ساترا مسئولیت تنظیم و نظارت و صدور مجوز بر این رسانه ها را بر عهده دارد / 300 رسانه از ساترا مجوز گرفته اند.


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912965

رئیس ساترا گفت: تنظیم و نظارت و صدور مجوز بر این رسانه ها بر عهده سترا است. صدور ممیزی یا نظارت بر محتوا در چند مرحله انجام می شود. یکی در حال صدور پروانه ساختمانی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید مقیسه رئیس ساترا دیروز مهمان بخش اخبار ساعت 10 شبکه خبر بود. حمیدرضا مادگک مجری این بخش خبر در گفتگو با مگیس در مورد رصد محتوای رسانه های صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی، دریافت گزارش های مردمی، بسته های حمایتی ساترا از رسانه ها، جزئیات پخش مسابقه فوتبال جام جهانی و مسائل دیگر در این زمینه

رئیس ساترا در ابتدای این گفت و گو درباره نحوه بررسی آثار منتشر شده در رسانه های صوتی و تصویری گفت: تنظیم و نظارت و صدور مجوز بر این رسانه ها بر عهده ساترا است. صدور ممیزی یا نظارت بر محتوا در چند مرحله انجام می شود. یکی در مرحله صدور مجوز تولید است، یعنی زمانی که یکی از تولیدکنندگان محتوا برای تولید سریال یا برنامه اقدام می کند. در این مرحله فیلمنامه یا طرح برنامه پس از ارسال به هیئت مربوطه بررسی می شود، ایرادات احتمالی بیان می شود و در صورت نیاز به مشورت با کارگردانان متخصص برای این کار، این کار نیز انجام می شود و در نهایت مجوز تولید صادر می شود.


وی افزود: مرحله دیگر نظارت بعد از تولید محتوا است. در این مرحله آثاری که به منظور انطباق با محتوایی که قرار بود تولید شود و یا تولیداتی که به صورت امنیتی تهیه شده اند مانند فیلم های دوبله خارجی توسط داوران در هیئت دیگری بررسی می شود و در پایان آنها مجوز صادر خواهد شد.

مقیسه همچنین گفت: نوع دیگر نظارت مربوط به راه اندازی بستر انتشار محتوا در فضای مجازی است که در این صورت پلتفرم مجوز راه اندازی خود را از ساترا دریافت می کند. با توجه به سوابق پلتفرم و توانمندی کارکنان آن، دوره های آموزشی برای آنها برگزار می شود و با توجه به عملکرد مناسب در مراحل مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند. پشتیبانی سازمان صدا و سیما و ساترا از پلتفرم ها بر اساس این نظام رتبه بندی است.

رئیس ساترا درباره تعداد رسانه های صوتی و تصویری که از این سازمان مجوز دریافت کرده اند، گفت: تاکنون حدود 300 رسانه از ساترا مجوز دریافت کرده اند و این 300 بستر دیجیتال بیش از 80 درصد بازار را به خود اختصاص داده اند.

وی درباره نحوه دریافت مشاوره و انتقاد از کاربران بسترها خاطرنشان کرد: ما دو نوع رسانه ناشر محور و کاربر محور داریم. کارمندان هر دو نوع رسانه وظیفه دارند زمینه را برای گزارش های مردمی فراهم کنند. بنابراین رسانه‌ها باید حتماً این فرصت را فراهم کنند که مثلاً مشاهده مطالب منتشر شده در رسانه‌ها را از نظر عدم مطابقت با ارزش‌های ایرانی-اسلامی، رعایت نکردن طبقه‌بندی سنی، عدم مطابقت با اطلاعات رسانه‌ها گزارش کنند. با محتوای آن و دیگران کار کنید. رسانه ها فرصت گزارش دارند؛ دوم اینکه سایت ساترا بخشی برای دریافت گزارش های عمومی با آدرس sapra.ir دارد که کاربران می توانند آن را فوروارد کرده و گزارش های خود را ثبت کنند.

وی افزود: زمانی که در این اداره گزارش می شود از رسانه ها سوال می کنیم و معمولا در این شرایط رسانه ها اصلاحاتی را مد نظر قرار می دهند.

مقیسه در ادامه خاطرنشان کرد: در این شرایط که تعداد مطالب بسیار زیاد است، بررسی ها به روش های مختلف در سرویس انجام می شود. البته نه برای همه مطالب. بنابراین محتوای آپلود شده الزاما مورد تایید ساترا نیست و بررسی نشده است. در صورت مشاهده محتوای نامناسب، خانواده ها می توانند گزارش دهند. هرچه تعداد بازدیدها بیشتر باشد، تعداد بازبینی ها بیشتر می شود، اما در نهایت به سمتی می رویم که تمام محتوای رسانه های حرفه ای نقد داشته باشند.

مقیسه خاطرنشان کرد: سعی می کنیم با گذاشتن علامتی محتوایی را که توسط سترا بررسی شده است شناسایی کنیم تا مردم با دیدن این علامت به محتوای بررسی شده اعتماد کنند.

وی در خصوص حمایت های ویژه از رسانه های مشمول رتبه ساترا گفت: سازمان صدا و سیما یا ساترا حمایت از مقررات مثبت رسانه های صوتی و تصویری فراگیر دارای مجوز از آن سازمان را در نظر گرفته است. برای مثال، تقریباً هر ماه طیف وسیعی از محتوای رادیویی و تلویزیونی مرتبط با روز را در اختیار رسانه ها قرار می دهد. تا کنون هفت بسته محتوا شامل 100 مطلب شامل فیلم، سریال و برنامه های رادیویی را برای آنها بررسی کرده ایم.

این بسته‌ها به صورت رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و این امکان را دارد که رسانه‌ها هزینه‌های خود را از کاربران دریافت کنند.

مقیسه افزود: در این بسته های محتوایی، رسانه امکان داشتن شبکه های رادیویی و تلویزیونی را نیز در قالب قاب ویژه (آیفریم) دارد. نکته دیگر خلاص شدن از شر هزینه های بررسی محتوا است که قبلاً دریافت می شد. جلسات مشاوره شامل مشاوره بازرگانی و اقتصادی و دوره های آموزشی برای مدیران رسانه در دانشکده صدا و سیما در ابتدای کار و اخذ دانشنامه از جمله این کمک هاست.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات سمعی و بصری جهانی (ساترا) درباره نحوه پخش مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 قطر از رسانه صوتی تصویری جهانی گفت: این مسابقات به صورت زنده از شبکه های سیما، اسپورت و فرات پخش می شود. و همچنین شبکه های مختلف رادیویی با کیفیت 4K و از طریق تلبیون که IPTV آن متعلق به صدا و سیما است و IPTV طرفین قرارداد که شامل 5 شرکت است پخش می شود. جدا از این موارد، دارندگان مجوز ساترا یک فریم (iframe) ویژه از این بازی ها دریافت می کنند.

وی در خصوص حمایت رسانه ها گفت: گاهی رسانه ها در عملکرد خود بی نظمی هایی دارند که رتبه آنها کاهش می یابد، اما دیرتر جبران می کنند; در این راستا برای حمایت از آنها همیشه آنها را مثبت می دانیم. اگر رسانه ای متخلف رسانه ای تشخیص داده شود، حتی اگر این تخلفات منجر به تعلیق مجوز آن نشده باشد، مشمول حمایت نخواهد بود. اما بیشتر رسانه ها منظم هستند و از حمایت ساترا بهره می برند.

مقیزه در پایان با اشاره به کاهش بحث سلیقه در اعمال ممیزی بر آثار رسانه های دیداری و شنیداری خاطرنشان کرد: برای اینکه امکان سلیقه ای دیده شدن ممیزی ها کاهش پیدا کند، دستگاه های خارجی که مسئولیت حسابرسی را بر عهده داشتند را حذف کردیم. که در حال حاضر توسط بازبینان سازمان انجام می شود و در نتیجه رویه یکسانی وجود دارد. همچنین قوانین این حوزه را در سایت ساترا منتشر کرده ایم. همچنین تمامی تولیدکنندگان رسانه و مدیران محتوا در ابتدای کار آموزش های لازم را می بینند. همچنین جلسات مشاوره برای رفع هر مشکلی برگزار می شود. ما همیشه سعی می کنیم حداکثر تعامل رسانه ای را برقرار کنیم تا شاهد کوچکترین اختلاف سلیقه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید