پورتال ملی صدور مجوز از 1401 تنها مرجع صدور مجوز است


ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819176

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا گفت:

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بندر ملی صدور پروانه از ابتدای سال 1401 به عنوان تنها مرجع صدور مجوز تلقی شد و تمامی دستگاه های اجرایی باید برای صدور مجوز طبق قانون به این بندر مرتبط شوند. “

جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص آخرین وضعیت الحاق دستگاه های دولتی به سامانه یکپارچه صدور مجوز کسب و کار و تأثیرات آن در حمایت از کسب و کار در سال آینده، گفت: هیچ پورتال ملی برای مجوزهای دولتی وجود ندارد.

وی افزود: این مصوبه یک قانون است و همه دستگاه ها موظف به اجرای آن هستند. در صورتی که دستگاهی این قانون را رعایت نکند و آن را اعمال نکند، از سوی مدیر دستگاه جرم بوده و قابل پیگرد قانونی است.

وی ادامه داد: مجلس مهلتی برای صدور پروانه کسب به نمایندگی ها در پورتال مجوز ملی کشور تعیین کرده است که اگر آژانس ها در مدت زمان تعیین شده اطلاعات لازم را در پرتال مورد نظر بارگذاری نکنند مرتکب تخلف شده اند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه در صورت ادامه روند فعلی و عدم استفاده موسسات از پورتال ملی مجوز کشور در سال جاری، چه سازوکارهایی برای رساندن آنها به این جایگاه اندیشیده شده است، تصریح کرد: تا ادامه وضعیت فعلی امکان پذیر نیست. . قانون به صراحت تکالیف دستگاه ها را در این خصوص مشخص کرده و موظف به انجام تعهدات قانونی خود هستند. در غیر این صورت مرتکب جرم شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

به گفته حسینی کیا، اگر نتوانیم قانون موجود مبنی بر الزام دستگاه ها به استفاده از درگاه ملی مجوز کشور را اجرا کنیم، شاهد تداوم شرایطی خواهیم بود که هم اکنون با آن مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون به نفع اقتصاد کشور است، تصریح کرد: اگر قانون الزام دستگاه ها به استفاده از درگاه ملی مجوز کشور اجرایی نشود، راه اندازی کسب و کار در کشور دشوارتر می شود و کارها درست نمی شود. در زمینه اقتصادی خوب عمل کند.

این نماینده مجلس گفت: نگاه کل مجلس تسهیل فضای کسب و کار در کشور و تسهیل امور است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین درباره مزایای استفاده از پورتال ملی صدور مجوز کشور گفت: این اقدام سرعت کار را بسیار بیشتر از گذشته می کند. همچنین شفافیت در صدور مجوز را فراهم می کند و شروع یک تجارت را آسان تر می کند. همه اینها به نفع اقتصاد کشور است. پورتال ملی صدور مجوز از ابتدای سال 1401 تنها مرجع صدور مجوز بوده است و دستگاه های اجرایی برای صدور مجوز باید به این درگاه متصل شوند و در نهایت این کار انجام می شود و دستگاه ها مجبور به استفاده از درگاه ملی صدور مجوز کشور می شوند. زیرا قانون در این زمینه روشن است.

به گفته وی، علت اینکه دستگاه ها به طور جداگانه می خواهند مجوز کسب و کار صادر کنند و از عضویت در پرتال ملی مجوز کشور خودداری می کنند تا حدودی به سلیقه مدیران برمی گردد. بخش دیگری از این امر به این دلیل است که مدیران نمی خواهند اقتدار خود را از دست بدهند. در حالی که کل جهان در تلاش است تا صدور مجوز را شفاف و آسان کند. وی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان تلاش می کنیم فضای کسب و کار را تسهیل کنیم. مصوبه مجلس مبنی بر الزام دستگاه ها به استفاده از درگاه ملی مجوز کشور گام مهمی در این راستا است و بسیاری از مشکلات را برطرف می کند.

به گزارش راه دانا؛ داده های موجود نشان می دهد که تمایل زیادی برای ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد. این به معنای درک اهمیت اشتغالزایی برای رونق اقتصادی کشور است. مثلاً در شعار 1401 مقام معظم رهبری بحث اشتغال زایی را مطرح کردند. مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب مصوبه ای دستگاه ها را موظف به استفاده از درگاه ملی صدور مجوز کشور کرد و مهلتی برای دستگاه ها برای صدور پروانه کسب در آن پورتال تعیین کرد. اما آنچه شاهد آن هستیم این است که دستگاه ها در برابر اعمال این قانون مقاومت می کنند. به نظر می رسد مدیران دستگاه ها نمی خواهند به راحتی از اختیارات خود در این حوزه صرف نظر کنند و از امتیازاتی که از این طریق به دست آورده اند دست بکشند. اما به گفته کارشناسان ادامه این روند ضربه سختی به اقتصاد کشور وارد می کند و به نفع کشور و مردم نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید