شکستن انحصار صدور مجوز با معرفی پرتال ملی صدور مجوز/ چرا قانون مصوب هنوز اجرایی نشده است؟

ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801925

این کارشناس بازرگانی در گفت و گو با دانا گفت;

یک کارشناس بازرگانی گفت: الزام صدور مجوز الکترونیکی در اسفندماه سال گذشته تصویب شد اما هنوز توسط دستگاه های اجرایی اجرایی نشده است. وی گفت: صدور مجوز الکترونیکی انحصار را از بین می برد.

مهدی کماسی کارشناس بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به اجرایی نشدن پورتال مجوز ملی کشور از اسفندماه سال گذشته گفت: متاسفانه در کشور ما فقط قانون تصویب شده و نظارتی بر اجرای آن نمی شود.

وی افزود: الزام صدور مجوز الکترونیکی در اسفندماه سال گذشته تصویب شد اما وزارت اقتصاد به درستی در این خصوص شفاف سازی نکرده و سایر دستگاه ها نیز به درستی در این زمینه اطلاع رسانی نشده اند.

قانون صدور مجوز الکترونیکی در دولت قبل اجرا نمی شد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به تغییراتی که هر 4 یا 8 سال یکبار در دولت صورت می گیرد، مدیران مسئول سازمان ها در حال تغییر هستند و بسیاری از قوانین یا اجرا نمی شوند یا به درستی اعمال نمی شوند.

کماسی گفت: به همین دلیل است که بسیاری از برنامه ها و قوانین خوبی که قبلاً تصویب شده است، اجرایی نشده است. قانون صدور مجوز الکترونیک در دولت قبل اجرا نمی شد و اکنون با تغییر دولت و مدیران وزارت اقتصاد هنوز این قانون مورد توجه قرار نگرفته است.

این مدرس دانشگاه عملکرد وزارت اقتصاد در اجرای درگاه ملی صدور مجوز کشور را نامناسب توصیف کرد و گفت: به دلیل عدم رعایت قانون از سوی وزارت اقتصاد، سایر دستگاه ها همکاری نکردند زیرا تنها آن وزارتخانه نمی تواند قانون را اجرا کند. دستگاه های دیگر همکاری نمی کنند، این مشکل کار نخواهد کرد.

وی افزود: اگر دولت مصمم به اجرای قانون باشد با تبلیغات و اطلاع رسانی قانون و مصوبات را نهادینه می کند اما وقتی وزارت اقتصاد کمبود داشته باشد نمی توان جلوی اجرای درست این قانون را گرفت. «سایر مقامات منتظر بودند.

کماسی با اشاره به مزایای صدور مجوز کسب و کار الکترونیکی تاکید کرد: جامعه به سمت مجازی سازی می رود و دسترسی حضوری مردم به دستگاه ها برای انجام کارها به تدریج کاهش می یابد. وزارت اقتصاد به عنوان متولی سامانه پرتال ملی صدور مجوز باید تبلیغات تبلیغاتی لازم را برای تسهیلات و نحوه استفاده از آن ارائه کند تا از مزایای این سامانه مطلع شوند.

صدور مجوز الکترونیکی انحصار را نقض می کند

وی ادامه داد: فرآیند صدور مجوز الکترونیکی می تواند این روند را در دوران اپیدمی تاج تسریع بخشد. این قانون علیرغم صرفه جویی در وقت و افراد به دلیل عدم اجازه حضور فیزیکی در ادارات و سازمان ها، روند اخذ مجوز را به اطلاع متقاضی می رساند و پاسخ نهایی ظرف روزهای تعیین شده به اطلاع فرد می رسد.

این کارشناس بازرگانی تاکید کرد: در شرایطی که باید مجوز افراد مورد توجه قرار گیرد، به دلایل مختلف از جمله عدم حضور صادرکننده، کار به تعویق می افتد.

کماسی با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن مجوزها ناقض انحصار مجوز دستگاه هاست، گفت: با راه اندازی سامانه پورتال ملی صدور مجوز، تمامی مراحل صدور مجوز بر اساس چارچوب و ساختار اداری انجام می شود و امکان اظهار نظر دیگران وجود ندارد.

وی افزود: این روش از بسیاری از مجوزهایی که برای پارتی بازی و صرفا برای سلیقه شخصی داده می شود جلوگیری می کند.

این کارشناس در پایان با بیان اینکه هر سامانه راه اندازی شده دارای مزایا و معایبی است، گفت: این موضوع در مورد پرتال ملی مجوز کشور نیز صدق می کند، اما قطعاً مزیت های آن بیشتر از نواقص و کاستی های آن خواهد بود و می توان وقفه ها را برطرف و مشخص کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید