین طرح هایی منبع الهام افکار عمومی و مردم است. هنوز امیدی به تصویب این طرح در هیات امنا ندارم. اگر هر شخص حقیقی بخواهد خودرو وارد کند، سفر دوباره افزایش می یابد و در غیر این صورت ارز از کشور خارج می شود. نکته دیگر برای صادرات قطعات است. به عنوان مثال، چگونه یک شخص حقیقی می تواند یک قطعه را صادر کند؟ آن را پر از چالش رها کنید و از مرز عبور کنید؟ شاید اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند کارهایی انجام دهند اما شخص حقیقی نداند چگونه وارد صادرات لوازم یدکی و خودرو شود و از کجا تهیه کند، از کجا صادر کند؟ ماشین ما را از کجا می خرند؟ مثلا سوریه که این روزها هم مطرح است. شما این متن قطعنامه را جلوی شخص حقیقی می گذارید، او برای تکیه بر آن چه می تواند بکند؟ مثل 30 سال پیش که رسم بر این بود که مسافران برای فروش دمپایی به سوریه می بردند، آیا مجبور بودند ماشین و قطعات ببرند؟ نکته دیگر صدور خدمات است. کجا خدمات ارائه کنیم؟ این سرویس دقیقا چیست؟ وی در پایان بار دیگر تاکید کرد که باید متن طرح را با دقت بیشتری بررسی کند اما در مجموع این ایرادات وارد شده است.

آشفتگی بازار خودرو ایران و همچنین شرایط نابسامان واردات خودرو باعث شده است که بسیاری از جاده های کشور امروز مملو از خودروهای فرسوده شده و خودروسازان داخلی به تعهدات قانونی اسقاط و بازیافت خود عمل نمی کنند. علاوه بر این در سال های اخیر عملا وارداتی صورت نگرفته است و همین امر واردکننده را مجبور به اسقاط تعدادی از خودروهای فرسوده برای اخذ مجوز واردات کرده است که همین امر به مشکلات خودرو در ایران دامن زده است. مصطفی جودی، کارشناس حوزه بازیافت خودروهای فرسوده در گفت وگو با «شرق» به این موضوع اشاره کرد و از لزوم تصمیم گیری مجلس گفت. «قانون این بود که واردکننده مجبور بود چندین خودروی فرسوده را اسقاط کند تا برای یک خودروی خارجی شماره ثبت داشته باشد. او داخل نیست نوسازی ناوگان از دو طریق امکان پذیر است. «یکی مسئولیت واردات و دیگری بر عهده تولیدکنندگان داخلی است که هرگز اعمال نشده است. این کارشناس خودرو درباره طرح واردات فعلی نیز می گوید: در این طرح، واردات نیز وابسته به صادرات است. منظورم این است که اسم بزرگی دارد، اما من آن را خیلی جدی نمی‌گیرم. چون سوال اصلی این است که آهنگ پراید را به کدام کشور صادر کنیم؟ چه کسی از ما خرید می کند؟ در مواردی که ما وارد نمی کنیم، قانون می تواند بار تولید کننده را سنگین کند و او را مسئول اسقاط کند. در همه جای دنیا تولیدکننده مسئول خروج خودرویش است، اما دو شرکت خودروسازی معروف به نام نور چشمی در ایران هستند و مسئولیت چندانی ندارند.

این توضیحات تا حدودی چندوجهی بودن مشکلات خودرو در ایران را نشان می دهد. از یک طرف به دلیل توقف واردات، کیفیت خودروهای داخلی در سال های اخیر افزایش چندانی نداشته و قیمت ها در حال افزایش است، مملو از مواد غذایی فرسوده است که نه تنها با جان انسان ها بازی می کند، بلکه باعث آلودگی و آلودگی می شود. ده ها مشکل زیست محیطی به طور خلاصه، موضوع واردات خودرو و انگیزه و تاثیر آن بر بازار آشفته و بسته کنونی بسیار مبهم به نظر می رسد; وضعیتی که به تدریج در حال تبدیل شدن به امضای تیم قانونگذاری و اجرایی کشور در تمامی مسائل کلان است.

دیدگاهتان را بنویسید